Ce va produce Avioane Craiova odata cu preluarea de catre cehii de la Aero Vodochody? O intrebare la care nici macar conducerea companiei craiovene nu are deocamdata un raspuns clar.
Managerul Avioane Craiova, Ionel Boldisor crede ca cehii ar putea produce avioane de antrenament dar si de business, in care au o vasta experienta, dar ar putea dezvolta si o linie de asamblare pentru elicoptere.
„Pentru moment nu stim nici noi care va fi soarta companiei si care este strategia investitionala a Aero Vodochody. Saptamana viitoare ne vom intalni cu ei si vom afla mai multe. Cert este ca linia tehnologica de la Craiova poate fi adaptata pentru dezvoltarea unor proiecte investitionale variate, ce includ atat productia cat si partea de service pentru aeronave”, a declarat Boldisor, pentru DailyBusiness.ro.
Una dintre variantele cele mai plauzibile, conform expertilor din piata, ar putea fi asamblarea de elicoptere S-76 (foto) in Romania, mai cu seama ca cehii sunt interesati si de privatizarea IAR Ghimbav, singurul producator roman de elicoptere.
„Din cate am inteles, la IAR, cehii si Eurocopter sunt singurii care au cumparat caietele de sarcini. Este interesant de vazut in ce masura cele doua business-uri pe care Aero Vodochody vrea sa le dezvolte pe piata romaneasca isi vor gasi un numitor comun. Cert este ca avem forta de munca si capacitatea tehnica de a ne adapta activitatea la o gama larga de produse. Dezvoltarea unui avion nou sau a unui elicopter ar insemna cam un an de pregatiri, poate chiar mai putin daca vor fi doar asamblate kituri importate”, a declarat Boldisor.
Fostul director al Directiei Generale a Aviatiei Civile, expertul in aviatie Sorin Stoicescu, crede ca varianta dezvoltarii in Romania a unei linii de productie de elicoptere este cat se poate de plauzibila.
„Sikorsky S-76 este un elicopter solid, extrem de fiabil si cu o larga aplicabilitate, de la cel militar la transport de marfa si calatorii de afaceri sau de placere”, a declarat Stoicescu.
„Intentia cehilor de a prelua IAR Ghimbav, coroborata cu preluarea Avioane Craiova ar putea duce la o posibila colaborare pe acest segment. Unii sa produca piesele, altii sa le asambleze”, a mai spus Stoicescu, pentru DailyBusiness.ro.
Expertul in aviatie crede, pe de alta parte, ca cehii de la Aero Vodochody ar putea produce in Romania si un model de aeronava de business derivata chiar din avioanele IAR 99.
„Un avion de business de mici dimensiuni, construit dupa reteta Falcon, care a transformat un avion militar intr-unul de mediu si chiar lung curier, in cazul business-jet-ului 900, si-ar putea gasi un loc bun in piata mondiala aeronautica. Ganditi-va ca avantajele Avioane Craiova sunt foarte bune – forta de munca ieftina si specializata si cheltuieli de productie incomparabile cu alte tari producatoare. Depinde de strategia cehilor care cu siguranta, dincolo de interesul vadit din industria militara, dezvoltarea unor aeronave pentru segmentul business isi gaseste un potential real in conditiile cererii in crestere din pietele internationale”, a mai spus Stoicescu.
Piata de transport aerian creste anual cu peste 50%
Interesul pentru dezvoltarea unei productii de elicoptere este dat de dezvoltarea spectaculoasa a pietei de transport aerian la nivel mondial, inclusiv in Romania.
Dan Ene, directorul Dasson, companie specializata in transportul aerian cu elicopterul (cititi si un interviu cu Ene), spune ca piata romaneasca, evaluata la cateva milioane de euro, creste de la an la an cu procente intre 50 si 70%.
„Piata creste sustinut, iar cel mai multi clienti ii avem din randul dezvoltatorilor imobiliari. Exista multe companii care apeleaza la serviciile de transport aerian pentru a ajunge mai repede la destinatie avand in vedere traficul infernal si infrastructura deficitara”, a declarat Ene, pentru DailyBusiness.ro.
Directorul de la Avioane Craiova crede ca, pornind de la potentialul pietei, viitorul companiei poate fi privit cu optimism.
„Avand in vedere ca la Craiova se pot produce de la aeronave militare pana la aeronave usoare, de business, potentialul este foarte bun. Avioane Craiova ar putea deveni inclusiv un centru de mentenanta pentru piata aeronautica regionala”, a estimat Boldisor.
„Intrarea in piata a unui producator roman de aeronave ar putea reprezenta un moment semnificativ in perspectiva, mai cu seama ca cererea de astfel de servicii este in crestere atat in tara dar mai ales in strainatate. Un producator de elicoptere sau aeronave din UE, cu costuri reduse si preturi competitive, ar putea avea un efect similar cu Loganul in piata auto”, a declarat si Dragos Mihailescu, expert in aviatie.
Sikorsky S-76, un elicopter multifunctional
Opiniile expertilor in ceea ce priveste calitatile elicopterului Sikorsky S-76 sunt unanime – un produs de calitate, cu o arie extrem de larga de utilizare.
„S-76 a fost dezvoltat inca din anii ’70, cu mult succes. Este folosit de mediul de business, de armata, pentru transportul sanitar, dar si ca vehicul de lux, dovada ca este elicopterul folosit de familia regala britanica. De-a lungul anilor a fost dezvoltat in foarte multe variante, iar cea mai larga flota o detine CHC Helicopter Corporation, care are 79 de aeronave”, a explicat Dragos Mihailescu, expert in aviatie.
„E un elicopter foarte bun, din cate am inteles cu o raza larga de aplicabilitate in transportul de marfa si militar. In SUA, de pilda, este folosit de politia americana pentru a supraveghea autostrazile. In plus, e folosit pentru operatiuni de salvare si pentru transport in industria petroliera. E interesant de vazut, daca va ajunge pana la urma sa fie produs in Romania, in ce varianta ar putea fi dezvoltat. Eu cred ca variantele de business, dar si cele utilitare sunt principalele vizate”, a declarat expertul Sorin Stoicescu.
Aero Vodochody a.s. Cehia este cel mai mare producator de avioane militare cu reactie de antrenament din lume. In ultimii 50 de ani, compania a produs peste 6.500 de avioane de constructie proprie, ceea ce reprezinta, in linii generale, doua treimi din productia mondiala din aceasta categorie. De-a lungul existentei sale, societatea a produs, in total, peste 11.000 de avioane, iar incepand cu anul 2000 si peste 150 de elicoptere Sikorsky S-76.
Aero se ocupa de dezvoltarea, productia, testarea, repararea, intretinerea si modernizarea avioanelor militare de antrenament si lupta, a pieselor pentru industria aeronautica, de dezvoltarea si productia avioanelor de transport multifunctionale, de cooperari in productia de avioane si elicoptere si de exploatarea unui aeroport international privat.
Aero Vodochody a fost desemnata drept castigatoare a licitatiei organizata de AVAS pentru pachetul de actiuni detinut la Avioane Craiova (741.339 actiuni), reprezentand 80,9778 % din capitalul social. In cursa s-au mai aflat AleniaAeronautica S.A. Italia si INAV S.A. Bucuresti, Romania.
Infiintata in 1972, compania Avioane Craiova este, in prezent, unicul producator de aeronave de tip militar din sistemul industriei aeronautice romanesti si al avionului de scoala si antrenament IAR 99 SOIM, compatibil cu standardele NATO, destinat Fortelor Armate Romane.
Societatea poate desfasura si activitati de intretinere si reparare autovehicule, constructii metalice si parti componente, lucrari de instalatii electrice, izolatii si protectie anticoroziva, activitati de proiectare, urbanizare si alte servicii tehnice, cercetare-dezvoltare si alte activitati.
Constructorul de aeronave Avioane Craiova a afisat in 2007 o pierdere de 7 milioane lei (1,96 milioane euro), in timp ce afacerile companiei s-au comprimat cu 5,5% la 23,44 milioane lei (6,49 milioane euro), a potrivit unui comunicat al companiei trimis pietei Rasdaq.