- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Ce AMENZI au primit bancile de la Protectia Consumatorului

16 Sep, 13:37 • Redactia DailyBusiness
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a sanctionat 441 filiale de banci si IFN-uri in perioada 1 ianuarie 2012 - 31 august 2013, aplicand 424 amenzi in valoare de 3,64 milioane lei, potrivit institutiei.
Ce AMENZI au primit bancile de la Protectia Consumatorului

Printre cele mai mari amenzi care au
fost acordate se numara una in valoare de 80.000 lei pentru
nerespectarea masurilor dispuse in procesul verbal de constatare a
contraventiei in judetul Iasi si alta tot in valoare de 80.000 lei
pentru nerespectarea masurilor dispuse in procesul verbal de
constatare a contraventiei, acordata unei societati din judetul
Satu-Mare.

Printre alte amenzi semnificative acordate de ANPC
se numara o sanctiune in valoare de 40.000 lei acordata in Bucuresti
pentru nerespectarea prevederilor OUG 50 privind contractele de
credit pentru consumatori si alta in valoare de 30.000 lei pentru
practici comerciale inselatoare, acordata de Comisariatul Regional
pentru Protectia Consumatorilor (CRPC) Oltenia.

Potrivit
reprezentantilor institutiei, citati de Agerpres, ANPC a primit 6.084
de reclamatii
despre banci si IFN-uri, principalele aspecte
reclamate fiind urmatoarele: nerespectarea clauzelor contractuale,
neinscrierea in contractul de credit a tuturor comisioanelor,
redactarea contractelor intr-o forma necorespunzatoare, existenta
clauzelor abuzive, perceperea de comision de risc, neinchiderea
conturilor solicitate, informare incompleta si/sau incorecta,
eliberare de card cu intarziere, blocare cont, modificare data de
plata scadenta, neeliberare document de stingere a obligatiilor de
plata, neeliberare grafic de rambursare, lipsa unei copii a
contractului, refuz reesalonare, marire rata lunara de credit,
popriri abuzive pe salariu/pensie, functionare defectuoasa ATM-uri,
refuz creditare, neacceptare monede la plata facturi la ghiseu,
tratament preferential la ghiseu pentru clientii bancii fata de
nonclienti.

Din totalul reclamatiilor ce vizau bancile si
institutiile financiare nebancare inregistrate in perioada 2012-31
august 2013, aproximativ 40% dintre acestea s-au dovedit intemeiate
in urma cercetarii documentelor si la operatorul economic controlat,
precizeaza ANPC.

De asemenea, institutia sustine ca
reclamatiile pentru domeniul bancar sunt mai putine in 2013 fata de
aceeasi perioada a anului anterior si ca exista o usoara crestere
pentru reclamatii IFN-uri in 2013, comparativ cu aceeasi perioada a
anului 2012, fara a oferi insa alte date.

Numai in luna martie, in urma unei
actiuni tematice de verificare a respectarii prevederilor legale
privind protectia consumatorilor la incheierea
contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca, de catre
societatile bancare, ANPC a
verificate 370 de puncte de lucru
din tara ale societatilor bancare.

In urma acestor verificari,
din luna martie 2013, s-au aplicat 86
amenzi contraventionale
in valoare
totala de 919.000 lei si 47 avertismente. In acelasi timp, s-au
dispus masuri de remediere in termen de 15 zile a deficientelor
constatate.

“Exista banci care nu prezinta in oferte
sau chiar in contracte toate costurile pentru serviciile prestate.
Tinad cont de perioada economica pe care o parcurgem si de
dificultatile finaciare pe care le avem noi toti in a returna
creditele, serviciile financiare trebuie sa fie transparente,
fara ambiguitati ce pot submina increderea consumatorilor. Actiuni de
control vor avea loc ori de cate ori este necesar”, a declarat
atunci Bogdan Cristian Nica, presedintele ANPC.

Urmărește Daily Business pe Google News