„Dupa 2012 vom asista la o concentrare a pietei, apoi la o serie de preluari in urma carora vor ramane cinci-sase jucatori importanti, asa cum s-a intamplat si in alte tari”, a declarat directorul general al Carrefour Romania, citat de Mediafax.
In Romania existau, la sfarsitul anului trecut, 236 de magazine care faceau parte din lanturi moderne de comert, iar 33% din totalul vanzarilor din comertul bunurilor de larg consum au fost facute prin intermediul lor, potrivit datelor prezentate de Celestino la un seminar pe teme economice.
Dintre acestea, 22 de magazine erau hipermarketuri, 66 supermarketuri, 112 magazine de tip discount, iar 36 centre de tip cash&carry.
In circa cinci ani, ponderea vanzarilor prin retelele de comert modern va ajunge la 50-60%, a estimat Celestino, precizand ca in cazul Bucurestiului procentele vor fi chiar mai mari, intrucat magazinele apartinand unor lanturi reprezinta 58% in prezent si vor ajunge la 70% in trei-patru ani.
Piata de retail din Romania se situeaza pe penultimul loc in Europa Centrala si de Est
Pana in octombrie anul trecut, vanzarile facute prin intermediul retelelor de magazine au insumat 33,5 miliarde lei, cu 17% mai mult, comparativ cu 2005 atunci cand valoarea acestei piete era de 28,7 miliarde euro. Comparativ cu 2004, piata de retail din Romania a inregistrat in 2005 vanzari cu 17,5% mai mari, iar in 2004, cu 17,6% mai mari fata de 2003, potrivit unui studiu de piata al companiei de cercetare a pietei Deloitte Romania.
Piata de retail din Romania ocupa penultimul loc in Europa Centrala si de Est din punct de vedere al concentrarii, doar 27% dintre consumatori avand ca loc preferat de cumparaturi unul dintre primele cinci lanturi de retail, potrivit unui studiu publicat la inceputul lunii martie de firmele de cercetare GfK si Incoma Research.
Cea mai concentrata piata este Slovenia, unde 96% dintre gospodarii au ca loc preferat de aprovizionare una dintre marile retele de magazine.
Locurile urmatoare sunt ocupate de Slovacia (75%), Ungaria (67%) si Ucraina (doar regiunea Kiev). Pe ultimele doua pozitii se afla Romania (27%) si Bulgaria (26%), unde sectorul de retail se afla inca la inceputul procesului de maturizare.
Pentru 18% dintre romani, principala destinatie de cumparaturi este hypermaketul, 16% prefera un supermarket, 11% aleg centrele cash&carry si cate 8% magazinele de discount si pietele in aer liber, conform unui studiu GfK si Incoma Research.
„Totusi, in Romania si Rusia a fost consemnata cea mai mare rata de crestere a preferintei pentru hypermarketuri din toata regiunea. Aceeasi situatie apare si in cazul magazinelor de discount, unde din nou Romania ocupa primul loc ca rata de crestere”, se precizeaza in studiu.
Carrefour si Metro sunt destinatiile preferate de cumparaturi ale romanilor
Raportat la marcile de pe piata, analiza arata ca in Romania cea mai cunoscuta este Metro (35%), in timp ce destinatiile preferate de cumparaturi sunt Carrefour si Metro, cu cate 7% din raspunsuri.
Carrefour va investi 2 milioane de euro pentru deschiderea in 4-5 luni a magazinului inchriat de la Univers’All din zona Piata Unirii, de asemenea compania a incheiat un contract de inchiriere in centru comercial Colosseum, care va fi deschis in 2009, in zona de nord-vest a capitalei.
In acest an, Carrefour isi va extinde reteaua si cu un magazin in Cluj-Napoca si doua la Iasi. In prezent, reteaua Carrefour include sapte magazine in Romania.
Grupul german Metro opereaza o retea de 23 de magazine cash&carry in Romania. Oficialii companiei au anuntat ca nu vor continua extinderea pe piata romaneasca in 2007.
Studiul Shopping Monitor realizat de firma Incoma Research din Cehia si de compania de consultanta GfK analizeaza piaþa de retail din 11 tari din Europa Centrala si de Est, respectiv Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia (reprezentata de Moscova si St. Petersburg), Serbia si Muntenegru, Slovacia, Slovenia si Ucraina (regiunea Kiev).