Cardurile cu cip au castigat tot mai mult din piata (circa 40%), dar foarte putine banci au atasat cip-ului si alte functionalitati decat cea de plata, cum ar fi aplicatia de tranzit (pentru utilizarea transportului in comun) sau cea de acces la Internet banking, a remarcat Sergiu Cone.
El se asteapta ca aceste produse sa se dezvolte pe masura ce cardurile cu cip vor deveni majoritare pe piata.
Totodata, unul din produsele inovatoare ale ultimilor ani sunt cardurile personalizate. BCR si BRD sunt doua dintre bancile care au lansat „plastice” de acest tip, cardul BRD permitand chiar personalizarea cu o imagine la alegerea clientului.
Sergiu Cone spune ca posibilitatea de a configura singur cardul s-ar putea dovedi o strategie foarte buna de vanzari. „Se poate ca personalizarea cardului, dupa cum o doreste clientul, sa aiba o influenta asupra procesului de cumparare a cardului, iar pentru client sa conteze mai mult faptul ca poate alege configuratia decat comisioanele sau alte costuri atasate”.
BRD a emis in trecut o alta serie de carduri personalizate, care prezentau imaginea sportivilor Gheorghe Hagi, Nadia Comaneci si Ilie Nastase. Cu acest produs, banca a stabilit un record de vanzari la nivel european.
„Insa oamenii si-au cumparat aceste carduri sub forma de suvenir, si foarte putine au fost activate. In schimb, un card personalizat chiar de catre client, care poate contine o imagine foarte draga acestuia, il indeamna sa il tina aproape si sa il foloseasca”, a spus Cone.
Bancile au atacat totodata noi clienti pe segmentul carduri in ultimii doi ani, cum ar fi asociatiile de locatari si femeile, pentru acestea din urma lansand produse dedicate.
„Femeile administreaza majoritatea cheltuielilor familei si tocmai de aceea au atras atentia bancilor. Trei din bancile care s-au lansat pe aceasta piata au fost Libra Bank, Volksbank, Garanti Bank. Totodata, asociatiile de locatari au fost una din noile categorii de clienti atacate de banci in ultimul timp”, a spus Sergiu Cone.
„Sunt banci care ofera asociatiilor de locatari pachete in care au inclus si carduri, daca administratorul doreste sa foloseasca plateasca inclusiv prin Internet banking”, a explicat acesta.
Un sector pe care bancile inca nu au intrat, dar care s-ar putea dezvolta bine la noi, sunt cardurile cadou prepaid. „Atunci cand nu stii ce cadou sa faci unui prieten, mergi in reteaua unui magazin si cumperi un card de o anumita valoare cu care oate achizitiona ce doreste”, este de parere Sergiu Cone.
Comerciantii au lansat deja programe pentru acest segment. De exemplu, reteaua Mini Blue, de magazine pentru copii, a lansat o linie de carduri de 100, 200 si 300 de lei.
Sergiu Cone spune ca ar fi de dorit ca bancile sa emit la randul lor carduri prepaid. „Deocamdata, BNR este destul de reticenta vizavi de acest produs deoarece, nefiind produse nominale, prin ele se pot spala bani. Insa aceasta reticenta ar trebui depasita, deoarece in strainatate se pot cumpara carduri prepaid fara nicio problema”.
Extinderea retelelor de plati: acces la metrou cu telefonul mobil, POS portabil
Mijloacele de plata s-au diversificat, iar sistemele de acceptare a instrumentelor de plata au depasit granitele sucursalelor in ultimii ani.
Bancile au instalat sisteme de acceptare a cardurilor in afara sucursalelor, fie ca e vorba de mall-uri sau de alte locuri intens circulate. O initiativa interesanta, remarcata de Sergiu Cone, apartine Piraeus Bank, care a lansat impreuna cu primaria sectorului 6, in urma cu 9 luni, un proiect pentru a incuraja plata facturilor prin intermediul cardului. Clientul introduce cartea de identitate in terminal pentru a se autentifica si vede totodata ce impozite are de platit, iar mai apoi achita cu cardul sumele.
Totodata, o tendinta recent aparuta pe piata bancilor este POS-ul portabil. Unicredit a lansat recent un proiect impreuna cu firma de taximetre Grand Taxi, instaland POS-uri pe 90 de masini.
Sergiu Cone spune insa ca POS-urile portabile ar putea fi la fel de bine folosite in viitor de agentiile de turism.
„Poti comanda o excursie online, dar sa nu platesti online. Agentia trimite apoi un lucrator clientului, iar acesta din urma face plata prin intermediul unui POS portabil. Acest sistem poate fi preluat si de firmele de asigurari, care lucreaza de asemenea cu agenti. Totodata, curierii ar putea avea un POS portabil”, a spus Sergiu Cone.
Desi primeste de la o zi la alta noi functionalitati, cardul ar putea deveni destul de curand o modalitate de plata depasita, in conditiile in care ar purtea fi devansat de telefonul mobil, care castiga tot mai mult teren. Cone crede ca mobilul ar putea castiga in circa 5-10 ani batalia cu cardul pe segmentul platilor.
Primele initiative de utilizare a mobilui pentru plati au aparut si pe piata locala. In urma cu circa o luna, Orange a lansat un program de acces la metrou prin intermediul telefonului mobil. Pentru a procura o cartela de metrou, utilizatorul trimite un mesaj la un anumit numar de telefon si primeste un mesaj cu un cod de bare pe care il apropie de terminal, care ii emite biletul de intrare la metrou.
De asemenea, un program de plata prin intermediul telefonului a fost dezvoltat de ING Bank.