Pana in prezent, masurile luate de guvernanti pentru reducerea cheltuielilor publice s-au limitat la introducerea concediului fara plata de 10 zile la bugetari si interzicerea cumulului pensiei cu salariul.
Cea mai grea parte a reformei, care presupune reducerea numarului de bugetari, dar si a nivelului retributiilor din aparatul de stat, precum si scaderea cheltuielilor autoritatilor publice locale, nu s-a produs.
In ce moment ar fi cele mai mari sanse sa asistam la „revolutia sistemului public”? Cu alte cuvinte, cand ar putea considera guvernantii ca masurile nepopuliste pe care le iau nu pun sub semnul intrebarii mentinerea lor in sfera politicii de acum incolo?
Dragos Cabat este de parere ca autoritatile ar putea sa actioneze imediat dupa alegerile prezidentiale. In schimb, atrage el atentia, reforma va fi amanata daca va fi nevoie de organizarea de alegeri parlamentare anticipate. Cel mai probabil, acestea vor fi programate pentru toamna anului viitor, ceea ce inseamna ca 2010 va fi un nou an compromis, in care solutiile eficiente vor lipsi.
Romania s-ar putea astfel afla in situatia de a rata, multi ani de acum incolo, tintele de deficit bugetar, crede Cabat.
Indiferent daca anul viitor vor fi sau nu organizate alegeri parlamentare, analistul crede ca este imposibil ca tinta de deficit bugetar, de 5,9% din produsul intern brut (PIB) pentru 2010, convenita de Romania in acordul de imprumut semnat cu Fondul Monetar International, sa fie atinsa.
Cel mai probabil, in 2010 se va ajunge la un deficit bugetar de 7% din PIB, a spus Cabat. El considera insa ca, in situatia in care nu sunt organizate alegeri anticipate, Romania are sanse sa scada chetuielile si sa se incadreze in tinte.
Analistul nu crede ca sectorul public poate intra in stare de default, adica sa nu isi mai poata achita datoriile. „Chiar daca va trebui sa se imprumute la costuri mari pentru a onora platile, Romania nu va ajunge in incapacitate de plata”, a declarat Cabat.