DailyBusiness:
Piata de profil din Romania este estimata, in acest an, de catre Asociatia Producatorilor de Mobila din Romania, la o valoare de 1,785 de miliarde de euro, in crestere cu 8% fata de anul trecut. Cum credeti ca va evolua in continuare?
Viorel Catarama: Piata mobilei din Romania este unul dintre cele mai dinamice segmente ale economiei, iar acest lucru este reliefat in mod elocvent de cresterile de la an la an si volumele de productie si vanzari. Piata mobilei poate fi vazuta ca un indicator al nivelului de trai, fiind intr-o concordanta directa cu nivelul puterii de cumparare. Atata timp cat Romania va continua sa creasca din punct de vedere economic, piata va fi racordata acestui trend.
DB: Vorbim de influenta pe care puterea de cumparare o are asupra dezvoltarii pietei. Pornind de la acest indicator, in ce masura este piata romaneasca capabila sa raspunda eficient cererii tot mai diversificate?
VC: In industria mobilei, gradul de adaptabilitate la necesitatile pietei este fundamental. Daca pana acum cativa ani, romanii erau oarecum traditionalisti in ceea ce priveste mobilierul, in ultima vreme, gusturile s-au diversificat, iar ofertele fabricilor de mobila au urmat aceste trenduri. Astfel inregistram o cerere tot mai mare de mobilier modular, multifunctional, dar avem, pe de alta parte, o cerere tot mai buna pentru piesele de mobilier din lemn masiv, de o calitate sporita. Piata s-a segmentat, iar oferta s-a specializat catre un public sau produs tinta, tendinta ce va continua si se va accentua in urmatorii ani.
DB: Daca preturile materiilor prime si a utilitatilor vor continua sa creasca, piata ar putea resimti destul de puternic reculul, iar cresterea s-ar putea reduce sau chiar s-ar putea trece pe pierdere. Este un scenariu realist?
VC: E o situatie cat se poate de reala. Cresterile de preturi la utilitati si materii prime afecteaza in principal micii producatori, care nu isi pot acoperi din volum scumpirile. Daca maresc pretul, risca sa nu mai aiba clienti, iar daca le mentin, risca sa falimenteze. Ma astept ca in 2008, sa avem destule falimente in domeniu. Vor rezista numai cei care produc masiv, exporta sau care investesc in produse noi, mai ieftine, dar cu succes in piata. Totusi, preturile la mobila vor creste. Procentul ramane de vazut, va varia in functie de producator si de segmentul de clienti caruia i se adreseaza.
DB: Exporturile de mobila in ultimii ani s-au redus, releva datele statistice, iar majoritatea producatorilor s-au reorientat catre piata autohtona. E un trend impus de conditiile din piata sau reprezinta o miscare constienta si asumata a producatorilor care vad in piata locala un potential mai mare?
VC: Exporturile, intr-adevar, au scazut in ultima vreme, in principal din considerente de ordin valutar, dar si din cauza inchiderii din diverse motive a unor piete considerate in trecut „traditionale”. Noi la Elvila, dar si alti producatori, am reusit sa redeschidem mare parte din relatiile comerciale cu pietele tinta. Vorbim de fostul spatiu sovietic, dar si de alte piete europene, in special Germania, acolo unde vedem un mare potential pentru vanzarile mobilierului de clasa superioara. In target mai avem Franta, Austria si Benelux.
DB: Iar piata locala?
VC: In ceea ce priveste piata interna, orientarea multor producatori spre aceasta piata este sustinuta de boom-ul imobiliar din ultima perioada, de cresterea puternica a segmentului business, cererea de mobilier specific pentru institutii si companii fiind intr-o crestere sustinuta, dar si de o schimbare sensibila a mentalitatilor. Mobila a devenit un bun ca oricare altul, a carui inlocuire incepe sa fie, in masura veniturilor si a optiunilor, la indemana oricui.