Leasingul a cunoscut in criza cea mai drastica scadere dintre toate segmentele financiare, in doar doi ani piata comprimandu-se de circa 6 ori, de la aproape 3 miliarde de euro, cat valora in primul semestru din 2008, la circa 540 de milioane de euro in prima parte din 2010.
In cazul UniCredit Leasing, cea mai mare scadere s-a observat la finantarile pentru bunuri de constructii, din cauza caderii pietei de profil. „Pe restul segmentelor (de finantare – n.r.), ponderile finantarilor s-au pastrat”, a spus Constantinescu.
„Motivul major al caderii pietei de leasing este acela ca nu mai exista business nou (nu mai sunt atrasi clienti noi – n.r.)”, este de parere Constantinescu.
Compania s-a concentrat in ultimii doi ani pe aceleasi segmente de business, dar a definit cateva prioritati, spune directorul de vanzari al companiei. O tema importanta a fost controlul costurilor. „Este suficient doar sa fii atent cum cheltuiesti banii, si vei reusi sa obtii din start foarte mult”, considera directorul de vanzari al UniCredit Leasing.
„O prioritate au fost clientii din portofoliu, pe care i-am ajutat sa treaca mai usor prin aceasta perioada si le-am finantat investitiile in masura in care si ei au avut nevoie, dar si noi am fost convinsi ca aveau nevoie”, spune Constantinescu.
De altfel, una din lectiile invatate de companii in criza a fost ca trebuie sa isi cunoasca foarte bine clientii. O alta a fost ca trebuie sa urmeze reguli de prudentialitate, si sa faca o analiza a riscului aferent creditarii „suficient de riguroasa pentru a se asigura ca pe perioada contractului de leasing isi mentin un business sustenabil”.
Companiile au mai invatat ca trebuie sa existe „proceduri interne bine puse la punct asa incat sa se poata proteja de situatiile neplacute ce pot aparea din partea clientilor, dar si de situatii in care economia capata aspecte negative”.
Principala masura luata de jucatorii mari de pe piata leasingului pe fondul crizei a fost inlocuirea echipei de management, potrivit unui studiu realizat de BNR. BCR Leasing si Raiffeisen Leasing sunt doua dintre companiile mari care si-au schimbat conduerea executiva pe fondul crizei, iar UniCredit nu facut exceptie, conducerea companiei fiind preluata de directorul adjunct al diviziei corporate a bancii UniCredit Tiriac, Antoaneta Curteanu. Aceasta l-a inlocuit pe Andreas Olbrist.
Ca si alte companii din piata, UniCredit a preluat o parte din bunurile pentru care clientii nu au mai putut plati ratele si le-a valorificat pe piete externe. „Am vandut masini in Germania, Olanda si Franta, piete alese in urma pretului pe care le ofereau”, spune Constantinescu.
In ciuda dificultatilor, compania va reusi sa ramana pe plus la final de an, spune el.
In ceea ce priveste piata de leasing, Constantinescu este de parere ca „va incheia anul la un nivel similar cu cel de anul trecut, poate ceva mai jos. Ceea ce le preocupa pe firme este anul 2011, cand ar putea aparea revenirea”.
In 2009 UniCredit Leasing a finantat bunuri in valoare de 289 mil. euro, cu circa 48% mai putin decat anul anterior. Principalii competitori ai companiei sunt BCR Leasing, Porsche Leasing si BRD Sogelease.
Piata de leasing a scazut cu 72% anul trecut fata de 2008, la 1,33 mld. euro. In primul semestru din 2010 piata a cunoscut o scadere cu circa 30% fata de aceeasi perioada din 2009, pana la 543 milioane euro. Scaderea a mai franat la sfarsitul primelor noua luni, pana la 27%.