„Toate cele 71 de reclamatii primite la CJPC au fost rezolvate, ultima plata fiind facuta chiar astazi (joi -n.r.). Din punctul nostru de vedere, am avut o comunicare buna cu banca, iar oamenii au primit sumele de bani reclamate”, a spus Spataru.
El a mentionat ca cele 71 de reclamatii erau pentru o suma totala de aproximativ 2, 5 milioane de euro.
„Pagubitii au primit banii pe care ii aveau initial in conturi, urmand ca pana la sfarsitul lunii septembrie sa primeasca si dobanzile aferente pentru sumele respective. Au fost si trei cazuri in care oamenii au primit mai multi bani decat aveau in realitate in cont, asta pentru ca se faceau diverse operatiuni pe mai multe conturi, fara stirea clientului. Ei vor fi nevoiti sa returneze banii primiti in plus, in total in jur de 10.000 de lei”, a adaugat Spataru.
De asemenea, sucursala Brasov a Credit Europe Bank a primit din partea CJPC sase amenzi a cate 50.000 lei, doua fiind deja contestate de banca.
„In urma controalelor facute, s-au aplicat sase sanctiuni de cate 50.000 lei, doua dintre ele au fost deja contestate in instanta, primul termen fiind stabilit pentru luna ianuarie. Probabil banca va contesta toate amezile, dar va fi imposibil sa nu avem castig de cauza”, a adaugat Ionel Spataru.
Tribunalul Brasov a emis, in 13 august, mandat de arestare preventiva pentru 29 de zile pe numele directorului de operatiuni al Credit Europe Bank Brasov, Otilia Negrila.
Otilia Negrila este acuzata de acces neautorizat intr-un sistem informatic, frauda informatica, fals in inscrisuri sub semnatura privata, inselaciune si delapidare, cazul sau fiind instrumentat de procurorii Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism (DIICOT) Brasov.
Procurorii au stabilit ca Negrila, in calitate de director operatiuni in cadrul Credit Europe Bank – sucursala Brasov, „a efectuat cu intentie in sistemul informatic al bancii operatiuni pe conturile unor clienti (transferuri, schimburi valutare, ridicari de numerar), fara stiinta acestora, in scopul insusirii sumelor de bani din aceste conturi, a emis in fals ordine de plata si extrase de cont pentru a justifica tranzactiile si sumele lipsa si a indus in eroare si pagubit clientii bancii in privinta conventiilor de depozit incheiate”.
Banca a declansant un control intern in urma primirii unor plangeri din a zeci de clienti. Unul a reclamat lipsa din cont a sumei de 137.165 lei, altul a sumei de 79.099 lei, un altul a constatat lipsa a 60.000 euro, o alta persoana a sesizat lipsa din cont a sumei de 55.000 lei, iar o alta a 100.000 lei.
Din primele cercetari a rezultat ca sumele de bani au fost transferate fraudulos din conturile acestor clienti in alte conturi si retrase apoi in numerar sau au fost efectuate schimburi valutare, urmate de ridicari de numerar ori au fost realizate direct ridicari de numerar.
Anchetatorii au mai constatat ca o parte din clientii bancii au fost indusi in eroare de catre Otilia Negrila cu privire la situatia conturilor, prin eliberarea de extrase de cont false sau cu privire la conventiile de depozit incheiate, care nu au fost depuse la banca de catre invinuita, desi aceasta a incasat personal sumele de bani depuse ori cu privire la nivelul dobanzii acordate, consemnat diferit pe exemplarul de contract al clientilor (mai mare, de exemplu 11%) fata de cel mentionat pe exemplarul de contract inregistrat la banca (mai mic, de exemplu 7%).
Operatiunile privind transferuri, schimburi valutare si ridicari de numerar au fost initiate si autorizate de catre Negrila, conform drepturilor alocate in aplicatia bancara pe baza fisei postului, aceasta avand rangul de acces in aplicatia bancara a bancii de „manager operatiuni”.