Afirmatia lui Groningen a venit ca replica la intrebarile mai multor jurnalisti care au sesizat membrilor ARB ca dobanzile la credite scad prea greu, iar bancherii lanseaza produse pe care le prezinta ca fiind in folosul clientilor, desi ii dezavantajeaza pe acestia.
In replica, seful Raiffeisen a spus ca nici romanii nu stiu foarte bine sa isi apere interesele. El a dat exemplul unor clienti care solicita bancii sa le ofere carduri de salarii si cer ca acestea sa fie prevazute cu facilitate overdraft, desi imprumutul de tip overdraft este cel mai scump de pe piata.
Groningen priveste insa viitorul cu optimism. „Clientii vor invata mai mult si vor alege mai bine intre banci”, spune Groningen.
Seful Raiffeisen considera si ca la nivelul pietei va exista o „selectie naturala” intre bancile care au urmarit doar sa vanda cat mai multe produse si cele care au dorit sa mentina o relatie pe termen lung cu clientii.
„Acum, bancile care s-au axat pe vanzare arata altfel din punct de vedere al performantelor financiare”, a declarat Groningen.
Cele mai dese reclamatii pe care romanii le adreseaza Autoritatii Nationale Pentru Protectia Consumatorului (ANPC) in legatura cu bancile se refera la majorarea de dobanzi la creditele deja acordate sau mentinerea costurilor mari ale acestora, desi indicii in functie de care sunt ele calculate au scazut.
Numarul reclamatiilor romanilor la adresa bancilor a scazut de la 400, in perioada ianuarie-februarie 2009, la 100-110, in acelasi interval din 2010, pe fondul restrangerii creditarii, a declarat recent Constantin Cerbulescu, presedintele ANPC. Potrivit acestuia, nemultumirile nu reflecta neaparat o imbunatatire a relatiei dintre banci si clientii lor, ci s-au produs din cauza diminuarii activitatii de creditare din ultimul timp.
In alte tari, comportamentul bancilor este reglat atat de normele autoritatii de supraveghere din domeniul bancar (institutiile similare Bancii Nationale a Romaniei), cat si de coduri de bune practici in banci. Romania nu are pana acum un cod de acest gen.