Potrivit studiului realizat de compania KeysFin,
pe fondul creșterii veniturilor românilor, piața jucăriilor ar putea depăși în
acest an pragul de 1 miliard de lei.
În România, oferta de jocuri și jucării din 2018 este, fără îndoială, cea mai
variată de pînă acum. Există zeci de mii de produse diferențiate în functie de
vârsta sau preferințele copiilor – de la jocuri și jucării cu eroii din filme
la jocuri de logică, perspicacitate etc. Potrivit comercianților, un nou trend
care prinde tot mai mult în țara noastră îl reprezintă jocurile și jucăriile
hand-made, multe dintre acestea fiind vândute sub formă de kit, pe care copiii
trebuie să îl asambleze și decoreze. Sunt produse care încearcă să stimuleze
creativitatea și îndemânarea, dar și apropierea copiilor de natură, de mediul
ambiant. Sunt jocuri și jucării menite să scoată copiii din fața
calculatorului, să îi ajute să interacționeze mai mult cu realitatea.
Radiografia pieței jucăriilor arată o creștere semnificativă a afacerilor
producatorilor români. Sunt în general companii mai puțin cunoscute pe piața
românească, care mizează pe calitatea produselor și mai puțin pe publicitatea
asociată, specifică marilor jucători. Acești producători de jucării sunt mai
degrabă cunoscuți pe piețele din afara țării, unde preferă să iși distribuie
produsele.
,,Piața jucăriilor aparține în mare parte produselor licențiate, cu eroi din
filme, din desene animate, care beneficiază de o publicitate agresivă pe toate
canalele mass media. Dovadă că afacerile companiilor care vând produse licențiate
sunt cele mai mari – Jumbo, Noriel, Netzah Game și Brick Depot sunt, în
prezent, cei mai activi jucători dintr-o piață a cărei cifră de afaceri ar
putea depăși în acest an 1 miliard de lei”, explică analiștii de la KeysFin.
PIAÈšA JUCĂRIILOR, UN BUSINESS PROFITABIL
Potrivit datelor KeysFin, în piața românească a producției și comercializării
de jocuri și jucării (coduri CAEN 3240 si 4765) activează 374 de companii, cu
peste 30% mai multe decât în 2012. In intervalul 2012-2017, cifra lor de
afaceri a crescut de aproximativ 5 ori, de la 190,8 milioane lei în 2012 la
946,5 milioane de lei în 2017 (estimări preliminarii KeysFin – n.r.).
,,Asistăm la un avans semnificativ al acestei piețe și estimăm că, până la
finalul acestui an, piața jucăriilor și a jocurilor va atinge 1 miliard de lei,
extinderea semnificativă a ofertei, a numărului de magazine și creșterea
puterii de cumpărare a clienților fiind principalele argumente”, afirmă
analiștii KeysFin.
Cresterea pieței jocurilor și jucăriilor a venit si pe fondul investițiilor
companiilor străine, care controlează în prezent 80% din comerțul
autohton și puțin peste 50% din sectorul de producție. Firmele cu acționari din
Grecia, Luxemburg, Marea Britanie, Cipru, Germania, Ungaria și Franța sunt cei
mai puternici investitori.
Cele mai multe companii din piață activează în București, Mureș, Bihor,
Covasna, Harghita, Arad și Brașov. Covasna este liderul topului din perspectiva
cifrei de afaceri, cele șase companii din acest județ înregistrând o cifră de
afaceri cumulată de peste 53 milioane de lei.
JUMBO, LIDERUL DE NECONTESTAT AL PIEÈšEI
Firmă cu acționariat grecesc, Jumbo ramâne și în acest an cel mai important
jucător din piața jucăriilor.
Compania, care și-a continuat în ultimii doi ani extinderea agresivă în
teritoriu cu noi magazine de format tip hyper, a raportat în 2016 o cifră de
afaceri de 268,2 milioane de lei.
Grecii, care acoperă peste 56% din piață, sunt urmați în clasamentul
comercianților de Noriel (Intertoy Zone SRL), cu afaceri de 140,9 milioane de
lei, Netzah Game SRL (15,4 milioane de lei), primul magazin certificat LEGO din
Romania (Brick Depot SRL) cu 14,3 milioane lei, J&M SRL
(14,2 milioane lei) și Imaginarium (Tritex Design SRL) cu o cifra de afaceri de
9 milioane de lei.
În topul producătorilor de jocuri și jucării, conduce firma Romexa SA, cu
afaceri de
21,8 milioane de lei, urmată de Airquee SRL (19,5 milioane lei), D-Toys SRL
(18 milioane lei), Modelleisehnbahn SRL (17,2 milioane de lei) și From Product
SRL, cu 14,5 milioane de lei.
,,Primii 10 jucători din comerțul de profil concentreaza 92% din piață, iar în
sectorul producției primele 10 companii reprezintă 67% din cifra de afaceri
totală. Astfel, nivelul ridicat de polarizare a pieței jucăriilor este direct
influențat de nivelul investițiilor făcute de principalii jucatori”, explică
analiștii de la KeysFin.
La nivel internațional, potrivit datelor Keysfin, LEGO este principalul actor
din piața jucăriilor, cu venituri de 4,7 miliarde de euro și un profit de 1,05
miliarde de euro în 2017. Compania este urmată de Hasbro (producator al mai
multor marci de jucarii: Transformers, Frozen, My Little Pony, Monopoly etc.), cu venituri de 4,34
miliarde de euro și de Mattel (marci: Barbie, Fisher Price, Mega Bloks etc), cu
4,06 miliarde de euro.