Guy Poupet, CEO al BRD-Groupe Societe Generale, a declarat ca sectorul bancar, inclusiv BRD, este pregatit pentru a participa la cresterea economica.
El a precizat ca ritmul de creditare de dinaintea crizei ar putea fi atins, in conditiile in care oamenii vor avea din nou incredre si vor apela la credite. Astfel [b]se va relua creditarea pe piata locala[/b].
„Sectorul bancar a rezistat cu bine in fata crizei si ne gandim acum la relansarea creditarii”, a subliniat reprezentantul BRD, prezent la conferinta „Cei mai mari jucatori din economie”, cu tema „Lectiile crizei pentru urmatoarea perioada de crestere economica”, organizata marti de Ziarul Financiar si PwC Romania.
La randul sau, Vasile Iuga, country managing partner in cadrul PricewaterhouseCoopers (PwC) Romania, a declarat ca dincolo de cifre, [b]cresterea economica poate veni si din reinstaurarea increderii[/b]. „Increderea este esentiala pentru functionarea capitalismului”.
„Cred ca ne trebuie [b]optimism pentru a relua cresterea[/b], pe de-o parte, iar pe de alta parte criza [b]ne-a invatat sa fim mai relisti[/b] si sa intelegem cu adevarat cand speculatia este buna, dar pe termen lung una dintre solutile care nu trebuiesc ignorate este munca serioasa si aplicata cu strategie, cu metoda si cu rate de crestere rezonabile. De aceea consider ca preturile activelor noi pot fi mai atragatoare in aceasta perioada pentru investitori strategici, spre exemplu”, a spus Iuga
„Deci, cred ca [b]am pierdut cu totii[/b] ceea ce nu am castigat in fond niciodata. Cred ca [b]am castigat realism si intelepciune[/b] si poate o mai mare aplecare pentru o viziune pe termen lung”, a adaugat oficialul PwC.
In acelasi timp, Dragos Bilteanu, CEO-ul grupului romanesc Romenergo, a precizat ca „lectia crizei a fost ca trebuie sa cautam noi aptitudini, sa cautam dezvoltarea de noi abilitati”.
„Unul din principalele lucruri bune pe care le-a adus criza a fost faptul ca acele slabiciuni care erau ascunse de o piata foarte buna locala in anii de boom economic au iesit la iveala si atunci firmele care au reusit sa se adapteze si sa faca schimbari rapide au supravietuit si au trecut mai departe”, a adaugat Bilteanu.
El considera ca acesta este un castig in perioada crizei, in sensul de a curata si a merge mai departe cu acele [b]activitati profitabile si a cauta noi oportunitati si noi modalitati de crestere a business-ului[/b].
[quote=Vasile Iuga, PwC]N-a fost niciodata pe fond atat de bine cat ni se parea noua ca este, iar acum nu este nici pe departe atat de rau pe cat ni se pare ca este[/quote]
Cristian Nacu, managing partner in cadrul fondului de investitii polonez Enterprise Investors si presedinte al SEEPEA (Asociatia Fondurilor de Private Equity si Venture Capital din Europa de Sud-Est), a mentionat ca 2010 a fost unul dintre anii cu cele mai sarace recolte de tranzactii. Anul trecut, numai 120 milioane de euro au fost investiti in tranzactii de private equity.
Acesta este de parere ca [b]toata lumea a invatat niste lectii foarte importante[/b], vorbind de acei intreprinzatori care au avut succes in perioada 2006-2008 si nu au stiut de ce au crescut, din pacate ei au aflat si de ce au crescut si de ce au scazut dupa aceea, pentru ca afacerile lor nu erau sustenabile si nu erau construite in mod profesionist.
„In acelasi timp, cred ca [b]o lectie importanta este si faptul cum iti finantezi business-ul[/b]. S-a dovedit foarte clar ca o crestere finantata exclusiv prin datorie nu e sustenabila si folosirea datoriilor excesive, fie ca vorbim de persoane fizice sau juridice, nu face decat ca la primul val barca sa ia apa”, a subliniat Cristian Nacu.
„De aceea eu cred ca industria noastra (de private equity, n.r.) a dovedit in perioada crizei ca este o buna solutie de finantare a cresterii. Inainte de criza se estima ca aproape 30% din companiile detinute de firme de private equity si venture capital vor avea probleme pe timpul crizei, astazi se stie ca doar 3% au avut probleme. Si asta pentru ca finantatorii de private equity sunt finantatori pe termen mediu si lung, care-si sustin business-ul, care pun bani in companii in momente dificile”, a adaugat el.
Astfel, una din lectiile crizei este „atentia la finantare si la modul in care este structurata cresterea unei companii”.
[b]Crestere economica de 5% in urmatorul deceniu?[/b]
Intrebat daca vede o crestere economica de peste 5% in urmatorul deceniu, Dragos Bilteanu, oficialul Romenergo, considera ca Romania ar mult de recuperat si ar putea avea avea o astfel de majorare.
„La noi perioadele de crestere si scadere economica au fost accentuate emotional. Dar avand in vedere perioada urmatoare in care ar trebui sa creasca la o devoltare durabila, cred ca ar trebui sa fie o crestere de peste 5 procente, bazandu-ma pe faptul ca Romania are foarte mult de recuperat, incepand cu infrastructura, proiecte mari”, a spus Bilteanu.
El a subliniat ca in masura in care infrastructura si proiectele mari vor reusi [b]sa antreneze economia[/b], majorarea produsului intern brut (PIB) ar trebui sa fie de peste 5%.
Economia Romaniei a crescut cu 1,7% in primul trimestru din acest an, comparativ cu perioada similara a anului trecut, potrivit estimarilor Institutului National de Statistica (INS).
Astfel, PIB-ul Romaniei a ajuns la nivelul de 135,035 miliarde de lei.
[b]Peste 5 ani Romania va fi mai antreprenoriala sau mai multinationala?[/b]
Cristian Nacu, presedintele SEEPEA, spera ca spiritul antreprenorial sa ramana si sa se dezvolte in continuare.
„Evident, probabil ca multinationalele vor avea un cuvant din ce in ce mai mare de spus. Dar sper ca si spiritul antreprenorial va ramane viu”, a subliniat Nacu.
De asemenea, el considera ca in urma crizei [b]afacerile care vor fi create vor fi infinit mai valoroase decat ce a fost creat pana acum[/b] pentru ca mult din business-urile create in anii ’90 au fost create intr-un mod mai putin profesionist si mai mult din instinct.
„Astazi cred ca lectiile crizei vor ajuta noii antreprenori sa aibe baze mai stiintifice in afaceri”,a mai spus Cristian Nacu.
Vasile Iuga, oficialul PwC, vede o Romanie mai multinationala.
„Exista oportunitati de consolidare si concentrare in economia romaneasca si probabil ca asta este sensul istoriei – sa vedem o prezenta mai mare a capitalului strain, ceea ce este un lucru bun, cu conditia sa fie valorificat optim. Traim intr-o lume globalizata si nu avem a alege, trebuie sa ne adaptam”, a spus Iuga.
„In ceea ce priveste spiritul antreprenorial, cred ca nu este doar apanajul business-urilor locale. Exista oportunitatea sa-ti manifesti spiritul antreprenorial si in multinationale, insa [b]mi-as dori mai multi antreprenori romani care sa-mi asume riscuri[/b] si care sa captureze oportunitatile care exista in Romania si in jurul tarii pentru a adauga valoare afacerilor proprii”, a adaugat acesta.
Iuga a mai spus ca avem deja jucatori romanesti care au o prezenta regionala. Spre exemplu, sunt circa 50 de romani care ocupa pozitii de conducere in multinationale in Serbia. Daca i-am socoti cati sunt in Europa de Sud-Est, numarul lor ar ajunge la cateva sute bune.
La randul sau, Dragos Bilteanu considera ca Romania va avea un spirit antreprenorial mult ai bun peste 5 ani.
[b]”Formule de succes pentru urmatorul deceniu. Companii care au invins criza”[/b]
PwC Romania a lansat marti cartea de strategie de afaceri „Formule de succes pentru urmatorul deceniu. Companii care au invins criza”, care include o analiza detaliata a strategiilor de succes aplicate de companiile internationale si cele locale din diferite sectoare economice.
Potrivit cartii, doar 600 dintre cele mai mari 8.000 de firme din lume au inaintat contra curentului in perioada de criza economica si au reusit sa obtina rate ridicate de crestere a cifrei de afaceri si a profitului.
Cartea, aparuta la editura Publica, a fost scrisa de o echipa de consultanti din cadrul PwC Romania, condusa de Vasile Iuga, country managing partner al PwC Romania si managing partner PwC in Europa de Sud-Est, si de Andrej Vizjak, partner al PwC Romania si consulting leader pe Europa de Sud-Est.
Conform companiei de consultanta, in urmatorii 10-15 ani, in Romania se va manifesta o concentrare la nivelul firmelor locale si vor fi achizitii din partea companiilor dimensiuni medii (campioni internationali), dar si a companiilor de demensiuni mari, cu un grad sporit de internationalizare, care cumpara de regula la preturi de peste 3 miliarde de dolari (industry shark).
Oficialii PwC au aratat ca in primele 500 de companii din Romania in functie de cifra de afaceri, mai mult de jumatate (55%) sunt firme locale, insa acestea realizeaza doar 27% din cifra totala de afaceri a companiilor din esantion.
Doar 9% din Top 500 companii romanesti pot fi incadrate in categoria industry shark (companii foarte mari), iar ele gerereaza 23% din cifra de afaceri de la nivelul anului 2009.
Potrivit cartii, companiile de succes pot fi impartite in patru mari categorii: local specialist, regional hero, international champion si industry shark, fiecare cu tipologia sa specifica de crestere.