Mai putin de o treime din companiile din categoria IMM-urilor utilizeaza tichetele de masa si cadou. Societatile cu mai putin de 10 salariati sunt cel mai putin familiarizate cu sistemul tichetelor de masa, ele suferind de altfel cel mai mult in ultimii ani ca urmare a situatiei economice. Ponderea lor in utilizarea acestui sistem de motivare este de 24%, cu toate ca ele au la fel de multe avantaje din utilizarea tichetelor de masa ca si companiile mai mari.
Principalul motiv pentru care companiile nu acorda tichete il reprezinta situatia financiara dificila cu care acestea se confrunta (51% renunta din aceasta cauza). Cu toate acestea, 20% din companii nu sunt de fapt familiarizate cu serviciul tichetelor.
Expertii Golden Mind&Spirit au ajuns la concluzia ca exista un potential de crestere al salariatilor care sa primesca tichete, echivalent cu 800.000 de salariati. Daca fiecare din numarul total al angajatilor ar primi, in medie, 21 de tichete de masa lunar, potentialul de crestere al pietei tichetelor ar ajunge la cel putin 16,8 milioane de tichete emise lunar. Iar la valoarea nominala de 9 lei a unui tichet, [b]expertii estimeaza ca „golul” din aceasta piata se cifreaza la peste 151 milioane de lei[/b].
Valoarea nominala a unui tichet de masa, care este in prezent de 9 lei, nu poate asigura o masa de pranz, asa cum rezulta si dintr-un studiu al Institutului de Economie Nationala din cadrul Academiei Romane. Pentru a tine cont de inflatie si de costul crescut al alimentelor, valoarea unui tichet ar trebui sa fie de 12 lei.
Realizatorii studiului sunstin ca pentru o mai buna cunoastere a sistemului tichetelor in Romania, este nevoie de o informare sustinuta a pietei privind avantajele acestuia. Informarea trebuie sa se adreseze atat mediului privat cat si autoritatilor, care nu sunt intotdeauna constiente de avantajele pe care tichetele de masa le aduc in sensul reducerii economiei subterane atat in ceea ce priveste salarizarea la negru, cat si fiscalizarea produselor alimentare.