Actiunile in despagubire pentru incalcari ale legislatiei concurentei au fost posibile potrivit dreptului roman inca inainte de implementarea OUG, fie ca actiuni de continuare („follow-on”), in termen de 2 ani de la data la care decizia autoritatii de concurenta de constatare a incalcarii a ramas definitiva, fie ca actiuni independente („standalone”) in termen de 3 ani, conform prevederilor generale ale Codului Civil privitoare la actiunile in despagubire.
Cu toate acestea, astfel de actiuni in despagubire au fost foarte rare in practica.
In prezent, OUG inlesneste obtinerea despagubirilor de catre victimele faptelor anticoncurentiale, indepartand obstacolele de natura practica din calea compensarii prejudiciilor si aduce totodata importante modificari Legii concurentei nr. 21/1996 („Legea Concurentei”).
„Ca regula generala, orice persoana care a suferit un prejudiciu are dreptul la repararea integrala a prejudiciului respectiv, care include pierderea efectiva, profitul nerealizat precum si plata dobanzilor aferente, calculate de la momentul cauzarii prejudiciului si pana la plata efectiva a despagubirii”, a declarat Luiza Bedros, Senior Associate Noerr.
O decizie definitiva de constatare a incalcarii, emisa fie de Comisia Europeana, fie de Consiliul Concurentei, constituie in fata instantelor romane de judecata dovada irefragabila a existentei incalcarii. O decizie similara emisa de catre autoritatile de concurenta din alte state membre va constitui cel putin dovada prima facie a incalcarii. Cu alte cuvinte, reclamantii nu mai trebuie sa dovedeasca o incalcare (care a fost deja constatata prin insasi decizia autoritatii de concurenta), ci trebuie sa demonstreze numai cauzalitatea si prejudiciul.
Actiunile in despagubire pentru incalcari ale legislatiei concurentei se prescriu in termen de cinci ani. Termenul de prescriptie incepe sa curga de la momentul in care reclamantul are sau ar fi trebuit sa aiba cunostinta de practica sau conduita anticoncurentiala, identitatea autorului si prejudiciul produs reclamantului.
Termenul de prescriptie se suspenda pe perioada desfasurarii de catre Consiliul Concurentei a actiunilor de investigare cu privire la incalcarea respectiva si reincepe sa curga la un an dupa ce decizia de constare a incalcarii a ramas definitiva sau dupa ce procedurile inceteaza in alt mod.
In cazul in care partile initiaza masuri de solutionare alternativa a litigiului, procedurile in fata instantei pot fi suspendate pentru maxim doi ani.
Toate cererile de despagubire, indiferent de valoare, se introduc la Tribunalul Bucuresti. Este de asteptat ca existenta unei singure instante competente sa contribuie in mod semnificativ la crearea bazei pentru o practica judiciara unitara in Romania.
OUG furnizeaza detalii suplimentare referitoare la reguli clare privind accesul la si divulgarea probelor, limitele privind utilizarea probelor incluse in dosarul Consiliului Concurentei, transferul suprapreturilor, raspunderea solidara a autorilor incalcarii si prezumtia relativa ca incalcarile sub forma unor carteluri provoaca prejudicii.
Ca urmare, chiar daca Consiliul Concurentei a amendat o societate, daunele pot fi acordate de societatea respectiva fara a fi diminuate de cuantumul amenzii aplicate de autoritatea de concurenta. Consiliul Concurentei incurajeaza orice intreprindere afectata de o conduita contrara legislatiei concurentei sa se adreseze instantelor de judecata.
OUG a adus modificari si Legii Concurentei, impunand obligatii specifice intreprinderilor din comertul modern (supermarket, hipermarket, discounter si cash&carry). Aceste entitati trebuie sa transmita Consiliului Concurentei, la cererea acestuia, preturile de vanzare a produselor comercializate, in vederea realizarii de analize, studii de piata sau comparatii de pret. Nerespectarea acestei obligatii, in vigoare de la data de 8 iulie 2017, poate fi sanctionata cu o amenda de pana la 50.000 lei (circa 11.000 Euro).
Mai mult, omisiunea notificarii unei concentrari economice sau punerea in aplicare a unei concentrari economice inainte de autorizare, de catre o intreprindere nerezidenta, se sanctioneaza pe baza unui nou algoritm, care elimina activitatile fara legatura cu Romania.
Astfel, criteriul cifrei de afaceri este inlocuit cu suma dintre cifra de afaceri realizata de catre fiecare dintre intreprinderile inregistrate in Romania si controlate de contravenient, veniturile obtinute din Romania de catre fiecare dintre intreprinderile nerezidente controlate de contravenient, si veniturile proprii, obtinute din Romania de catre contravenient si inregistrate in situatiile financiare individuale ale acestuia.