Carrefour, unul dintre retailerii reprezentativi pentru piata romaneasca, isi muta in acest an atentia spre cumparaturile de la „coltul blocului”, dand practic semnalul unui numar mare de retaileri, prezenti sau nu pe aceasta piata, ca acest segment capata o importanta crescuta.
Experimentul „Univers’all – Carrefour Unirea”, prima tentativa a retailerului francez in domeniul supermarketurilor de proximitate, s-a dovedit un succes, iar Carrefour a decis sa directioneze peste 6,3 milioane de euro catre relansarea retelei Artima, pe care a cumparat-o anul trecut pentru 55 de milioane de euro.
Reteaua va fi rebranduita sub marca Carrefour Express, iar oficialii companiei cred ca noile magazine vor aduce succesul de vanzari estimat.
„Anul acesta intentionam sa finalizam rebrandingul supermarketurilor Artima, iar investitia medie pentru o unitate va fi de circa 300.000 de euro. De asemenea, intentionam sa mai deschidem circa 10 supermarketuri Carrefour, fara achizitii, in 2009”, a declarat miercuri directorul general al companiei, Jacobo Celestino.
Interesul Carrefour pentru magazinele de proximitate nu este singular, dimpotriva. Carrefour intra pe o piata in care Penny Market, Plus Discount, Billa si Angst, de pilda, fac afaceri profitabile de ani de zile.
„Magazinele de proximitate, sau de cartier, se adreseaza poate cel mai bine specificului romanesc, comportamentului clientilor nostri. Magazinul din apropierea casei este si va fi si in continuare un succes pentru piata romaneasca, iar gama din ce in ce mai variata de produse determina o concurenta foarte buna cu marile hipermarketuri, in interesul clientilor”, declara, pentru DailyBusiness, Ioana Marginean, director de marketing Plus Discount.
„Oamenii sunt obisnuiti sa isi faca cumparaturile in proximitate. E un lucru universal valabil”, explica Sorin Minea, presedintele grupului Angst, ce opereaza un lant de 30 de magazine in toata tara.
„In Romania, prezenta hipermarketurilor in zona de proximitate este o anomalie. Nicaieri nu vezi asemenea constructii in cartiere. Cred ca, cu timpul, aceste magazine vor fi relocate spre marginea oraselor, asa cum se intampla in toata lumea, iar in centru vom vedea doar magazine de mici dimensiuni, unitatile de proximitate”, a estimat Minea, pentru DailyBusiness.
Goana dupa magazinele independente
In prezent, pe piata romaneasca activeaza peste 20 de retele de supermarketuri, marea lor majoritate cu o putere financiara limitata in comparatie cu forta marilor retaileri de genul Carrefour sau Metro si cu o arie de dezvoltare limitata la nivelul a catorva judete.
Exista, pe de alta parte, un numar important de magazine de cartier operate de firme independente. In timp ce unii operatori reusesc sa faca profit de pe urma fidelizarii clientelei, altii se zbat in zona falimentului, fiind direct dependenti de vanzarile de zi cu zi.
Aceste unitati sunt principala tinta a retelelor mari care vor sa intre puternic in acest an in zona de proximitate si cauta posibilitati de achizitii.
[quote=Jacobo Celestino, director general Carrefour]Reteaua Artima a fost doar primul pas facut de Carrefour pe aceasta piata, iar succesul Carrefour Unirea a demonstrat ca potential exista din plin. Suntem interesati si de alte preluari, in masura in care vor fi avantajoase[/quote]
„Interesul pentru magazinul de cartier va deveni din ce in ce mai mare in urmatorii ani”, estimeaza analistul economic Cristian Dinulescu.
„Interesul romanilor pentru hipermarketuri ar putea sa se tempereze, treptat, atunci cand vor descoperi ca de la magazinul din cartier pot cumpara aceleasi produse, chiar la preturi mai mici, scutind astfel timpul si aglomeratia din marile magazine. Acest fenomen se intampla deja in Ungaria, Polonia si Cehia, tari unde retele de proximitate reprezinta noul trend in retail”, a mai spus analistul.
Interesul pentru magazinele de cartier este recunoscut in mod direct de marii retaileri, seful Carrefour, Jacobo Celestino, lansand chiar o invitatie celor care vor sa negocieze.
„Reteaua Artima a fost doar primul pas facut de Carrefour pe aceasta piata, iar succesul Carrefour Unirea a demonstrat ca potential exista din plin. Suntem interesati si de alte preluari, in masura in care vor fi avantajoase”, a spus Celestino, intr-o conferinta de presa.
Artima, lantul de magazine creat de omul de afaceri Florentin Banu si preluat acum patru ani de un fond de investitii polonez, a fost anul trecut cel mai mare retailer local ca cifra de afaceri, operand 21 de magazine concentrate in vestul tarii, cu o suprafata totala de vanzari de 21.000 de metri patrati.
„Aceasta achizitie ilustreaza strategia grupului Carrefour de a-si intari prezenta pe pietele in crestere, printr-o abordare multi-format, sub un singur brand”, au declarat oficialii companiei. In 2007, Carrefour Romania a inregistrat vanzari totale (inclusiv TVA) de 866 milioane de euro, iar Artima de 122,4 milioane de euro, se arata intr-un comunicat al companiei. Pentru acest an, Carrefour spera sa depaseasca miliardul de euro in Romania, odata cu deschiderea retelei Carrefour Express.
Prin preluarea Artima, Carrefour a devenit practic cel mai important jucator din piata supermarketurilor. Pe locurile urmatoare, luand in calcul cifra de afaceri si suprafata de vanzare, urmeaza retele Billa, Pic, Trident, Angst si Fidelio.In piata mai activeaza cu destul succes Sapte Spice ce opereaza reteaua de 148 de magazine Vel Pitar, reteaua Succes, Mega Image, G’market, La Fourmi, MiniMax, Aliment Murfatlar, Alcom, Primavara, Annabella, Hard Discount, Diana si Oncos, ca sa le trecem in revista pe cele mai importante. O alta prezenta semnificativa este reteaua Ethos care, alaturi de Oncos, s-au extins cel mai mult anul trecut, in sudul tarii respectiv zona Clujului.
Aproape toti acesti operatori vizeaza pentru acest an dezvoltarea afacerilor, prin deschiderea a noi magazine. Se estimeaza ca numarul acestora va depasi 56 de unitati noi, incluzand aici planurile a 11 retele, anuntate la finele anului trecut. Cifra totala este insa greu de anticipat, miscarile din piata si oportunitatile generate de dezvoltarea segmentului determinand o adevarata efervescenta investitionala, al carei efect il vom sesiza doar in cifrele de bilant de sfarsit de an.
Mega Image si Interex vor, de pilda, sa deschida in acest an cate sase magazine, Ethos vizeaza deschiderea a cinci unitati, cate patru magazine noi anunta G’market, La Fourmi si Trident, in timp ce Primavara si Wolf deschid in 2008 cate doua supermarketuri, iar Billa anunta trei noi magazine.
„Cresterea puterii de cumparare a romanilor, ponderea mare pe care acestia o acorda cumparaturilor din totalul veniturilor, intoarcerea clientilor care supermarketurile de cartier, toate acestea fac ca piata sa devina extrem de atractiva si interesanta in urmatorii ani”, spune Sorin Minea, de la Angst.
„Si noi, ca si ceilalti operatori, vom continua sa investim in dezvoltarea retelelor, ritmul de expansiune fiind in acest an chiar mai alert decat anul trecut”, a mai spus Minea, din dubla sa calitate, de director la Angst si presedinte al Patronatului Romalimenta, din care fac parte aproape toti retailerii alimentari din Romania.
Angst a anuntat investititii de 3 milioane de euro euro in reorganizarea si modernizarea spatiului interior al magazinelor pe care le opereaza.
„Noul concept presupune o reorganizare a spatiului interior al magazinului, vitrine noi si per total o schimbare de aspect. Schimbarea a fost gandita nu neaparat pentru cresterea cifrei de afaceri, ci mai ales pentru a raspunde cerintelor consumatorilor, deoarece un magazin vechi nu mai este atractiv pentru ei” ,a declarat presedintele companiei, Sorin Minea.
Spar si Trident Express, printre cele mai semnificative lansari din 2008
In piata isi anunta o prezenta mai activa si retailerul olandez Spar, care si-a dezvoltat incepand din 2006 o retea de 14 magazine in Romania, dar in 2008 se pregateste sa lanseze afacerea in franciza.
Planurile de extindere ale retelei Spar in 2008 vizeaza deschiderea a 12 magazine noi, acestora adaugandu-li-se, eventual, noile magazine francizate.
Pe de alta parte, tot in acest an, Trident, cel mai mare operator de „big retail” cu capital integral romanesc, activand pe piata din aprilie 2004, cu o cifra de afaceri de peste 60 de milioane de euro in 2007, va lansa reteaua Trident Express, magazine de proximitate.
„Motivul dezvoltarii retelei de magazine de vecinatate il constituie succesul supermarketului Trident din Sibiu, care, desi are o suprafata aproape de doua ori mai mica decat hipermarketurile retelei, este in acest moment cea mai profitabila unitate a retelei si, in acelasi timp, un magazin de referinta pe harta comerciala a Sibiului, facand fata cu succes concurentei acerbe pe care o exercita retailerii multinationali prezenti aproape in totalitate pe piata” au declarat, anterior, reprezentantii Trident.
Reteaua Trident Expres se va diferentia de hipermarketurile Trident prin suprafata redusa a magazinelor sale, dar in masura in care va fi posibil, va pastra sortimentatia variata, chiar daca spatiul restrans ar putea duce la limitarea anumitor categorii de produse, mai ales cele nealimentare.
Ponderea retailului modern din Romania a ajuns la 39% anul trecut
Ponderea retailului modern a crescut anul trecut pana la 39% la nivel national si la 70% in capitala, Bulgaria fiind in prezent singura tara din Uniunea Europeana a carei piata de retail este mai putin dezvoltata decat cea a Romaniei, a declarat, anterior, directorul de marketing Carrefour, Andreea Mihai.
„Cele patru faze ale evolutiei pietei de retail sunt introducerea pe piata, cresterea, maturitatea si saturatia. In prezent, Romania este la inceputul fazei de crestere si ar putea ajunge la o oarecare maturitate abia in 2010-2012, cum se intampla deja in tari precum Grecia sau Turcia. La noi ponderea retailului modern a ajuns in 2007 la 39%, destul de scazuta comparativ cu tarile din Europa de Vest unde ponderea este de 90-99%”, a declarat Andreea Mihai.
Reprezentantii Carrefour Romania estimau anul trecut ca valoarea pietei de retail din Romania va ajunge la 40 miliarde euro in 2007 si va depasi 100 de miliarde euro pana in 2010 daca se va pastra cresterea medie de 50% din ultimii ani. Cea mai mare pondere din retailul modern o detine segmentul de cash&carry (49% din retailul modern in 2006).