Astfel, au fost verificate 370 de
puncte de lucru din tara ale societatilor bancare.
In urma acestor verificari s-au aplicat
86 amenzi contraventionale
in valoare totala de 919.000 lei si 47 avertismente. In acelasi
timp, s-au dispus masuri de remediere in termen de 15 zile a
deficientelor constatate.
“Exista banci care nu prezinta in
oferte sau chiar in contracte toate costurile pentru serviciile
prestate. Tinad cont de perioada economica pe care o parcurgem si de
dificultatile finaciare pe care le avem noi toti in a returna
creditele, serviciile financiare trebuie sa fie transparente,
fara ambiguitati ce pot submina increderea consumatorilor. Actiuni de
control vor avea loc ori de cate ori este necesar”, a declarat
Bogdan Cristian Nica, presedintele ANPC.
Au fost
verificate:
1. Informarea
consumatorilor
–
existenta listelor cu dobanzi, tarife si comisioane
2
. Informarea
precontractuala a consumatorilor, in scris, prin intermediul
formularului „Informatii standard la nivel european privind
creditul pentru consumatori”
– nu s-a putut face dovada inmanarii
formularului cu cel putin 15 zile inainte de data incheierii
contractului-Bucuresti.
3. raspunsul
creditorului cu privire la cererea depusa de consumator privind
acordarea creditului- cererile depuse nu aveau data si nr.de
inregistrare- Bucuresti, precum si lipsa raspunsului creditorului-
Sibiu.
4. informarea consumatorilor in urma
solicitarilor si a verificarii in baza de date – banca nu informeaza
imediat si gratuit asupra rezultatelor consultarii unei baze de date
in cazul in care cererea de creditare este respinsa – Bacau
5. Respectarea prevederilor
continutului contractului:
6.
respectarea
dreptului de retragere:
7. dreptul de rambursare anticipata:
8. materialele
publicitare -p
liantele
publicitare nu contineau informatii legate de dobanda anuala
efectiva, durata, de valoarea totala platibila de client si valoarea
ratelor- Constanta.
– materialul publicitar pentru “Cont
Curent” se preciza Cont curent 100% gratuit, fara a mentiona ca
operatiunile sunt comisionate in conformitate cu lista de tarife si
comisioane- Ilfov.
9. respectarea
prevederilor legii privind clauzele abuzive:
10. Alte aspecte cu privire la
informarea consumatorilor:
11. Legalitatea
functionarii operatorului economic
S-a constatat:
Sfaturi pentru consumatori:
– sa obtina informatii complete
referitoare la conditiile de creditare, sa compare ofertele de pe
piata si sa ia decizia tinand cont de nevoile si de posibilitatile
financiare de care dispun pentru restituire.
– orice depozit sau credit functioneaza
prin intermediul unui cont curent care are costuri de administrare,
retragere numerar etc. si se adauga la cele aferente creditului.
– sa verifice cu atentie costurile
totale pe care urmeaza sa le suporte, raportand aceste costuri la
nivelul procentual de dobanda pe care banca il ofera si sa
aleaga oferta pe care o considera cea mai avantajoasa.
– sa solicite
bancii, la lichidarea creditelor, incetarea contractului si emiterea
unei adrese care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile
dintre parti.