Ursus Breweries, subsidiara a SABMiller plc, este unul dintre cei mai mari producatori de bere din Romania, cu o cota de piata estimata la 26,3% (la sfarsitul lunii septembrie 2008, conform studiilor de piata MMRB).
Compania are sediul central in Bucuresti si detine 4 fabrici de bere in Cluj-Napoca, Timisoara, Buzau si Brasov, avand peste 1.500 de angajati. Marcile Ursus Breweries sunt: Peroni Nastro Azzurro, Ursus, Redd’s, Timisoreana, Stejar, Ciucas si Pilsner Urquell.
Vanzarile Ursus Breweries au crescut cu 24% in primul semestru fiscal (aprilie – septembrie 2008), fata de aceeasi perioada a anului trecut, peste nivelul pietei, care a avansat cu doar 5%. Compania concureaza in Romania cu alti trei mari competitori internationali, respectiv URBB, Heineken si InBev.
DailyBusiness.ro: Ce evolutie anticipati ca va inregistra piata berii fara alcool, estimata la 3% din piata totala in prezent?
Harry Ioncica: Nu ne asteptam la o crestere majora. In Spania, unde segmentul berii fata alcool ocupa 12% din totalul pietei, cred ca s-a creat o cultura pentru acest tip de bere. In Romania, estimez ca acest segment va reprezenta 3%, maxim 5% din totalul pietei in urmatorii 5 ani.
DB: Pe ce va bazati estimarile de usoara crestere?
HI: Pe de-o parte, pe numarul soferilor, care este in continua crestere. Pe de alta parte, ne bazam pe schimbarea mentalitatii. Daca azi, romanul spune ca „o bere, doua merg la volan”, datorita introducerii noului cod rutier si a restrictiilor mai mari, sper sa se orienteze catre bere fara alcool. Acest proces de schimbare a mentalitatii se intampla insa lent.
DB: De ce ati ales marca Ursus pentru lansarea berii fara alcool?
HI: Ursus era alegerea naturala. Se regaseste peste tot. Am vrut sa capitalizam acest punct forte al Ursus. Acum exploatam si oferta off premise (canalele de vanzare cu exceptia HoReCa – n.r.), dupa ce anul trecut am lansat berea fara alcool pe on premise (segmentul HoReCa).
DB: De ce ati intrat intai pe on premise cu produsul fara alcool?
HI: Pentru ca in acest gen de locatii (HoReCa), oamenii prefera marci premium, precum Ursus. Acasa isi mai cumpara si marci din segmentul mainstream sau economic.
DB: Cum influenteaza criza activitatea din industria berii?
HI: Criza ne va afecta si pe noi la un moment dat. Dar berea si micii vor fi ultimele lucruri la care romanii vor renunta.
DB: Ati contribuit la transformarea brandului Timisoreana in cea mai bine vanduta marca de bere. Intentionati sa faceti acelasi lucru si pentru Ursus, pe segmentul sau?
DB: Imi propun cresteri si pentru Ursus, dar nu sa ajunga chiar pe locul 1 la volum de vanzari pe intreaga piata, pentru ca este o marca premium. Ca valoare si imagine intr-adevar tintim locul 1. Pe segmentul premium, printre concurentii nostri se numara Carlsberg, Heineken sau Tuborg. Ursus, brand romanesc, nu este mai prejos de aceste marci internationale si ne propunem sa transmitem consumatorilor ca nu trebuie sa plateasca mai mult pe o bere internationala, cand pot avea aceeasi calitate cumparand una romaneasca, mai ieftina.