Caroli Foods Romania a prognozat un ritm de crestere de 34,5% a cifrei de afaceri, pana la 84,9 milioane euro in 2010 fata de 2008, in vreme ce volumul de vanzari va avansa mai putin, cu 33,5%, pana la 31.500 tone, in perioada mentionata.
DailyBusiness: Care sunt factorii care vor genera cresterea mai rapida in valoare decat in volum a vanzarilor de mezeluri?
Haluk Akdemir: Costurile afacerii cresc in Romania, din cauza cresterii salariilor, a costurilor cu utilitati si materii prime, iar calitatea vine la un pret. Inevitabil, pretul produselor va creste.
DB: Ce alti factori mai sunt?
HA: Cresterea salariilor este o sabie cu doua taisuri, generand si venituri disponibile mai mari in randul clientilor. Astfel, daca inainte consumatorii isi permiteau doar parizer, acum cumpara salam crud sau uscat. In plus, va fi o crestere si in volumul de consum. Romanii consuma cu 23% mai putine kilograme de mezeluri pe cap de locuitor decat media europeana.
DB: De aceea intentionati sa mariti ponderea produselor mai scumpe in portofoliul companiei?
HA: Vrem ca produse precum salamul sa ajunga la o cota de 43% in portofoliul de produse pana in 2010, de la cota de 38% de anul trecut. In acelasi timp, ponderea produselor mai ieftine va scadea in totalul vanzarilor noastre.
DB: Ce cota de piata tintiti la finele anului?
HA: In februarie-martie aveam o cota de piata de 10,3%. La finele acestui an vrem sa ajungem la o cota de piata de 11%.
DB: Sperati sa deveniti lider?
HA: Nu speram, muncim pentru acest scop. Totusi, cand devii numarul 1 nu mai ai un target. Cand ajungi numarul 1, ce faci, tintesti sa devii numarul 0? In opinia mea, a fi numarul 1 nu este neaparat un target inteligent. Prefer sa am o cota de piata sustenabila si un portofoliu de produse echilibrat.
DB: Care va fi reteta succesului pe viitor?
HA: Cei care vor reusi sunt cei care inteleg cel mai bine asteptarile clientilor.
DB: Ce faceti in acest sens?
HA: Avem o multime de studii de piata, despre obiceiurile de consum, cine cumpara, cine consuma produsele.
DB: De obicei, femeile sunt cele care fac cumparaturile?
HA: Da, dar nu cumpara mereu ceea ce vor ele, ci ceea ce prefera barbatii. Cheltuim mult pentru cercetarea pietei. Alocam anual circa 200.000 euro numai pentru cercetari.
DB: Intentionati sa alocati mai multi bani pentru cercetare?
HA: Cred ca sumele pe care le alocam in prezent pentru cercetare sunt suficient de mari pentru o companie de talia noastra. Daca pe viitor va fi insa nevoie sa cheltuim mai multi bani pentru aceasta, atunci o vom face.
DB: Ce tendinte ati observat prin studierea pietei?
HA: Pe scurt, piata devine mai sofisticata. Inainte era simplu, trebuia doar sa faci produsele disponibile, le puneai in vitrina si se vindeau. Acum asteptarile cresc, romanii au gusturi mai rafinate. Sa va dau un exemplu: inainte cautai paste, acum cauti un anumit tip de paste.
DB: Si cum faceti fata acestor schimbari? Cresteti numarul brand-urilor, produselor?
HA: Incercam sa ne acomodam portofoliul de produse la noile preferinte ale consumatorilor. Este un proces dinamic. In timp ce lansam pe piata noi produse, renuntam la altele care nu mai sunt performante.
DB: Credeti ca pe piata locala a mezelurilor mai este loc si pentru alti jucatori?
HA: Avand in vedere ca in Romania sunt, pe segmentul producatorilor, 500 de astfel de companii, parerea mea este ca e tarziu pentru cine intra acum, piata fiind in curs de consolidare, astfel ca este greu sa obtina succes.
DB: Prin ce se diferentiaza piata locala de celelalte piete, consolidate?
HA: In pietele consolidate, primii 5-10 jucatori detin 80% din piata, in vreme ce doar 20% se imparte jucatorilor mici. In Romania, primii zece jucatori controleaza 40-50% din piata. Pentru consolidare, primii jucatori va trebui sa-si creasca cota de piata, prin achizitii si/sau prin crestere organica.
DB: Si Caroli Foods pentru ce mijloc de crestere a cotei de piata va opta?
HA: Pentru crestere, vom folosi orice mijloc. O achizitie este insa mai scumpa decat cresterea organica.
Resurse suplimentare:
5 din primii 10 producatori de mezeluri au pierdut teren anul trecut, articol despre modificarile la nivelul cotei de piata inregistrate anul trecut in topul primilor zece jucatori din piata locala a mezelurilor.