Raportul aduce în
discuție profundele transformări ale peisajului competițional sub
influența tehnologiei. Barierele dintre piețe și sectoare dispar,
pe măsură ce companiile se extind în domenii diverse, iar
competiția apare din surse noi, greu de anticipat. Sectorul de
tehnologie este cel mai adesea menționat ca fiind industria din care
se așteaptă să apară noii concurenți.
Întrebați din care
industrie (exceptând-o pe cea în care activează) consideră că
s-ar putea să apară un competitor important, 27% dintre
respondenții din România menționează tehnologia, 22%
comunicațiile, divertismentul și media, 16% serviciile
profesionale și de afaceri, iar 14% comerțul/distribuția (cu
amănuntul și ridicata). La nivel global directorii generali
menționează noii concurenți provenind din sectorul de tehnologie
(32%), comerț/distribuție (19%) și comunicații, divertisment și
media (16%).
„Economia digitală
vine cu noi amenințări dar, în același timp, creează multiple
oportunități. Schimbările în domeniul reglementărilor și în
comportamentul clienților, precum și diversificarea concurenței,
prin apariția unor noi concurenți din afara sectorului,
preponderent din zona IT, reprezintă principalii factori
perturbatori asupra celor mai multe industrii”, a declarat Ionuț
Simion, Country Managing Partner, PwC România.
În ceea ce privește
viteza schimbărilor tehnologice, ponderea directorilor generali din
țara noastră care afirmă că sunt preocupați de acest aspect a
crescut la 60%, de la 45% în ediția precedentă și 18% în cea de
acum doi ani. Și la nivel global, procentul respondenților s-a
mărit de la 47% la 58%.
„Liderii organizațiilor de succes
sunt pe deplin convinși că investițiile în tehnologiile digitale,
mai ales cele care îmbunătățesc experiența oferită clienților,
creează valoare adăugată pentru afacere. Iar pentru a găsi cea
mai bună modalitate prin care tehnologia eficientizează activitatea
operațională și aduce companiile mai aproape de clienți,
directorii generali sunt dispuși să se implice personal și să
susțină activ procesul de migrare spre digital”, a arătat Ionuț
Simion.
Pentru a putea
rezista competiției intersectoriale, organizațiile colaborează cu
o diversitate de parteneri, care oferă acces nu doar la noi piețe
și categorii de consumatori, ci și la tehnologii inovatoare,
considerate vitale pentru dezvoltarea afacerii. Rețelele de
colaboratori ale companiilor nu includ doar partenerii tradiționali,
ci și clienți, instituții de învățământ sau chiar concurenți.
Întrebați dacă
organizația lor are deja stabilit sau preconizează să stabilească
un parteneriat comercial (joint-venture), o alianță strategică sau
o colaborare informală cu diverse tipuri de parteneri, 81% dintre
directorii generali din România menționează relațiile cu
clienții, iar 80% dintre ei pe cele cu furnizorii. Al treilea cel
mai des nominalizat partener pentru companiile din țara noastră
(70% dintre respondenți) îl reprezintă asociațiile de afaceri sau
organizațiile profesionale.
Jumătate (51%) dintre directorii
generali din România se îndreaptă către companiile din alte
industrii, iar 48% dintre ei optează pentru instituții de
învățământ și organizații non-guvernamentale.
În ceea ce privește
principalele trei motive în favoarea stabilirii unui parteneriat
comercial (joint-venture), a unei alianțe strategice sau a unei
colaborări informale, peste jumătate (52%) dintre respondenții din
România menționează accesul la noi clienți, 43% dintre ei optează
pentru consolidarea mărcii sau a reputației (față de 28% la nivel
global), iar 37% indică accesul la noi piețe geografice.
În legătură cu
accesul la noile tehnologii ca motiv al stabilirii unei colaborări,
doar 29% dintre directorii generali din România optează pentru
acest aspect, față de 48% în Europa și 46% în Europa Centrală
și de Est. Cât privește dezvoltarea abilității de inovare, doar
un sfert dintre directorii de companii din țara noastră au
menționat acest motiv, comparativ cu 43% în Europa și 49% în SUA.
„Parteneriatele de
afaceri și alianțele strategice pot reprezenta instrumente cheie
pentru a obține accesul la noi tehnologii și pentru a facilita
inovarea, punând împreună resursele și expertiza mai multor
organizații. Astfel de parteneriate sunt încă la început în
România, existând un mare potențial pentru dezvoltarea acestora”,
consideră Ionuț Simion.
Pentru cea de-a 18-a
ediție a sondajului PwC Global CEO Survey au fost realizate 1.322 de
interviuri în 77 de țări în ultimul trimestru al anului 2014.
Defalcat pe regiuni, au fost realizate 459 de interviuri în zona
Asia-Pacific, 455 în Europa, 147 în America de Nord, 167 în
America Latină, 49 în Africa și 45 în Orientul Mijlociu. În
Romania, au fost realizate 63 de interviuri cu directorii generali
locali.