Masura va fi luata daca autoritatile nu vor pune in practica legislatia aliniata la cea europeana.
„In timpul discutiilor cu autoritatile romane, Comisia considera ca a oferit suficiente elemente si sugestii, astfel incat noul proiect legislativ sa fie in conformitate cu legislatia UE. Totusi, fara o implementare a legislatiei aliniate la cea a UE, Comisia va deschide a doua etapa a procedurii de infringement pana la sfarsitul acestui an”, a afirmat purtatorul de cuvant al comisarului pentru taxe.
Pe de alta parte, Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) considera ca a oferit Comisiei toate informatiile cerute. Potrivit unor surse, legislatia nu a fost inca modificata intrucat forul european nu a transmis niciun raspuns Romaniei la scrisoarea trimisa in septembrie. Aceasta scrisoare a continut doua studii ale pietei auto care, conform solicitarii Comisiei Europene, ar fi urmat sa reflecte daca gradul de uzura al masinilor luat in calcul de MEF pentru plata taxei corespunde cu cel evaluat de Comisia de Asigurari si de Uniunea Asiguratorilor.
Taxa de prima inmatriculare auto a devenit, din luna martie, obiectul unei proceduri de incalcare a tratatului declansata de Comisia Europeana.
CE apreciaza ca aceasta taxa contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene.
Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.