La Bursa din Paris, actiunile Air France-KLM si ale companiei ADP, ce administreaza aeroportul din Paris, s-au depreciat luni cu aproape 5%. Pe bursa din Frankfurt, titlurile Lufthansa au pierdut 5%, iar la Londra, actiunile British Airways s-au depreciat cu 4%.
La Bursa din Madrid, titlurile Iberia, cea mai mare companie aeriana spaniola, au inregistrat o pierdere de peste 4%.
Potrivit expertilor, deprecierea cotatiilor companiilor aeriene vine pe fondul ingrijorarii investitorilor privind impactul pierderilor financiare generate de cea mai mare restrictie aeriana din istorie. Analistii de la Natixis Securities au estimat ca Air France-KLM inregistreaza pierderi de pana la 50 milioane euro pe zi.
„Prioritatea noastra este de a ne ocupa de pasagerii afectati si de a vedea cum am putea repune in functiune sistemul. Problemele economice vor fi analizate ulterior”, a declarat directorul general Air France, Pierre-Henri Gourgeon.
[quote=raport Organizatia Internationala a Aviatiei Civile]Impactul economic al norului de cenusa asupra companiilor aeriene este mai mare decat cel al atentatelor din 11 septembrie 2001[/quote]
Potrivit estimarilor preliminare facute vineri de Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA), industria aeriana inregistreaza pierderi zilnice de 200 de milioane de dolari, pe fondul anularii a peste 24.000 de curse.
Problemele financiare vin dupa ce, anul trecut, transportatorii din sectorul aerian au inregistrat o scadere a cifrei de afaceri cu 79 miliarde dolari.
Traficul incepe sa isi revina
Potrivit autoritatilor, traficul aerian incepe insa sa isi revina. Pe masura ca norul vulcanic coboara spre Sudul Europei, tarile din nordul continentului incep sa isi redeschida spatiul aerian.
Avioanele pot zbura, in prezent, in Austria, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Portugalia, Rusia, Spania, Turcia si Ucraina.
In alte tari, printre care Marea Britanie, Germania, Franta, Polonia, Elvetia, Cehia, sau Danemarca, traficul aerian este inca restrictionat.
Majoritatea acestor tari au anuntat ca vor ridica insa embargoul pana diseara.
Specialistii din industria aeronautica, citati de presa internationala, avertizeaza insa ca traficul aerian va reveni la normal abia peste cateva saptamani, in conditiile in care companiile vor trebui sa isi refaca programele de zboruri.
Daca vulcanul islandez va continua sa erupa, nu este exclus ca restrictiile sa fie extinse.