„Netranslatarea integrala a efectelor crizei, reflectate in costuri, catre partenerii de afaceri, va determina identificarea de catre societatile de leasing a unor solutii de eficientizare a activitatii interne, in incercarea de mentinere a unei rate de profitabilitate corespunzatoare”, a spus Stanescu, citat de NewsIn.
El considera ca firmele de leasing au la dispozitie cateva solutii pentru a traversa actualele turbulente economice, cum ar fi includerea in oferta a unor produse de nisa pe segmente mai dinamice ale economiei, precum gazele sau petrolul, in care pot finanta achizitii de echipamente si instalatii.
Alte solutii ar mai fi diversificarea ofertei in directia leasingului operational, acordarea de promotii pe perioade determinate, dar mai ales acordarea unor servicii de calitate, considera Stanescu.
„Eventualitatea prelungirii lipsei de lichiditati pe piata externa, care reprezinta sursa de finantare a marilor jucatori de pe piata de leasing interna, ar putea determina, in continuare, modificarea strategiilor de afaceri ale unor companii”, a adaugat Stanescu.
El crede ca firmele din piata vor acorda o mai mare atentie calitatii portofoliului si gestionarii corespunzatoare a contului de profit si pierdere si mai putin volumului si cotei de piata.
In ce priveste impactul crizei mondiale asupra pietei de leasing, Stanescu crede ca „nu putem discuta despre un blocaj la nivelul finantarilor in sistem leasing, asa cum nu putem discuta despre blocarea economiei nationale in ansamblu, cele doua concepte fiind strans legate”.
„Atata vreme cat economia creste, este nevoie de investitii, iar leasingul, ca instrument de finantare a investitiilor, si-a dovedit utilitatea si eficienta”, a mentionat el.
Stanescu a precizat ca societatile de leasing s-au confruntat inca de la inceputul anului cu cresteri ale dobanzilor de refinantare, cu „inconsistente legislative privind taxa de prima inmatriculare/poluare”, cu o tendinta de saturare a pietei auto, dar si de stagnarea sau reasezare a pietei imobiliare.
Seful BCR Leasing a estimat ca dobanda medie anuala de pe piata romaneasca de leasing va urca la 10% la sfarsitul acestui an.
In toamna anului trecut, dobanda medie de pe piata de leasing se situa in intervalul 7,5-7,7% pe an, iar in prezent aceasta este de 9,5%, a precizat Stanescu.