“In aceasta vara, sper ca vom termina
un nou draft al legii concurentei neloiale, pe care sa-l adopte in
toamna Parlamentul. Vom incerca sa impingem tot mai mult, in lege,
aceste fapte de concurenta neloiala intr-un spatiu care nu afecteaza
spatiul public si sa fie indreptate catre mediere”, a spus
Chiritoiu, intr-o conferinta cu tema medierea si protectia
consumatorilor, avand ca subiect Legea 115/2012 privind medierea si
organizarea profesiei de mediator.
Presedintele Consiliului
Concurentei a identificat mai multe zone propice pentru activitatea
Consiliului Concurentei si institutia mediatorului.
“O
investigatie facuta de Consiliu dureaza la noi doi ani. O firma mica,
daca se plange ca a fost vatamata, si mai dureaza si procesul trei
ani, firma poate sa moara intre timp. Daca ajungem la o formula ca
acesti oameni sa-si rezolve problemele intre ei, este mai eficient. O
a doua zona, nedezvoltata in Romania, este sa putem vedea despagubiri
pentru victimele comportamentului anticoncurential. Uniunea Europeana
vrea sa vada ca victimele unui comportament anticoncurential devin
mai active, ca aceste victimele dau in judecata cartelul care le-a
prejudiciat. Pe masura ce victimele la noi se vor obisnui sa ceara
daune, vor constata ca e mai eficient sa recurga la mediere, decat sa
stea intr-un proces ani de zile”, a spus Chitoiu.
“O a treia zona este cea a
concurentei neloiale care poate face obiectul medierii. Legea
Concurentei neloiale este o lege foarte veche si greoaie. Nu vad
nimic neloial ca o companie sa dea unui angajat un salariu mai bun,
sau un angajat sa plece la o alta companie care ii ofera avantaje”,
a adaugat acesta, citat de Agerpres.
Conferinta se adreseaza
consumatorilor si mediatorilor, care trebuie sa cunoasca prevederile
in materia protectiei consumatorilor si politica europeana in
domeniu, avand in vedere faptul ca, in luna martie, a fost adoptata
Directiva Parlamentului European si a Consiliului privind
solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum si de
modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 si a Directivei
2009/22/CE (Directiva SAL in materie de consum).
Prin aceasta
directiva se urmareste ca ponderea procedurilor SAL sau ADR
(solutionare alternativa a litigiilor) sa fie egala la nivelul
statelor membre UE, iar actorii implicati in domeniul comercial
(consumatorii si comerciantii) sa cunoasca aceste proceduri.