La sfarsitul lunii noiembrie, bugetul intregistra excedent de 1,23% din PIB, reprezentand peste 4,14 miliarde lei (1,18 miliarde de euro).
Practic, in luna decembrie, cheltuielile bugetului general consolidat au fost cu 2,8 miliarde de euro mai mari decat veniturile incasate.
Chiar si asa, deficitul bugetar nu a reusit sa atinga tinta de 2,5% din PIB stabilita la ultima rectificare bugetara din noiembrie.
„In anul 2006 cheltuielile bugetare au avut o evolutie inegala, avand o pondere mai ridicata in ultima luna a anului cand platile au reprezentat 18,1% din realizarile anuale”, au aratat reprezentantii Ministerului Finantelor.
Potrivit acestora repartizarea inegala a cheltuielilor se datoreaza faptului ca o parte semnificativa a cheltuielilor bugetare nu este si nu poate fi esalonata egal pe intregul an. Este cazul proiectelor de investitii pentru care demararea si respectarea procedurilor de achizitie publica necesita anumite perioade de timp obligatorii, ceea ce face ca o mare parte a platilor sa se efectueze in ultima parte a anului.
Reprezentantii ministerului mai vorbesc si despre un impact nefavorabil al inundatiilor care au incetinit ritmul de efectuare a unor lucrari, in special a celor de infrastructura. Potrivit acestora, in ultimii ani platile aferente cheltuielilor de capital s-au efectuat in ultimele luni ale anului, in proportie de 40-45% din platile totale anuale.
Cheltuielile conjuncturale au contribuit la adancirea deficitului in decembrie
Ministerul Finantelor a realizat in ultimele luni ale lui 2006 si o serie de cheltuieli conjuncturale. Printre acestea se numara titlurile de despagubire, in valoare de 1,47 miliarde lei (420 milioane de euro), transferul a 298,8 milioane lei (85,3 milioane de euro) din privatizarea BCR pentru majorarea capitalului social al Fondului Proprietatea si majorarea capitalului social al CEC cu 500 milioane lei (142,8 milioane de euro).
In 2006, veniturile bugetului general consolidat au crescut cu 22%, pana la 106 miliarde lei (30,3 miliarde de euro), majorandu-si ponderea in PIB cu 1,3%, pana la 31,8%. Cheltuielile statului au avansat anul trecut cu 25,3%, ajungand la 112 miliarde de lei (32 miliarde de euro), iar ponderea acestora in PIB a urcat cu 2,2%, la 33,5%.
TVA-ul si accizele au fost principalele surse de venit in 2006
Incasarile din TVA au fost din nou principala sursa de venit, cu o pondere de 8,3% din PIB, in timp ce incasarile din accize au fost de 3,2% din PIB. Impozitele pe profit si pe venit s-au ridicat la circa 5,7% din PIB, iar contributiile la bugetele de asigurari au totalizat 9,8% din PIB.
Pe de cealalta parte, cheltuielile de capital au fost de numai 3,78% din PIB, in timp ce cheltuielile curente s-au ridicat la aproape 30% din PIB.
Guvernul a programat un deficit bugetar, pentru 2006, de 2,5% din PIB, in urma rectificarilor succesive ale bugetului. Initial, prin legea bugetului, deficitul a fost prognozat la 0,5% din PIB, dar a fost majorat de doua ori, in aprilie si in iunie, la 0,9% si, respectiv, 2,5% din PIB. La cele doua rectificari bugetare din toamna, guvernul a realocat unele fonduri, dar nu a mai modificat nivelul deficitului. Principalele destinatii ale fondurilor publice au fost educatia, infrastructura, sanatatea, pensiile si administratia locala.