Potrivit unei analize KeysFin, peste 100.000
de firme din totalul de 550.000 de companii active din România își au sediul
social la aceeași adresă cu a administratorului sau a unuia dintre acționari.
„Din
estimările noastre, realizate prin sondaj, cele mai multe firme au doar sediul
social acasă la cei în cauză, fără să desfășoare activitate, astfel că nu vor
fi impozitate suplimentar. Acesta este și motivul numărului mare de declarații
depuse până acum„,
au precizat analiștii KeysFin.
Din totalul de 108.363 societăți cuprinse în analiza
Keysfin, cele mai multe sunt în București. 23.523 (19%) dintre cele 122.052 de
firme active din Capitală au sediul acasă la patron, acționar sau
administrator. Urmează Clujul, cu 7039 societăți din totalul de 30.597 (23%),
Constanța cu 4988 din 22.220 (22%) și Brașovul cu 4270 din totalul de 19145
firme active (22,3%).
Statistica arată,
totodată, că cea mai mare pondere de firme cu sediul acasă la acționari
sau administrator se înregistrează în Hunedoara (25,3%), Buzău (23,9%) și
Mehedinți (23,6%).
„Datele statistice
arată că, în medie, 20% dintre firmele din România sunt înregistrate acasă la
acționari sau administratori. Majoritatea covârșitoare a acestora (98%)
sunt microîntreprinderi, cu maximum 2 salariați declarați”, explică experții de
la Keysfin.
În ceea ce privește domeniile de activitate, cea mai
semnificativă pondere o au cele din HORECA (hoteluri și restaurante), cu 19%
din totalul business-urilor înregistrate la domiciliul acționarilor sau
administratorilor. Asta înseamnă pensiuni, restaurante de cartier etc.
În topul domeniilor urmează comerțul, cu 15,1%, aici
intrând buticurile, chioșcurile, în principal magazinele de la parterul
blocurilor. Clasamentul este completat de sectorul construcțiilor (11,4%), informații
și comunicații (10%) și alte domenii cu 25,2%.
Statistica KeysFin, realizată pe baza datelor de la
Ministerul Finanțelor, mai arată un lucru interesant – faptul că 49,1%
dintre companiile active, cu domiciliu acasă( 51.999 firme), au declarat profit
în 2014, în timp ce 45.158 (42,6%) se aflau pe pierdere, în timp ce restul, de
8749 (8,3%), nu și-au declarat datele financiare.
În ceea ce privește
PFA-urile (persoanele fizice autorizate), situația este cu totul alta. Mai mult
de 50% dintre PFA-uri au domiciliul la adresa persoanei fizice, cu cele mai
mari procente din totalul PFA-urilor în București (84,7%), Brașov (79,3%),
Constanța (76,9%), Prahova (74,8%), Bihor (74%) și Cluj (73,6%).
PORTRETUL ROBOT AL MICULUI OM DE AFACERI
Potrivit datelor KeysFin, România are, în mod oficial, peste 580.000 de
oameni de afaceri. Cei mai mulți sunt bărbați, cu vârste cuprinse între
35-55 de ani, însă femeile vin din urmă, numărul acestora ajungând, în 2015, la
peste 240.000.
Din datele analizate anterior de KeysFin, rezultă că cei mai mulți
oameni de afaceri din România, care dețin calitatea de acționar la societate și
au minim 25% din acțiuni, sunt bărbați (373.798) în timp ce femeile sunt
240.960. Bărbații au vârsta medie de 44,6 ani, iar femeile de 44 de ani.
„Este vârsta la care cei mai mulți au acumulat deja experiența necesară
pentru a se lansa pe cont propriu în business. Mulți sunt foști angajați în
diverse firme, dar sunt și destui cei care fac afaceri dintr-un talent înăscut,
care au avut tot timpul spirit antreprenorial, căliți fiind la școala vieții”,
au declarat analiștii de la KeysFin.
Oamenii de afaceri bărbați sunt mai atrași de investițiile
în domenii lucrative, de la construcții (75%), la producție (67%), transport
(70,7%) și comerț (56,3%), în timp ce femeile sunt cele mai multe prezente în
domenii precum sănătatea și asistența socială (58,5%), serviciile (51,7%),
activitățile administrative (43,59%) și cele cultural-educative (40,4%).
Statistica KeysFin arată, astfel, că cei mai experimentați sunt implicați în
domenii precum industria extractivă și prelucrătoare, unde majoritatea
acționarilor au vârsta medie de 48 de ani. La fel și în sănătate și educație
(profesori și medici), în timp ce serviciile administrative sunt asigurate de
acționari cu vârsta medie de 47 de ani.
​
La polul opus se află sectorul comunicațiilor și informațiilor (IT&C),
producția de bunuri și servicii și activitățile de spectacole culturale și
recreative, unde vârsta medie este de 40 de ani.