Rezultatele studiului, efectuat la finele lui 2006, au fost publicate miercuri.
„Hipermarketurile Carrefour si Metro sunt locurile preferate pentru cumparaturi pentru 7% dintre romani, urmate de magazinele Billa cu 6%, Artima cu 4%, Kaufland, Plus si Selgros cu 3%, Cora cu 2%, Real si Penny cu 1%”, a declarat miercuri Andi Dumitrescu, directorul general al GfK Romania.
Pe de alta parte, in topul retailerilor dupa cota de piata, Kaufland este situat pe primul loc cu o cota de 3,9%, pe locul 2 se afla Billa, in timp ce hipermarketurile Carrefour se situeaza pe locul 3, cu o pondere de 3% din piata, potrivit lui Dumitrescu.
Oficialul GfK a subliniat ca in Romania, pe primele zece locuri din topul retailerilor dupa cota de piata se situeaza lanturile multinationale, spre deosebire de alte tari din regiune ca Slovenia si Rusia, unde lanturile locale domina acest top. „Retailerii locali sunt foarte bine reprezentati in tarile din regiune, cu exceptia Romaniei si Bulgariei, unde dominatia lanturilor multinationale este categorica”, a spus Dumitrescu.
Studiul intitulat „Locul preferat al romanilor pentru a face cumparaturi” a fost adresat atat romanilor din mediul rural cat si din cel urban. Studiul realizat la nivel national, la finele anului trecut, pe un esantion de 1.000 de persoane, a fost prezentat miercuri la seminarul Trade Round Table, organizat de Magazinul Progresiv, la Bucuresti.
Directorul general al GfK a accentuat rentabilitatea investitiilor in piata de FMCG (fast moving consumer goods) din Sud-Estul Europei.
[quote=Andi Dumitrescu, director general GfK Romania]Profitul net al companiilor din industria FMCG provine in proportie de 3-6% din pietele din Vest, 6-9% din Europa Centrala si intre 11 si 14% din Europa de Sud-Est[/quote]
Reprezentantul companiei de cercetare de piata a mai aratat ca romanii au cheltuit circa 48% din venituri pe mancare si bauturi in prima jumatate a acestui an, in timp ce pentru sanatate si timp liber au alocat cate 4% din castiguri. Spre comparatie, cetatenii Sloveniei au alocat, in perioada mentionata, circa 19% din venituri pentru activitatile din timpul liber.
Piata de retail din Romania, a doua ca marime din Europa Centrala si de Est, va ajunge la 40 miliarde euro anul acesta si va depasi 100 de miliarde euro pana in 2010, daca se va pastra cresterea medie de 50% din ultimii ani, potrivit directorului de marketing al Carrefour Romania, Andreea Mihai. Ea a afirmat ca pana in 2010, comertul modern din Romania va depasi ponderea de 50% din total. Spre comparatie, anul trecut ponderea comertului modern in Franta a fost de 96%, in Polonia de 57%, in Italia de 58%, iar in Romania de 29%.
Potrivit reprezentantilor Carrefour Romania, printre punctele slabe ale pietei romanesti de retail se numara sectorul produselor proaspete, care este insuficient dezvoltat, si infrastructura subdezvoltata. Expansiunea retailului romanesc este in continuare amenintata de raportul dezechilibrat pret – teren, de dezvoltarea alerta a retelelor de magazine si de migratia fortei de munca, considera oficialii Carrefour.
GfK Romania este o filiala a companiei germane GfK, unul dintre liderii mondiali in domeniul cercetarilor de piata. In 2005, potrivit site-ului companiei, GfK a avut o cifra de afaceri de peste 935 milioane de euro.