In aceste conditii, se va stinge
partial, cu suma respectiva, datoria pe care CFR Marfa o are de
achitat catre CFR, iar ANAF isi va incasa creanta de la CFR Marfa.
Totodata, proiectul de act normativ prevede stingerea, prin
conversie in actiuni, a creantelor principale si accesoriilor
aferente, inclusiv accesoriile aferente celor stinse cu intarziere,
cuvenite bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale si
bugetelor fondurilor speciale, reprezentand impozite, taxe,
contributii si alte venituri bugetare, precum si orice alte creante
administrate de ANAF, individualizate in titluri de creanta emise
pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta,
datorate de CFR Marfa la aceasta data si neachitate la data
eliberarii certificatului de atestare fiscala.
Conversia
creantelor cuprinse in certificatul de atestare fiscala se face la
valoarea nominala a actiunilor, potrivit proiectului de ordonanta.
Sumele incasate in cazul vanzarii actiunilor Societatii
Nationale de Transport Feroviar de Marfa „CFR Marfa” se
vireaza la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale, bugetele
fondurilor speciale si la fondul de risc pana la concurenta sumelor
stinse, actualizate cu indicele preturilor de consum.
Ministrul
Transporturilor, Relu Fenechiu, declara, la inceputul lunii mai, ca
autoritatile romane au acordurile de principiu din partea
institutiilor financiare internationale si a Comisiei Europene pentru
stergerea datoriilor CFR Marfa catre statul roman, a caror valoare
este in jur de 1,5 miliarde de lei, mult mai mare decat cea a
activelor societatii.
„Noi am inceput demersurile pentru
anularea datoriilor (CFR Marfa – n.r.) catre stat. Avem acordurile de
principiu din partea institutiilor financiare internationale si ale
CE. Avem acordul verbal al DG Competition”, a spus ministrul, dupa
incheierea procedurii de deschidere a ofertelor pentru precalificarea
potentialilor investitori pentru CFR Marfa, conform
Agerpres.
Potrivit acestuia, valoarea datoriilor totale ale
CFR Marfa depaseste doua miliarde de lei, din care 1,5 miliarde de
lei sunt datorii catre statul roman.
„Aceste datorii
speram sa fie sterse in urmatoarea perioada. Aceste datorii sunt mult
mai mari decat activele companiei”, a adaugat el.
Seful de
la Transporturi a explicat ca, dupa anularea datoriilor, va putea fi
ridicat sechestrul asigurator al ANAF pus pe activele CFR Marfa, iar
apoi o parte din acestea vor fi trecute la CFR.
„Nu au
fost active trecute la CFR SA. Vor fi trecute dupa ce ANAF va ridica
sechestrul asigurator, pentru ca pe toate activele CFR Marfa exista
sechestru asigurator de la ANAF. Acest sechestru poate fi ridicat,
conform legii, abia dupa anularea datoriilor. Sechestrul a fost pus
pe cladiri, terenuri, dana, feriboturi, pe active in general. Vom
transfera pe CFR SA ce este important”, a precizat Fenechiu.
Din
cauza veniturilor insuficiente obtinute din activitatea de transport
feroviar de marfa, CFR Marfa a inregistrat, la 31 decembrie 2012, o
pierdere cumulata pentru perioada 2008 – 2012 in valoare de 1,55
miliarde de lei, iar pentru perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2013
pierderea inregistrata este de 89,522 milioane de lei. Acumularea
acestor datorii a avut loc, potrivit expunerii de motive din
proiectul de ordonanta, din cauza ca, incepand cu trimestrul IV 2008,
societatea a resimtit efectele crizei economico-financiare mondiale
care a afectat Romania, pierzand 10% din prestatie si terminand anul
cu o pierdere bruta de 169,4 milioane de lei. in anul 2009, prestatia
si veniturile au scazut abrupt cu circa 40% fata de anul 2008, in
conditiile declinului pietei de transport de marfa.
Pe fondul
diminuarii veniturilor, societatea a inceput sa inregistreze arierate
catre bugetul general consolidat si catre alti creditori, ceea ce a
generat cheltuieli cu dobanzi si penalitati pentru neplata la
scadenta a datoriilor. Arieratele au fost generate si in urma platii
sumelor castigate in instanta de salariati si fosti salariati pentru
drepturi neachitate in perioada 2008 – 2012, pentru care exista
sentinte definitive.
CFR Marfa a inregistrat pierderi anuale
si datorii restante catre bugetul general consolidat de stat,
respectiv catre alti creditori, care s-au perpetuat an de an pana la
nivelul anului 2012. La data de 31 decembrie 2012, societatea
inregistra arierate in valoare de 1,57 miliarde de lei, din care
876,92 milioane de lei catre bugetul consolidat al statului.
La
data de 28 mai 2013, datoriile totale catre ANAF sunt in valoare de
1,51 miliarde de lei, incluzand accesorii calculate pana la data de
17 mai 2013.
„Scopul proiectului de act normativ este de
a realiza echilibrarea economico – financiara a societatii in vederea
cresterii atractivitatii la privatizare, iar proiectul de act
normativ este necesar pentru realizarea conversiei datoriilor
societatii CFR Marfa catre ANAF in actiuni detinute de statul roman
prin intermediul Ministerului Transporturilor”, se mentioneaza
in motivare.
Citeste si:
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/privatizarea-cfr-marfa-doar-doi-investitori-din-trei-au-mai-ramas-in-cursa-90354/]Privatizarea
CFR Marfa: Doar doi investitori din trei au mai ramas in cursa[/url]