„In acest an, derulam mai multe programe menite a reduce costurile de operare, prin optimizarea cheltuielilor de achizitie si de administrare a portofoliului”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Catalin Stroe, directorul de vanzari al Asirom.
Cornelia Coman, CEO ING Asigurari de Viata, a precizat ca reducerea cheltuielilor operationale vizeaza in primul rand renegocierea contractelor cu furnizorii pentru a obtine reduceri in medie de 15%.
„Per ansamblu, prin initiativele din programul de eficientizare a costurilor urmarim sa obtinem in acest an economii de 5 milioane lei”, a mentionat Coman.
Peter Kasyk, directoul general al Grawe, a spus ca societatea va reduce costurile ce nu-si dovedesc utilitatea in urma evaluarilor interne, „acele cheltuieli pe care nu dorim sa ni le mai permitem”. Acesta a precizat ca este greu de cuantificat cu exactitate valoarea acestora, fiind in plin proces de evaluare.
„Reducerile de bugete pentru anul 2009 nu vor fi semnificative si suntem increzatori ca putem obtine rezultate satisfacatoare, desi nu spectaculoase, si in conditiile actuale”, a subliniat Kasyk.
Totodata, Grawe a amanat momentul majorarii salariilor, dar nu exista nici un risc de disponibilizari in cadrul societatii.
„In acest moment aparatul administrativ al companiei Grawe cuprinde 79 de angajati permanenti si suntem ferm hotarati ca situatia economica actuala sa nu afecteze in nici un fel siguranta locului de munca al acestora”.
Si reprezentantii Omniasig au spus ca au adoptat strategii si programe prin care compania sa se poata adapta acestui context economic dificil. Ei au reajustat planurile si estimarile, dar nu au facut publice detalii punctuale asupra acestor actiuni.
Cornelia Coman a mai spus ca strategiile ING se refera la imbunatatirea retentiei portofoliului, orientarea catre vanzarea de produse traditionale si produse pentru copii, sustinerea si intarirea canalelor de distributie, imbunatatirea comunicarii cu clientul si educarea pietei.
Uniqa Asigurari (fosta Unita) intentioneaza ca in acest an sa reorganizeze procesele de lucru si sa le eficientizeze. „Asta va presupune echilibrari la nivel de personal si nu neaparat concedieri”, au explicat reprezentantii asiguratorului.
In aceasta perioada, Grawe pune accent si pe imbunatatirea serviciului de relatii cu clientii.
Ce greseli ar trebui evitate de asiguratori
„Cea mai mare eroare a unui manager de companie de asigurari este sa reactioneze la criza prin subtarifarea riscului, in speranta de a-si mentine cu orice pret clientii sau de a castiga altii noi in locul celor pierduti, cu preturi deosebit de reduse”, spune Catalin Stroe, directorul de vanzari al Asirom.
„Aceasta politica este sigur catastrofala, pentru ca societatea nu va mai dispune de fonduri de asigurare suficiente, necesare despagubirii corespunzatoare a clientilor si de aici va incepe declinul companiei”, a explicat Stroe.
Cornelia Coman considera ca printre cele mai mari greseli strategice se numara lipsa de transparenta si evitarea clientilor care au nevoie acum mai mult ca oricind sa li se raspunda la intrebarile ce pot aparea datorita crizei sau volatilitatii pietelor financiare, de a nu privi dincolo de criza si de a nu fructifica oportunitatile pe care aceasta le ofera.
„In momente calme ale pietei, multi manageri considera ca au valoare si sunt plini de succes. Adevaratul manager si strateg se vede in momente de criza ale pietei, cand e momentul sa actionezi in mod responsabil, nu sa stai si sa astepti”, spun oficialii Uniqa Asigurari.
Acestia sunt de parere ca asiguratorii trebuie sa se concentreze mai mult asupra cerintelor clientilor care devin mai pretentiosi.
„Nu credem ca management-ul companiilor de asigurari de pe piata romaneasca este susceptibil la greseli flagrante in situatii de criza, pe piata romaneasca majoritatea companiilor avand in spate puterea unor grupuri importante, cu zeci de ani de experienta pe alte piete”, a precizat Peter Kasyk, directorul Grawe.
Management-ul de criza presupune coordonare si strategie exact aplicata, acceptarea pierderilor inerente de portofoliu (retragerile premature din contractul de asigurare) asupra carora nu se poate interveni, a explicat Kasyk.
Acesta se refera la acceptarea pierderii contractelor clientilor panicati – acea panica ce nu reactioneaza la argument si care este normala in astfel de situatii – si concentrarea eforturilor asupra consilerii cat mai bune a clientilor ce doresc sa primeasca anumite confirmari suplimentare privind siguranta investitiilor lor.
Companiile continua sa investeasca in dezvoltare
Strategia de dezvoltare a companiei Asirom presupune in acest an extinderea retelei teritoriale prin franciza si dezvoltarea fortei de vanzari, potrivit lui Catalin Stroe.
Uniqa Asigurari se afla in fata startului procesului de re-branding, un proiect care „va angrena toate departamentele si forta companiei”.
Theodor Alexandrescu, directorul general al AIG Life, a declarat ca societatea va continua sa implementeze aceeasi politica de cheltuieli si investitii ca si pana acum. Astfel, AIG va investi in proiecte noi in acest an, sustinute de profitul inregistrat anul trecut, de 62 milioane lei (16,8 mil. euro)
Dupa ce in ultimul trimestru din 2008 AIG Life a deschis agentii noi in Suceava, Bacau si Focsani, relansand agentia din Iasi, in primele luni ale acestui an a fost deschisa agentia de la Satu-Mare si relansata locatia din Oradea, urmand ca planurile de dezvoltare sa continue si in alte orase.
„Aceste planuri constituie si motivul pentru care compania continua procesul de recrutare de consultanti financiari in special in noile agentii deschise”, a precizat Alexandrescu.
Prin urmare, AIG Life nu face disponibilizari, isi pastreaza cei 140 de angajati din prezent si continua sa investeasca in pregatirea echipei de distributie.
Alexandrescu a mai spus ca, in prezent si in viitorul apropiat, compania se orienteaza cu precadere catre vanzarile de produse de protectie (asigurari cu beneficii garantate si asigurari de sanatate) individuale prin agentiile proprii si prin brokeri.
Si Grawe va deschide pana la sfarsitul anului 7 noi puncte de lucru, in perspectiva participarii ca actionar in cadrul Pool-ului de Asigurare Impotriva Dezastrelor (PAID), a spus Peter Kasyk, care considera ca situatia actuala nu impune modificarea planului de investitii.
Tot in acest an, ING Asigurari de Viata ar putea lansa un nou produs, fara a renunta la niciunul din produsele existente.
„Avem atat planuri de revizuire a produselor traditionale, cat si de dezvoltare a unui nou produs, insa, in functie de evolutia pietei si nevoile clientilor nostri si ale publicului, vom alege cel mai potrivit moment de lansare”, a explicat Cornelia Coman.