Cel mai recent raport “Insurance
Banana Skins” realizat de catre Centrul pentru Studiul Inovatiei
Financiare (CSFI) in colaborare cu PwC, indica faptul ca noile
reglementari vizand aspecte precum solvabilitatea si practicile de
afaceri ar putea coplesi industria prin costuri si probleme de
conformitate. Ar putea, de asemenea, sa distraga managementul de la
aspecte mai urgente precum profitabilitatea afacerii intr-un moment
in care intreaga industrie a asigurarilor se afla sub presiune.
Sondajul a inclus mai mult de 600 de
practicieni din domeniul asigurarilor si observatori ai industriei
din 54 de tari, consultati cu privire la riscurile majore anticipate
pentru urmatorii 2-3 ani.
Reglementarile reprezinta principalul
risc identificat in multe piete majore, incluzand America de Nord,
Europa si Orientul indepartat/zona Asia-Pacific.
Acesta este cel de-al doilea sondaj
consecutiv “Banana Skins” care plaseaza reglementarea pe primul
loc in topul preocuparilor asiguratorilor, subliniind incertitudinea
constanta ce planeaza in jurul unor initiative majore de acest fel.
Directiva Solvency II a Uniunii
Europene, aflata in cel de-al 7-lea an de planificare, a reprezentat
o preocupare centrala, in special pentru ca multe dintre tarile din
afara Uniunii Europene asteapta sa vada rezultatele inainte de a-si
finaliza propria planificare.
Un alt set de riscuri este identificat
in domeniul practicilor de afaceri (4), o zona puternic influentata
de reglementare. In ciuda numeroaselor masuri implementate de catre
companii si de catre autoritatile de reglementare menite sa puna in
ordine practici precum vanzarile incorecte, aceasta ramane in
continuare o zona de risc, in special intr-o perioada de stres
economic, cand presiunea de a genera vanzari este foarte puternica.
Insurance Banana Skins 2013
(in paranteza, pozitia ocupata in 2011) |
|
1 | Reglementarea (1) |
2 | Randamentul investitiilor (4) |
3 | Mediul macro-economic (3) |
4 | Practicile de afaceri (18) |
5 | Catastrofele naturale (5) |
6 | Beneficiile definite (-) |
7 | Calitatea managementului riscului (15) |
8 | Calitatea managementului (14) |
9 | Raspunderea extinsa pentru revendicari (7) |
10 | Imixtiunea politicului (11) |
11 | Canalele de distributie (9) |
12 | Ipoteze actuariale (12) |
13 | Inovatia (-) |
14 | Reputatia (16) |
15 | Managementul schimbarii (-) |
16 | Disponibilitatea capitalului (2) |
17 | Guvernanta corporativa (8) |
18 | Schimbarile climatice (20) |
19 | Resursele umane (6) |
20 | Dezvoltarea de produse (24) |
21 | Social media (-) |
22 | Infractiuni (22) |
23 | Instrumentele complexe (19) |
24 | Reasigurarea (21) |
25 | Functia de back office (17) |
26 | Poluarea (25) |
27 | Terorismul (23) |
Alte preocupari care reies din sondaj
includ starea de incertitudine a pietelor financiare (2) si starea
economiei mondiale (3). Acestea se adauga tensiunilor dintr-o
industrie care a fost presata ani de-a randul de rate scazute ale
dobanzilor si de o competitie acerba. Un aspect particular il
reprezinta mostenirea produselor cu beneficii definite , dar care nu
pot fi finantate intr-un mod profitabil la randamentul scazut
inregistrat astazi (6).
Mentinerea unor conditii de piata
dificile a adus in prim-plan si calitatea managementului (8) si, in
particular, managementul riscului (7).
Sondajul din acest an indica o
preocupare continua privind riscurile legate de catastrofe naturale
(5), data fiind frecventa crescuta a acestor evenimente, precum si
costurile din ce in ce mai mari ale revendicarilor. in unele piete
precum Noua Zeelanda sau Australia, abordarea asiguratorilor fata de
revendicarile aparute in urma catastrofelor naturale a devenit o
problema majora la nivel politic.
Pe de alta parte, un numar de aspecte
inregistreaza o scadere in topul riscurilor identificate, in special
cel legat de disponibilitatea capitalului necesar pentru a sustine
industria (in scadere de la 2, la 16).
Situatia este acum inversata: exista
capital in exces in industrie, in special in sectorul de asigurari
non-viata si reasigurare, ceea ce mentine preturile scazute si
afecteaza profitabilitatea. Alt risc in scadere, cel putin in
pietele dezvoltate, este legat de resursele umane: agitatia din
sectorul serviciilor financiare a dus la usurarea recrutarii si
pastrarii talentelor. Situatia este mai dificila in pietele emergente
unde numarul personalului calificat este mai scazut.
“Este ironic
faptul ca cele mai mari riscuri ale industriei vin din partea
reglementarilor, cele care sunt menite sa reduca riscurile, intr-o
perioada in care conditiile de operare si de garantare sunt, de
asemenea, foarte dificile. Nu este surprinzator faptul ca aceste
presiuni sunt reflectate intr-o preocupare crescuta fata de
abilitatea managementului de a le gestiona”, a declarat David
Lascelles, editorul raportului.
O impartire pe sectoare a industriei
asigurarilor indica faptul ca sectorul asigurarilor de viata
se concentreaza in special asupra impactului pe care il au ratele
scazute ale dobanzilor asupra randamentului investitiilor, precum si
asupra administrarii retelelor complexe de distributie.
In sectorul asigurarilor non-viata,
principalele preocupari se refera la excesul de capacitate si la
preturile competitive, alaturi de impactul cresterii revendicarilor
in caz de catastrofa. Preocuparile din sectorul de reasigurare se
refera in principal la securitatea capacitatii intr-o piata extrem de
competitiva.
In Romania, piata asigurarilor a
fost puternic lovita de criza, competitia intensa pe pret
afectand atat segmentul asigurarilor de viata, cat si cel non-viata.
Jucatorii din industrie sunt de asemenea afectati de profitabilitatea
scazuta si de pierderile rezultate din produsele cu daunabilitate
mare asa cum sunt politele RCA.
„Este nevoie de o intarire a
politicii de management al riscului si de imbunatatirea eficientei
operationale pentru a putea traversa aceasta perioada si a reveni la
o crestere durabila”, a declarat Paul Facer, Partener de Audit
pentru Sectorul Financiar, PwC Romania.
Sondajul Insurance
Banana Skins a fost derulat in perioada
martie-aprilie 2013 si se bazeaza pe 662 de raspunsuri din 54 de
tari. Impartit pe categoriile de respondenti structura acestora a
fost: non-viata (35%), asigurari de viata (26%), reasigurare
(7%), brokeri (6%), observatori (26%).
PwC este o retea de
firme prezenta in 158 de tari cu mai mult de 180.000 de specialisti
care ofera servicii de audit, consultanta fiscala si consultanta
pentru afaceri.
Citeste si:
Topul
companiilor de asigurari cu cei mai multi clienti nemultumiti