Noile reglementari au un caracter „intruziv” si sunt menite sa asigure respectarea directivelor UE si scaderea necesarului de finantare al guvernelor din zona euro, si pot servi drept fundament pentru introducerea, in viitor, a unor obligatiuni comune ale blocului monetar, transmite Reuters, citata de Mediafax.
Potrivit propunerilor legislative ale CE, proiectele de buget ale statelor din zona euro ar trebui sa fie bazate pe prognoze economice independente.
O alta directiva propusa de Comisie vizeaza crearea unui cadru legal care sa permita supravegherea indeaproape a politicilor tarilor care primesc deja finantare de la zona euro sau care se confrunta cu o instabilitate financiara acuta.
„Pentru a reveni la crestere, statele membre trebuie sa fie mai ambitioase cand vine vorba de implementarea angajamentelor privind reformele structurale, cat si de acceptarea unei integrari mai profunde a zonei euro. Obiectivele vizate prin acest pachet – crestere economica, stabilitate financiara, disciplina bugetara – sunt interconectate. Avem nevoie de toate aceste elemente daca vrem sa depasim situatia actuala de urgenta, spre o Europa in care solidaritatea este echilibrata printr-o responsabilitate solida”, a declarat presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso.
Dupa implementarea mecanismelor dure de supraveghere si control a politicilor fiscale nationale din zona euro, cele 17 state s-ar putea finanta in comun de pe piete prin asa-numite „obligatiuni de stabilitate”.
Comisia a prezentat trei variante principale prin care ar putea fi create astfel de instrumente de credit, aparent fara a inclina spre una dintre acestea.
„Comisia vrea sa clarifice ca orice miscare spre introducerea obligatiunilor de stabilitate ar fi fezabila si dezirabila numai daca ar avea loc o consolidare simultana, puternica, a disciplinei bugetare la nivelul zonei euro”, noteaza CE.
Cele trei variante sunt: inlocuirea totala a finantarii nationale cu obligatiuni de stabilitate emise de zona euro si garantate atat de guvernele nationale, cat si de organismele europene supranationale; inlocuirea partiala a imprumuturilor la nivel national cu obligatiuni comune, garantate de guverne si de institutiile europene; sau inlocuirea partiala a emisiunilor nationale cu obligatiuni de stabilitate , garantate insa numai de guverne.