Privatizarea a starnit numeroase controverse, sindicatele reusind sa blocheze procesul in justitie.
Conform scrisorii trimise Guvernului de Comisia Europeana, privatizarea Antibiotice Iasi nu trebuie sa prevada ajutoare de stat, iar licitatia cu strigare ar reprezenta un mod impartial si transparent de transfer asupra dreptului de proprietate asupra pachetului majoritar de actiuni al companiei.
„Comisia Europeana sustine necesitatea realizarii unei privatizari care sa nu implice ajutoare de stat: o privatizare deschisa tuturor ofertantilor, fara conditii, care ofera timp suficient ofertantilor pentru realizarea propriului audit si care sa fie castigata de cel care ofera cel mai bun pret”, se precizeaza oficialii CE, in scrisoarea remisa la 20 februarie 2008 Guvernului Romaniei.
Metoda indicata de Comisie ca indeplinind toate aceste cerinte este licitatia deschisa, exact metoda folosita de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS): „intreprinderea [sa fie] vanduta printr-o licitatie desfasurata in conditii concurentiale, [sa nu fie] asociate conditii care ar putea reduce pretul de vanzare, intreprinderea [sa fie] vanduta ofertantului care prezinta pretul cel mai mare, ofertantilor sa li se acorde timp si informatii suficiente pentru a realiza o evaluare adecvata”, mentioneaza documentul CE, citat de AVAS.
Comisia Europeana avertizase anterior cu privire la privatizarea Antibiotice Iasi, reamintind ca, in cazul in care procesul de privatizare contine ajutoare de stat nenotificate, Comisia ar putea deschide procedura oficiala de investigare, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene.
CE: Justitia nu poate bloca privatizarea
Dupa ce Curtea de Apel Iasi a admis, in 11 februarie, suspendarea hotararii de Guvern 1400/2007, prin care Executivul a decis vanzarea unui pachet de 53% din actiunile fabricii Antibiotice SA, Comisia Europeana a anuntat instantele de judecata din Romania, in aceeasi scrisoare, ca atunci cand normele interne au dispozitii contrare normelor europene, prevaleaza acestea din urma, indicand jurisprudenta Curtii de Justitie.
„Instantele nationale trebuie sa execute in intregime normele comunitare referitoare la ajutoare de stat. Astfel, instantele nationale pot refuza, daca este cazul, sa aplice norme de drept intern care contravin normelor de drept comunitar”, precizeaza documentul CE.
Precizarea CE vine dupa ce, practic, instantele de judecata iesene au suspendat privatizarea producatorului de medicamente. Hotararea Completului de la Curtea de Apel Iasi nu este definitiva, iar AVAS a anuntat ca o va ataca cu recurs la Curtea Suprema.
Privatizarea producatorului iesean de antibiotice a intrat in linie dreapta odata cu publicarea anuntului de privatizare, in data de 24 decembrie 2007.
AVAS a pus in vanzare pachetul de 53,0173% din actiuni detinut de stat la Antibiotice, la un pret de pornire al licitatiei cu strigare de 2 lei/actiune, aproximativ 130 milioane de euro pentru intreaga participatie ofertata. Pretul este stabilit in urma unei evaluari realizate de un consultant international, firma AT Kearney GmbH.
Pentru participarea la licitatie, potentialii cumparatori trebuia sa depuna la sediul AVAS documentele de participare stabilite prin dosarul de prezentare, cel mai tarziu cu o zi lucratoare inainte de data fixata pentru inceperea licitatiei, 18 martie 2008.
Antibiotice Iasi este una dintre cele mai importante societati din industria farmaceutica romaneasca si ultima companie din domeniu detinuta de catre statul roman. Societatea a realizat in 2006 un profit de 24 milioane de lei, iar la 30 septembrie 2007, profitul estimat era de 28 milioane de lei.