Asadar, majoritatea
locuitorilor din orasele cu peste 100.000 locuitori (60,5%) considera
ca, in anul 2012 comparativ cu 2011, situatia economica a tarii s-a
inrautatit.
Participantii la studiul
Mednet care vad mai pregnant aceasta inrautatire a situatiei
economice sunt in special femei, cu varsta cuprinsa in intervalul
45-65 ani, cu studii medii si un venit lunar net mai mic de 2.000
lei/familie.
Si, chiar daca perceptia
majoritara despre economia Romaniei este una negativa, exista totusi
si un procent mic de optimisti. Acestia reprezinta 5,6% dintre
orasenii intervievati care vad o imbunatatire a situatiei economice.
intre aceste doua extreme – cei care considera ca situatia
economica a tarii s-a inrautatit si cei care considera ca s-a
imbunatatit comparativ cu 2011 – se afla 30,8% dintre respondenti
care nu vad schimbari demne de semnalat.
Comparativ cu situatia
economica a tarii, la nivel familial, perceptia negativa despre
situatia economica s-a diminuat. In acest context, atunci cand vine
vorba despre situatia economica actuala a familiei lor, respondentii
nu mai au aceleasi sentimente pesimiste ca in cazul situatiei
economice a tarii.
Astfel, cea mai mare
parte a orasenilor intervievati (47,9%) declara ca situatia economica
a familiilor lor a ramas la fel ca in 2011. Acestia sunt in special
tinerii (cu varsta cuprinsa in intervalul 18-34 ani), cu studii peste
medie si cu un venit lunar net/familie cuprins in intervalul
3001-5000 lei. De asemenea, sunt cei care nu si-au modificat
comportamentul de consum in ultimul an, care au consumat in perioada
Sarbatorilor de Iarna la fel ca anul trecut, si care au continuat sa
cumpere cadouri pentru cei dragi atat de Mos Nicolae, cat si de
Craciun.
Cu toate acestea, nu este
deloc de neglijat procentul celor care afirma ca situatia economica
actuala a familiei lor s-a inrautatit comparativ cu anul trecut
(35,6%). De aici putem deduce faptul ca [b]un numar semnificativ de
oraseni inca se lupta cu criza economica[/b], nereusind sa-si mentina
sau sa-si imbunatateasca nivelul de trai.
Ca si in cazul situatiei
economice a tarii, cei care vad mai pregnant o inrautatire a
situatiei economice a familiei sunt in special femei, cu varsta
cuprinsa in intervalul 45-65 ani, cu studii medii si un venit lunar
net mai mic de 2.000 lei/familie.
Mai mult decat atat,
acestia si-au schimbat comportamentul de consum pe parcursul anului
trecut, fie cumparand aceleasi produse, dar in cantitate mai mica,
fie cumparand produse mai ieftine si in cantitate mai mica, conform
studiului realizat de Mednet Marketing Research Center.
Si pentru Sarbatorile de
Iarna au fost foarte atenti la cheltuielile facute, stabilind un
buget destinate acestei perioade, buget care a fost mai mic fata de
anul trecut. Trebuie precizat faptul ca, din aceasta categorie fac
parte cei care nu si-au permis sa cumpere cadouri si care pentru masa
de Craciun si-ar fi dorit sa cumpere diverse produse alimentare, cum
ar fi carnea de curcan sau porc, pentru care nu au avut bani.
Exista insa si
[b]respondenti “fericiti”[/b] care pe parcursul anului 2012 au
simtit o imbunatatire a situatiei lor economice (16,1%). Acestia
sunt, in special, barbati, cu varsta cuprinsa in intervalul 25-44
ani, cu studii superioare si cu un venit lunar net per familie mai
mare de 5.000 lei. De asemenea, acestia sunt cei care si-au relansat
consumul, cumparand aceleasi produse, dar in cantitate mai mare, care
– comparativ cu anul trecut – si-au marit bugetul alocat Sarbatorilor
de Iarna si care au reusit sa cumpere aproape tot ce si-au dorit,
inclusiv cadouri.
[b]Schimbarile la nivelul
comportamentului de consum s-au resimtit si in 2012[/b]
In ceea ce priveste
comportamentul de consum, 65,8% dintre persoanele intervievate afirma
ca pe parcursul anului 2012, comparativ cu 2011, si-au schimbat
obiceiurile de consum, fie cumparand aceleasi categorii de produse,
dar in cantitate mai mica (34,0%), fie cumparand produse mai ieftine
(21,3%).
Numai 8,5% dintre
respondenti au cumparat aceleasi produse ca in 2011, dar in cantitate
mai mare, in timp ce 2,0% au cumparat produse mai putine, dar “mai
de calitate” si “mai sanatoase” (produse bio, eco etc.).
Exista totusi, un procent
suficient de mare de oraseni (34,0%) care declara ca NU si-au
modificat comportamentul de consum in anul 2012, comparativ cu anul
2011.
Mai mult decat atat, se
inregistreaza o crestere semnificativa din punct de vedere statistic
a
celor care nu si-au
schimbat stilul de viata de la un an la altul (34,0% in 2012,
comparativ cu
22,5% in 2011).
Studiul a fost realizat
pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste
100.000 locuitori, in perioada 23 – 29 noiembrie 2012. Au fost
intervievate telefonic 800 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul
18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,46%.
Mednet Marketing Research
Center activeaza in domeniul cercetarii de piata din anul 2000.
Beneficiind de bogata experienta individuala a membrilor sai (peste
19 ani experienta in domeniu), Compania este membra a ESOMAR (The
World Association for Research Professionals) si SORMA (Societatea
Romana de Marketing si Cercetarea Opiniei Publice).