Opere de arta, vin sau alimente bio sunt produsele romanesti care au tot mai multa cautare in randul chinezilor proaspat-imbogatiti, si care ar putea salva dezechilibrul balantei de plati dintre Romania si China.
In plus, ei sunt dispusi sa plateasca un pret dublu pentru ele fata de europeni, spune Gabriel Ghelmegeanu, presedintele Camerei de Comert si Industrie Romania China. In prezent, cea mai mare parte a exporturilor care ia drumul acestei tari este reprezentata in special de materie prima precum cupru, metale sau lemn.
Ghelmegeanu a declarat pentru DailyBusiness.ro ca Romania a importat anul trecut marfuri din China in valoare de 2,5 miliarde de euro, in timp ce firmele romanesti au reusit sa vanda pe piata chineza in valoare de 300 milioane de euro.
Presedintele Camerei romano-chineze a afirmat ca daca exporturile in aceasta tara isi mentin ritmul, in 2011, valoarea lor ar putea creste cu 20-25%. Pe de alta parte, este de asteptat ca importurile sa ajunga la 3 miliarde de euro.
Totodata, cea mai mare parte a marfurilor care iau drumul Chinei sunt materii prime precum lemn, cupru produse ale industriei constructoare de masini, precum motoare electrice, aparatura, utilaje sau strunguri, acestea din urma reprezentand peste 160 milioane din valoarea exporturilor.
In ceea ce priveste importurile, Romania cumpara din China aproape orice. Telefoanele mobile, electronicele si electrocasnicele reprezinta aproximativ 66% din valoarea importurilor, urmate de bunurile de larg consum, cele ale industriei usoare, precum imbracamintea, incaltamintea, dar si ale industriei grele, precum masini si utilaje.
Ghelmegeanu a mai spus ca politica prin care China isi propune sa creasca nivelul de trai al populatiei, va face sa explodeze consumul intern, ceea ce va reprezenta o oportunitate pentru exportatorii romani.
[quote= Gabriel Ghelmegeanu, presedintele Camerei de Comert Romania China]Pe piata chineza vinzi la un pret foarte bun, fata de piata europeana, numai ca firmele romanesti au nevoie de suport financiar, reclama si un marketing bun[/quote]
Companiile romanesti iau tot mai mult in calcul exportul de alimente in China, dar mai ales pentru vin si produse ecologice. Acestea au cautare mai ales in randul locuitorilor din orasele mari, care sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru astfel de produse.
„Atunci cand provin din Europa, produsele alimentare prezinta o alta garantie pentru chinezi”, a afirmat Ghelmegeanu, adaugand ca oportunitatea este cu atat mai mare cu cat in ultimul an, pretul alimentelor a crescut in China cu peste 20%, iar un produs care se vinde in tara noastra cu un pret, chinezii ar fi dispusi sa plateasca dublu pentru el.
In plus, cresterea nivelului de trai al chinezilor face ca acestia sa puna accentul pe branduri renumite, reprezentantul aceleiasi Camere de comert sustinand ca pe langa produsele pe care le-am putea duce noi in China, Romania dezvolta din ce in ce mai mult turismul de shopping.
„E vorba de zeci de milioane de oameni care cauta produse de lux. Ei vin in Romania si cumpara branduri renumite, precum Armani sau Rollex”, a completat Ghelmegeanu.
Aceeasi categorie de chinezi mai este interesata sa achizitioneze din Romania opere de arta precum tablouri in ulei, interesandu-se in prealabil de pictorii romani contemporani sau sticla colorata gravata de la Buzau.
Presedintele Traian Basescu sustine importanta unei prezente mai active si intense a exportatorilor romani in China.
El si-a exprimat, joi, cu ocazia primirii la Palatul Cotroceni a unei delegatii politice din China, speranta ca relatiile economice bilaterale se vor dezvolta pe masura nivelului dialogului politic.
„In cadrul convorbirilor a fost evocat stadiul relatiilor bilaterale romano – chineze, punandu-se accentul pe intensificarea relatiilor de prietenie traditionale dintre cele doua state, cat si pe amplificarea cooperarii la nivel politic si economic”, se arata intr-un comunicat al Presedintiei, remis dupa primirea delegatiei condusa de Li Changchun, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez.
„Seful statului si-a exprimat speranta ca relatiile economice bilaterale se vor dezvolta pe masura nivelului dialogului politic. De asemenea, a subliniat importanta unei prezente mai active si intense a exportatorilor romani in China”, mentioneaza comunicatul.
Economia Chinei, crestere peste asteptari
In plus, datele arata ca economia Chinei a inregistrat o crestere peste asteptari, de 9,7%, in primul trimestru al anului, fata de perioada similara din 2010.
Preturile de consum au crescut in aceeasi perioada cu 5,4%, peste tinta pe care si-a propus-o guvernul de la Beijing.
Cresterea preturilor de consum ar putea alimenta presiunile asupra Bancii Centrale a Chinei de a creste rezervele minime si dobanda-cheie pentru a intari yuanul, devalorizat artificial pentru a spori competitivitatea exportatorilor.
La nivelul lunii martie, productia industriala a Chinei a crescut cu 15% fata de aceeasi luna din 2010, vanzarile din retail au crescut cu 17%, iar preturile de producator cu 7,3%.
In acelasi timp, China a redevenit cel mai mare producator de bunuri din lume, recuperand pozitia pierduta la inceputul secolului al XIX-lea, si a incheiat astfel 110 ani de suprematie a Statelor Unite, potrivit unui studiu publicat de firma americana de consultanta economica IHS Global Insight.
Anul trecut, China a generat 19,8% din productia mondiala de bunuri, usor mai mult fata de 19,4% in cazul Statele Unite, potrivit estimarilor IHS, citate de canalul de televiziune CNBS.
Revenirea Chinei pe prima pozitie marcheaza „incheierea unui ciclu de 500 de ani in istoria economiei”, a afirmat Robert Allen de la Nuffield College, Oxford, reputat istoric al economiei.
Statele Unite ar trebui sa fie ingrijorate de preluarea de catre China a locului detinut de SUA inca din 1895, considera Deborah Wince-Smith, director al Consiliului pentru Competitivitate, organizatie cu sediul la Washington.