Comertul romano-japonez, care s-a intensificat in ultimul timp, ar putea avea de suferit de pe urma cutremurului care a zguduit vineri statul asiatic, este de parere Marian Bumbar, vicepresedintele Asociatiei de Afaceri Romano-Japoneze.
„Cred ca vor fi efecte ale cutremurului asupra schimburilor comerciale. Importurile din Japonia ar putea scadea”, a mentionat Bumbar.
El considera ca si exporturile catre Japonia ar putea fi afectate, intrucat „ce n-a reusit guvernul japonez sa faca, a reusit, din pacate, cutremurul: deprecierea yenului”.
Deprecierea monedei japoneze descurajeaza exporturile altor tari catre Japonia si favorizeaza exporturile companiilor nipone.
„Noi ne ocupam si de exportul unor vinuri romanesti in Japonia. Ma astept ca acesta sa scada, intrucat yenul se va deprecia, iar preturile vinurilor vor fi prea mari”, a marturisit Bumbar.
Pe de alta parte, analistul economic Daniel Daianu considera ca seismul din Japonia nu va avea efecte semnificative asupra importurilor romanesti din aceasta tara.
„Noi nu avem un import masiv din Japonia. Ca si celelalte tari europene, importam masiv din China”, a explicat Daianu.
[quote=Cristian Parvan, AOAR]Daca se misca suficient de repede, firmele romanesti ar putea participa la reconstructia Japoniei[/quote]
El apreciaza insa ca seismul va avea un impact major asupra economiei globale. „A introdus foarte multa nervozitate. Este pentru prima data cand se testeaza dispozitivele de securitate nucleara, dupa evenimentul de la Cernobal”, a mentionat Daianu.
Acesta a adaugat ca si Romania are energie nucleara si ca in aceste conditii se pune intrebarea: „Cat de rezistenta este centrala de la Cernavoda?”.
Mai mult, efectele cutremurului din Japonia si conflictele din Orientul Mijlociu readuc in discutie recesiunea globala, care poate afecta ulterior inclusiv Romania, potrivit lui Daianu.
La randul sau, Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), apreciaza ca, daca „se misca suficient de repede”, unele firme romanesti ar putea participa la reconstructia Japoniei.
El a spus ca aceste firme ar putea avea astfel de castigat si ca in Romania exista specialisti in retele electrice care ar putea ajuta la reconstructia tarii asiatice.
Stelian Gal, directorul general al Transelectrica, a spus insa ca este destul de complicat sa ajunga acolo firme romanesti specializate in constructia de retele electrice (Electromontaj, Energomontaj).
De asemenea, Liviu Voinea, director executiv al Grupului de Economie Aplicata (GEA), considera ca firmele romanesti nu au capacitatea tehnologica sa participe la reconstructia Japoniei.
„Japonia are capacitatea tehnologica sa se reconstruiasca singura. Trebuie sa ne cunoastem lungul nasului”, a spus si Daniel Daianu, mentionand ca participarea unor firme romanesti la acest proces este de domeniul „wishful thinking”.
[quote=Marian Bumbar, Asociatia de Afaceri Romano-Japoneze]Exporturile de vinuri romanesti in Japonia ar putea sa scada, intrucat yenul se va deprecia[/quote]
Desi admite ca accesul firmelor romanesti pe piata japoneza este complicat, Marian Bumbar, vicepresedintele Asociatiei de Afaceri Romano-Japoneze, apreciaza ca prin hotarare si un lobby adecvat, este posibil ca firme romanesti sa participe la reconstructia Japoniei.
„Cred ca avem capacitatea de a ne implica. Problema este diferenta de mentalitate si faptul ca trebuie sa stii limba japoneza”, a punctat Bumbar.
La randul lor, reprezentantii Toyota Romania previzioneaza ca nu vor fi afectati de suspendarea temporara a activitatii unor fabrici Toyota din Japonia.
„Vehiculele Toyota produse in Japonia si comercializate pe piata romaneasca in acest moment sunt iQ, Urban Cruiser, RAV4, Land Cruiser si intreaga gama Lexus„, au explicat reprezentantii companiei.
Toyota Motor Corporation a suspendat productia la fabricile sale in perioada 14-16 Martie.
„Aceasta suspendare temporara nu are efect in livrarea vehiculelor si componentelor in Europa, deoarece transportul acestora din Japonia dureaza pana la 6 saptamani. Daca aceasta suspendare se mentine la cele trei zile anuntate, previzionam ca nu vom fi afectati”, au spus reprezentantii companiei.
Ei au adaugat ca pentru moment, stocul Toyota Romania este calibrat la cerintele unei situatii normale de piata.
[quote=Daniel Daianu, analist]Japonia se poate reconstrui singura. Trebuie sa ne cunoastem lungul nasului[/quote]
„Avand in vedere ca productia la fabricile din Europa nu este afectata, iar fabricile din Japonia sunt inchise doar in perioada amintita, cel mai probabil stocurile viitoare nu vor fi afectate”, au adaugat reprezentantii Toyota Romania.
Ei au precizat ca modelele cele mai vandute in acest moment, respectiv Yaris, Auris si Avensis sunt produse in Europa, astfel cererea va putea fi acoperita.
„In privinta modelelor produse in Japonia stocul acopera cerintele pentru aproximativ trei luni„, au punctat reprezentantii companiei.
Printre companiile japoneze cu activitate in Romania se numara JTI, Mitsubishi, Nissan, Hoyo si Makita.
In primele noua luni ale anului trecut, exporturile romanesti catre Japonia au crescut cu 83%, pana la 102,6 milioane euro, potrivit datelor Centrului Roman pentru Promovarea Comertului si Investitiilor Straine.
In ciuda acestei cresteri semnificative, exporturile catre Japonia reprezinta doar 0,38% din exporturile totale ale Romaniei.
Tototada, importurile din Japonia au crescut in primele noua luni ale anului trecut cu 7,7%, pana la 161,4 milioane euro. Ponderea acestor importuri in totalul importurilor Romaniei este insa de doar 0,48%.