Studiul releva faptul ca ascensiunea pe segmentul microintreprinderilor a avut loc in contextul unei scaderi medii de 1,2% a comenzilor pentru voucherele de masa pe piata romaneasca.
La nivelul intregii piete, dupa cresterea medie foarte buna, de 9,5%, inregistrata in perioada ianuarie – iunie 2011, a urmat o contractie a comenzilor de tichete de masa, care s-a accentuat in primele sase luni din acest an, determinand o scadere de 1,2% a cererii fata de semestrul anterior.
„Aceasta tendinta a fost generata de decizia companiilor fie de a recurge la taieri de personal, fie de a micsora costurile prin renuntarea la avantajele extrasalariale, ambele scenarii fiind alimentate în mod automat de criza economica”, a declarat Jean Istasse, general manager Sodexo.
„Scaderea a avut loc in ciuda sistemului fiscal asociat acestui tip de beneficii acordate angajatilor: pentru companiile care le ofera, tichetele de masa sunt scutite de la plata taxelor salariale si sunt 100% deductibile fiscal”, a adaugat acesta.
Companiile mari, cu peste 249 de angajati, au comandat cu 1,8% mai putine tichete in intervalul ianuarie – iunie 2012 fata de semestrul precedent.
In cazul companiilor mijlocii (50 – 249 de angajati), ascensiunea inregistrata in 2011 a fost urmata de o perioada de stagnare.
Companiile mici (9 – 49 de angajati) si-au temperat ritmul de crestere (+11% in perioada ianuarie – iunie 2011), la +2,2% in intervalul iulie – decembrie 2011.
In primul semestru din acest an, au generat o scadere de 1,1% a num?rului de tichete comandate, comparativ cu semestrul anterior.
„Feedback-ul primit din partea companiilor arata faptul ca multi manageri stau in expectativa si urmaresc evolutia situatiei economice din Europa inainte de a lua vreo decizie referitoare la acordarea tichetelor de masa, mai ales ca o buna parte dintre companii sunt exportatoare, si, prin urmare, sunt direct influen?ate de evolutia economiei europene”, a mai spus oficialul Sodexo.
Microintreprinderile (societati cu pana la 9 angajati) au fost singurele companii din Romania care s-au abatut de la trendul general al pietei in primul semestru din 2012, ca urmare a volatilitatii si specificului acestui segment pe piata muncii, caracterizat prin flexibilitate si dinamism, si au continuat sa creasca cererea pentru tichetele de masa in ultimii doi ani, chiar daca într-un ritm vizibil incetinit.
Astfel, in perioada ianuarie – iunie 2011, numarul tichetelor de masa comandate de microintreprinderi a crescut cu peste 14%.
In ultimul semestru din 2011, au comandat cu 0,6% mai multe tichete de masa, iar in primele sase luni din acest an, cererea venita din partea microintreprinderilor a crescut cu 2,9%.
Studiul “Evolutia cererii pentru tichetele de masa pe paliere de companii” a analizat, in intervalul iulie 2010 – iunie 2012 evolutia unui esantion de 5.000 de companii care comanda in fiecare luna tichete de masa pentru angajatii lor si care au, in total, 400.000 de angajati.
Compania Sodexo a fost infiintata de catre omul de afaceri francez Pierre Bellon, in anul 1966 si numara in prezent aproximativ 413.000 de angajati in 80 de tari.
Pe piata locala, compania activeaza din 1998, numarand acum 200 de angajati.