„Regulamentul BNR 9/2008 stabileste standardele minime pentru elaborarea de catre institutiile de credit si cele financiare nebancare inscrise in Registrul special a propriilor norme de cunoastere a clientelei ca parte esentiala a administrarii riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului. In acest context, solicitarea de informatii de catre fiecare entitate in parte poate avea o arie mai larga de cuprindere decat minimul prevazut de regulament„, se arata in comunicatul ARB si BNR.
Intitutiile au precizat ca indiferent de produsul sau serviciul bancar pe care il utilizeaza sau solicita, clientii bancilor i IFN-urilor trebuie sa furnizeze informatiile cerute pentru a se asigura ca efectuarea tranzactiilor solicitate nu va fi intarziata pana la actualizarea informatiilor.
In aceasta perioada, institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special sunt in plina campanie de actualizare sau completare a datelor detinute despre clientii lor, persoanelor fizice si juridice, pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism.
Potrivit regulamentului BNR, acestea trebuie sa obtina de la clientii persoane fizice informatii privind numele si prenumele si, dupa caz, pseudonimul, data si locul nasterii, codul numeric personal sau un alt element unic de identificare similar, domiciliul si resedinta, numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica dupa caz, nationalitatea, ocupatia si numele angajatorului ori natura activitatii proprii, functia publica importanta detinuta daca exista, si numele beneficiarului real.
De la persoanelor juridice, institutiile financiare trebuie sa obtina urmatoarele informatii: denumirea, forma juridica, sediul social si, daca este cazul, sediul unde se situeaza centrul de conducere si de gestiune a activitatii statutare, numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz, tipul si natura activitatii desfasurate, identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive si/sau hotararii organelor statutare, sunt investite cu competenta de a conduce si reprezenta entitatea, precum si puterile acestora de angajare a entitatii, numele beneficiarului real sau informatii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul real, identitatea persoanei care actioneaza in numele clientului, precum si date pentru a se stabili ca aceasta este autorizata/imputernicita in acest sens.
In acest context, BNR si ARB invita clientii institutiilor de credit si ai institutiilor financiare nebancare inscrise in Registrul special la o colaborare stransa in vederea actualizarii sau completarii informatiilor solicitate.