Afacerile sub franciza vor scapa in acest an de „taifunul” financiar international, dar 2009 se anunta a fi un an dificil, in care va rezista cine va avea forta financiara, estimeaza specialistii in domeniul francizei. Daca in acest an, piata francizelor va creste cu 15-20%, anul viitor ritmul de crestere va fi aproape de zero.
„Piata autohtona a francizei va ramane in expectativa. Se va produce o corectie, o ajustare a pietei pe toate sectoarele de activitate”, declara, pentru DailyBusiness.ro, Raluca Stanciu, Franchise Development Manager la CHR Consulting.
[quote=Raluca Stanciu, Franchise Development Manager la CHR Consulting]Vorbim de o piata a investitiilor (care vizeaza importul de branduri internationale) unde pe termen mediu vor fi afectate investitiile de start-up prin finantari bancare[/quote]
Constantin Anton, presedintele Asociatiei Romane de Franciza, crede ca anul viitor vom asista la o corectie serioasa a pietei, urmand sa apara si primele falimente in domeniu.
„Piata afacerilor sub franciza va suferi corectii importante anul viitor, pe fondul presiunilor venite mai ales din sectorul de creditare. Business-urile din domeniu vor inregistra un regim mai scazut de crestere, urmand ca toti marii jucatori, indiferent de domeniul de activitate, sa isi refaca calculele investitionale”, a declarat Anton.
„Investitorii cash”, vedetele din business-ul in franciza
Specialistii spun ca, daca in alte domenii criza financiara a produs efecte negative, cel mai relevant fiind sectorul imobiliar, in piata francizelor, investitorii cu bani lichizi au avut numai de castigat, cel putin pana acum.
Negocierile in domeniul francizelor sunt insa lungi si se incheie de multe ori fara rezultat. Dovada ca multe dintre francizele anuntate pentru acest an au fost reportate pentru anul viitor sau pe un orizont de timp mai indepartat
[quote=Constantin Anton, presedintele Asociatiei Romane de Franciza]Multe dintre aceste francize trebuiau sa intre deja in piata, dar negocierile au durat foarte mult. Subway, de pilda, trebuia sa intre in acest an, dar si-a amanat intrarea pentru 2009[/quote]
„Intarzierea intrarii pe piata a diferite concepte de afacere nu este un efect al crizei. Pot fi implicati o serie de alti factori printre care imposibilitatea identificarii unei locatii propice pentru inceperea business-ului, incapacitatea de identificare a unui lant de furnizori locali agreati de catre francizor”, considera Raluca Stanciu, de la CHR Consulting.
Afaceri la cheie in productie si pe sectoarele de nisa
Anul 2009 va aduce, in opinia specialistilor, o diversificare a paletei de francize de pe piata romaneasca, fiind vizate, printre altele, productia si domeniile de nisa cu slaba reprezentare la nivel national.
„Avem semnale de companii din India si Argentina care cauta sa intre in Romania cu astfel de business-uri. Sa produci din Romania inseamna sa vinzi fara taxe in UE„, a explicat presedintele Asociatiei Romane de Franciza.
„Pietele internationale afectate de criza sunt primele care continua importul de branduri catre Romania, exploatand segmente de nisa, Romania fiind inca o piata emergenta pentru astfel de investitii”, declara Raluca Stanciu.
„Pe sectorul de food industry, de pilda, in Romania sunt asteptati dezvoltatorii de lanturi de restaurante sau cafenele precum Papa John’s, Columbus Cafe,Il Cafe din Roma), incurajate de media deschiderilor din capitala (1 cafenea la 2.000 locuitori) comparativ cu alte capitale mari europene (1 unitate similara la 300 locuitori)”.
Printre cele mai interesante mutari se anunta cele de pe segmentul hotelier si in piata de training si consultanta.
„Piata de training si consultanta a estimat cresteri de peste 30% pentru anul 2009. In domeniul serviciilor hoteliere in franciza, piata din Romania are nevoie de servicii de calitate in domeniul hotelier, investitiile in domeniu multiplicandu-se de la momentul in care Romania a devenit si o destinatie de business (multe companii multinationale au filiale si in Romania). Investitile vor continua, branduri precum Movenpick, Hyatt, Kempinski anuntand deschiderea in 2011”, a declarat Raluca Stanciu, de la CHR Consulting.
Investitii interesante se anunta si in sectorul retailului de jucarii unde Imaginarium si ELC au semnat deja contracte, iar alte nume precum Hamleys si Toys R Us vizeaza piata noastra pentru perioada 2010-2011.
In prezent, pe piata romaneasca opereaza peste 500 de companii in franciza. Anul trecut, conform unui studiu al companiei de consultanta CHR Consulting, numarul retelelor de franciza a ajuns la 350, in crestere cu 20% fata de anul precedent, iar afacerile totale ale acestora au reprezentat 1,3 miliarde de euro.
Capcanele francizelor
Achizitia unei francize nu aduce automat succesul in afaceri, spun specialistii din piata. Exista multe francize ce nu se pliaza pe economia romaneasca, care necesita investitii sau determina costuri de vanzare mult prea mari pentru puterea de cumparare a romanilor.
Specialistii spun, pe de alta parte, ca exista francize care, dezvoltate insuficient sau cu costuri reduse, pot aduce un deznodamant nefericit, iar cele mai multe multe falimente au fost semnalate in domeniul serviciilor, in special in alimentatie.
[quote=Constantin Anton, presedintele Asociatiei Romane de Franciza]Mai mult de jumatate din francizele romanesti nu respecta legea. Sunt cazuri in care companii infiintate de 2-3 luni lanseaza afaceri in franciza, fara sa aiba ele insasi experienta unui business profitabil.Investitorii trebuie sa fie foarte atenti[/quote]
„Degeaba cumperi o franciza pentru un restaurant cu specific frantuzesc, daca tu il deschizi la parterul unui bloc, fara sa te ocupi de toate detaliile afacerii. Sunt multe aspecte ce trebuie luate in calcul, inclusiv pericolul ca franciza pe care o cumperi sa fie o pacaleala”, spune presedintele Asociatiei Romane de Francize.
Faptul ca nu toate francizele aduc profit este reliefat cel mai bine de statistici. Din cele 350 de francize din 2007, aproape 220 nu au inregistrat in primul an profit, iar peste 100, desi au fost cumparate anul trecut, abia in acest an urmau sa fie implementate.