Potrivit datelor inregistrate de Metro, din 2007 si pana in prezent, retailul romanesc a cunoscut cele mai mari cresteri de vanzari in sectorul bauturilor (24,6%), in timp ce piata food (in care sunt incluse bauturile) a crescut cu 16,9%, iar cea non-food cu 12,8%.
Cele mai spectaculoase cresteri de vanzari s-au inregistrat la ice tea (218,6%) si whisky (142,8%), balsame pentru par – 51,6%; servetele pentru copii – 48,8%; parfumuri – 44,3% si scutece – 21%.
Schimbari in obiceiurile de consum
Romanii isi schimba obiceiurile de hrana, fiind tot mai atrasi de produsele considerate alta-data de nisa, precum deserturile lactate, cerealele si legumele congelate, afirma directorul de comunicare al Metro Romania, Delia Cucu, in prezentarea facuta in cadrul Romania Retail Forum 2008. In privinta carnii, au fost observate cresteri mai mari pe segmentul pestelui si carnii de pui in comparatie cu carnea de porc.
Astfel, dupa 2007, desi cea cea mai mare pondere in vanzari (peste o treime) din sectorul „food” o ocupa preparatele din carne, cel mai mari cresteri de vanzari au fost semnalate la sana&kefir – 59,5%; inghetata – 49,1%; deserturi lactate – 46,6%; legume congelate – 38,4%; smantana – 34,3% si nuci&alune (en: nuts) – 33,2%.
Cresteri de vanzari s-au inregistrat, printre altele, si la cereale pentru micul dejun – 26,6%; mancare pentru animale de companie – 18,7% si mancare pentru sugari – 17,3%.
„Schimbarea paradigmei consumului este vizibila privind cifrele de crestere a consumului, cantitativ (atat in volum, cat si in valoare) si calitativ. De pilda, in primele 6 luni dupa aderare, cresterea in ansamblu a pietei FMCG (fast moving consumer goods) in Romania fata de primul semestru din 2006 a fost de 8% in volum si de 16,5% in valoare, diferenta datorata tocmai modificarilor din cosul de consum, inspre produse premium, mai scumpe„, a explicat Cucu.
In ceea ce priveste bauturile, piata a crescut intr-un ritm mai mare decat cea de food: 24,6% (27,3% alcoolice, 21,6% non-alcoolice), iar cele mai mari cresteri s-au inregistrat pe segmente inedite: ice tea (218,6%), whisky (142,8%).
Potrivit studiului prezentat de Metro, cele mai mari cresteri de vanzari din sectorul non-food au fost cele la balsame pentru par – 51,6%; servetele pentru copii – 48,8%; parfumuri – 44,3%; balsame pentru rufe – 39,5%; odorizante – 34,2%; geluri si spume pentru dus si baie – 31,8%; produse de ingrijire a fetei – 30,9%; papetarie – 29,4%; vopsele pentru par – 27,9%; prezervative – 26%; produse de ingrijire corporala – 21,5%; produse pentru toaleta – 17,2%; scutece pentru copii – 15,1%; insecticide – 14,1%.
Romanii vor renunta la produsele premium, in contextul crizei
Specialistii spun ca cresterile spectaculoase de vanzari pe segmentele de nisa, in special in cazul produselor premium, nu se vor mai regasi anul viitor, urmand ca romanii sa se indrepte spre cele cu preturi mai mici. Cel mai mult, pe segmentul de food, vor avea avea de suferit produsele de genul deserturilor sau bauturilor spirtuoase, in timp ce pe non-food, scaderi puternice de vanzari vor avea retailerii de mobila si electrocasnice.
„Criza e inca in faza incipienta in Romania, dar cel mai probabil din 2009 va fi resimtita pe deplin, in special in domeniul serviciilor si al retailului, iar consumatorii isi vor schimba atitudinea si se vor orienta catre comerciantii care ofera preturi mici. Tocmai de aceea cel mai mult vor avea de castigat magazinele cu preturi foarte mici (hard-discount, n.r.) care isi vor creste cota de piata”, a declarat vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, Alexandru Vlad.
Potrivit specialistului, ultimul varf de vanzari al retailului romaneasc va fi inregistrat in perioada Craciunului, fara insa ca acesta sa il depaseasca pe cel din 2007.
Castigatori din lupta cu criza vor iesi doar retailerii ce vand marcile proprii, la preturi scazute, a mai declarat Vlad.
Ideea este sustinuta si de directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata, Liviu Voinea, care considera ca, incepand de anul viitor, vom asista la un efect de substitutie in ceea ce priveste bunurile cumparate de romani si ca va disparea loialitatea fata de marca, consumatorii migrand dinspre segmentul premium spre cel mediu.
„Din pacate, schimbarea comportamentului consumatorilor va insemna ca se vor vinde mai bine produsele ieftine dar si proaste. Asta inseamna ca piata va reveni la nivelul din anii ’90, atunci cand romanii cumparau mult si prost”, a declarat Sorin Minea, directorul Angst.
Scaderea vanzarilor din retailul romanesc va determina o reducere drastica a marjelor de profit ale retailerilor de pe piata locala, a declarat, pe de alta parte, presedintele CFA Romania, Dragos Cabat.
„Industria de retail are anumite marje normale de profit de 1-3%, insa Romania este o mare exceptie, deoarece aici am vazut retaileri care aveau marje de profit net de pana la 50%. Lucrurile se vor schimba in urmatorii 2-3 ani cand vom vedea o scadere clara a cererii de consum ca urmare a crizei financiare”, a declarat Dragos Cabat.
Reducerea profitului operational va insemna maturizarea pietei de retail din Romania care are nevoie de cateva ajustari cauzate de noile conditii macroeconomice, a mai spus analistul.
El estimeaza ca, in urmatorii ani, vom asista la o scadere a consumului cu 20-30% la fel cum s-a intamplat si pe pietele externe dupa manifestarea crizei.