Cele patru criterii sunt: cat de performant este managementul, ce nivel de crestere are industria respectiva, cat de mari sunt marjele de profit si cat de clar se vede modalitatea de iesire din afacere.
„Daca gasesc multumitoare macar trei dintre criteriile acestea la o companie, investesc”, a spus Luke, in cadrul unei conferinte organizate la Bucuresti de compania de consultanta Horvath&Partners.
Luke a mentionat domeniul constructiilor ca fiind in prezent unul dintre cele mai interesante pentru fondurile de investitii.
In privinta celor 4 criterii, Luke a detaliat spunand ca o companie este interesanta atunci cand are management bun sau, daca nu are, atunci cand poate fi adus un management bun. „Este de preferat management bun intr-o industrie slaba, decat invers”.
Daca industria este in crestere, investitia are mai multe sanse de reusita deoarece compania evolueaza odata cu piata.
[quote=Robert Luke, director GED Capital]Toate armatele sunt invatate sa lupte razboiul anterior. Adaptarea la schimbare este cheia[/quote]
De asemenea, modul de iesire din afacere este important. „Fondurile aleg companiile pentru care vad clar ca in 4-5 ani va exista o cerere extraordinara”.
GED a investit in Romania in companii precum Happy Tour, Fonomat, Arctic, Adesgo, Continental Hotels, Dragon Star.
„Happy Tour va fi alta companie peste 5 ani”
GED va lichida in 4-5 ani participatia in agentia de turism Happy Tour, prima agentie locala care a atras un fond de investitii. „Happy Tour va fi o companie radical diferita pana atunci”, a spus Luke.
Intrebat cum va realiza acest lucru, el a explicat. „Happy Tour are clienti corporate. Acestora trebuie sa le dai servicii cu valoare adaugata, care au marje de profit mari”.
Economia si politicienii romani
Romania este cea mai dura piata intalnita in cariera de Robert Luke. „Am activat pe pietele de private equity din Marea Britanie, in anii ’70, din Spania in anii ’80 si in Romania, de la mijlocul anilor ’90. Romania este cea mai dura dintre ele”, a spus Luke.
„Partea buna la piata romaneasca este nivelul mare al cresterilor. Insa politicienii sunt la polul opus. Cresterea economica din Romania are loc in ciuda actiunilor politicienilor, nu datorita lor”.
Luke a avertizat asupra frecventei cu care se schimba legislatia. „Daca poti sa faci un business plan pe 6 luni, inseamna ca ai noroc”.
Business-ul se schimba
El a precizat ca, in prezent, adaptarea la schimbare este un punct cheie pentru companii. „Structurile si ierarhiile din trecut nu mai functioneaza. Ele trebuie sa devina mai simple si mai flexibile. Companiile trebuie sa renunte sa mai protejeze din interior aceste structuri, din moment ce lumea de afara se schimba”.
Cu toate acestea, uneori companiile se bazeaza prea mult pe experienta trecuta. „Toate armatele sunt invatate sa lupte razboiul anterior. Adaptarea la schimbare este cheia”, a mai spus directorul GED.
Luke a exemplificat vorbind despre compania Fonomat, creata prin unirea a 4 distribuitori GSM care apartineau de grupul Dasimpex, pe care GED l-a preluat in urma cu un an si jumatate.
„Este nevoie de structuri noi. Am implementat un ERP pentru a avea in permanenta acces la toate informatiile de business importante si am relocat operatiunile de management la Bucuresti”.
Mai multe detalii despre schimbarile prin care trece Fonomat puteti citi aici.
Motivul pentru care companiile au nevoie de structuri performante este faptul ca astfel pot accesa rapid informatii esentiale, a spus si Kurt Weber, managing director al firmei de consultanta Horvath&Partners. „In caz contrar, pe masura ce companiile cresc, se ajunge la haos”.
Implementarea de structuri de lucru nu trebuie privita ca o solutie care exclude viteza de executie, a spus Robert Luke, de la GED Development. „Nu este o chestiune de sau/sau, ci ele trebuie sa co-existe. Antreprenorii stiu pe de rost tot ce tine de business-ul lor, pentru ca au trait toate problemele la timpul lor, dar un management performant al unei companii in crestere are nevoie de informatii precise si rapide”, a spus el.
In Romania, ca si in alte tari trecute prin comunism, exista parerea generalizata ca „informatia inseamna putere, si ca sa fiu puternic trebuie sa tin informatia pentru mine”, a adaugat Luke. „Insa nu este asa, informatia trebuie pusa in comun, iar strategiile trebuie comunicate la toate nivelurile companiei”.