Recent, de pilda, Raiffeisen Bank a ofertat piata cu un credit de 5.000 de euro pe o durata de 10 ani, cu o dobanda de 10,9% (reducere de 1% fata de dobanda standard) sau un credit de 10.000 de euro pe o durata de 10 ani, cu o dobanda de 8,9% (reducere de 3% fata de dobanda standard). Promotia a durat in perioada 15 ianuarie – 28 februarie.
„Intr-o luna de promotie, volumul produselor Flexicredit contractate a crescut cu 25-30%, comparativ cu luna decembrie 2006, spre exemplu, in care nu am avut promotie in derulare”, a precizat pentru DailyBusiness Razvan Munteanu, vicepresedinte Raiffeisen Bank. Valoarea medie a creditelor contractate a crescut la 4.000 euro, de la 3.000-3.300 euro in decembrie 2006, perioada medie de contractare ramanand neschimbata, a adaugat Munteanu.
La randul sau, CEC a derulat in perioada 1 martie -15 aprilie o promotie la cardurile de credit, care a condus la majorarea cu 20% a portofoliului de clienti ai bancii pe acest produs, in raport cu o perioada normala. Cei care au solicitat emiterea de carduri de credit in aceasta perioada si au utilizat un credit de pe card nu vor plati, pana la 1 iunie 2007, dobanda (de 17,5% pe an) pentru imprumutul utilizat.
„Veniturile realizate de banca prin intermediul acestei promotii sunt variabile si depind de numarul si tipul operatiunilor facute de posesorii de carduri – retrageri de numerar de la bancomate sau plati la comercianti, astfel ca ne este greu sa estimam o cifra exacta”, a precizat Georgia Radu, Specialist PR in cadrul Directiei Marketing si Comunicare a CEC.
Cum promotia derulata de banca a inclus o oferta speciala la dobanda aferenta creditului de pe card, oficialii bancii estimeaza ca numarul creditelor contractate si a platilor efectuate de posesorii cardurilor a crescut semnificativ.
Bancile romanesti s-au angajat in ultimele luni intr-o cursa a ofertelor promotionale, incercand sa-si creasca portofoliul de clienti.
Banca Romaneasca, de pilda, a derulat pana la 30 aprilie o oferta adresata celor care doresc un credit de nevoi personale in lei cu „10 pe linie”. Clientii care au luat un credit la oferta au avut posibilitatea de a castiga, prin tragere la sorti, valoarea creditului contractat, in plus fata de credit.
Pana la aceeasi data, OTP Bank a derulat o alta promotie, vizand creditele pentru achizitia de imobile. Participantii la promotie au beneficiat de o perioada de rambursare de 35 de ani (perioada normala fiind de 30 de ani), iar varsta maxima acceptata la rambursarea totala a creditului a crescut de 65 la 70 de ani.
Profituri greu de estimat
Profiturile realizate de banci prin intermediul perioadei de promotie sunt greu de cuantificat tinand cont ca acestea depind si de eventualele modificari ce pot aparea in planul de rambursare, schimbari decise de client, deci imposibil de anticipat.
In raport cu cresterea vanzarilor in perioadele promotionale, cheltuielile realizate de banca pentru atragerea noilor clienti sunt totusi modeste. „Fara a lua in calcul cheltuielile operationale pe care le-a implicat derularea promotiei, raportand cheltuielile realizate cu mediatizarea ofertei la numarul de credite contractate am constatat ca fiecare credit contractat in perioada promotionala ne-a costat intre 10 si 12 euro”, a explicat Munteanu de la Raiffeisen Bank.
Conform datelor furnizate de CEC, fondurile investite in campanie nu au fost nici in acest caz foarte mari.
Castigurile bancilor pot fi insa substantiale, tinand cont ca valoarea dobanzilor si a comisioanelor, in cazul creditelor pe termen mediu, este de 30%-50% peste suma imprumutata, iar in cazul creditelor acordate pe termen lung (15-30 de ani) debitorii au de multe ori de achitat inca o data valoarea creditelor, in conditiile in care nu apar modificari majore in planul de rambursare.