Imaginea comertului
modern este in continua schimbare si in 2013. Jucatorii de pe piata
de retail din Romania isi
fac din ce in ce mai mult simtita prezenta, atat printr-un numar mai
mare de magazine, cat si prin actiuni de promovare intensa in media.
In 2012, aceste
actiuni s-au reflectat intr-o crestere a comertului modern cu un
punct procentual fata de anul anterior, atragand 49% din valoarea
totala a pietei de FMCG pentru consumul acasa.
In ultimul trimestru
al anului 2012, raportul dintre comertul modern si cel traditional a
ajuns la 50/50 in valoare, potrivit unui studiu al institutului de
cercetare GfK Romania.
In acest context,
[b]formatul de tip discount acopera 9% din cheltuielile gospodariilor
din Romania pentru bunuri de larg consum[/b]. In comparatie cu anul
precedent, se remarca o crestere de 11% in valoare absoluta. Analiza
ia in considerare evolutia Penny Market, XXL Mega Discount si Lidl,
fara Profi care s-a repozitionat in supermarket incepand cu februarie
2012.
6 din 10 gospodarii
din Romania si-au facut cumparaturile cel putin o data din magazinele
discounteri, iar [b]frecventa medie de cumparare este de doua ori pe
luna[/b].
Atunci cand merg la
cumparaturi in magazinele de tip discount, categoriile preferate sunt
din zona de mancare si bauturi (sucuri, cafea, bere, apa).
Segmentul care
inregistreaza cea mai mare crestere in valoare este cel al produselor
alimentare, marcand un plus de 19% fata de 2011. Pentru bauturi,
gospodariile au cheltuit cu 10% mai mult in magazinele de tip
discount pentru aceeasi perioada analizata.
[b]Marcile private, tot mai
prezente[/b]
Odata cu expansiunea
formatelor comertului modern, marcile private au crescut puternic,
ajungand in 2012 la o cota de piata de 12% in valoare pentru bunuri
de larg consum la nivelul intregii tari si a tuturor formatelor de
retail.
In cazul formatelor
de tip discount, marcile private acopera aproximativ jumatate din
cheltuieli, in crestere cu 21% fata de anul precedent.
9 din 10 gospodarii
au achizitionat cel putin un produs marca privata din discounteri in
decursul anului 2012.
Imaginea retailului
din Romania continua sa se modifice si prin prisma modului in care
consumatorii isi reajusteaza asteptarile fata de formatul in care isi
fac cumparaturile.
“Printre
elementele pe care le-am identificat in studiile GfK ca avand
potential de diferentiere in termeni de satisfactie fata de tipurile
de formate de retail se numara proximitatea, nivelul preturilor,
atmosfera din magazin, programele de loializare, oferta din revistele
promotionale precum si produsele marca privata si varietatea de
produse romanesti. Castigatorii vor fi cei care reusesc sa intampine
atat nevoile rationale, cat si pe cele emotionale, in timp ce
continua sa investeasca in intelegerea acestor asteptari”, spune
Gabriela Luca, retail specialist, Consumer Goods & Retail
Division in cadrul GfK.
Studiul are la baza
informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic in 2012 a
aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin
intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe
un esantion de 2.200 gospodarii.
GfK Romania, fondata
in 1992, este parte integranta a Grupului GfK.
Infiintat in 1934 ca
prima companie de cercetare de piata in Germania, Grupul GfK are azi
mai mult de 150 de sucursale in 100 de tari
de pe cinci continente.
Citeste si Carmolimp: Hipermarketurile
isi vor extinde colaborarea cu producatorii locali