“Va exista o analiza (a procesului de preluare GFR a CFR Marfa – n.r.) si, repet, primul lucru pe care trebuie sa-l vedem este daca acest caz va fi analizat la noi sau il va prelua Bruxellesul. O sa am o discutie maine (24 iunie 2013 – n.r.) la Comisia Europeana pe acest subiect. Ramane de vazut, este o chestiune de luni de zile, iar legea ne da varianta ca, daca mergem pe varianta, care tehnic se numeste investigatie, sa avem maximum sase luni la dispozitie ca sa luam o decizie”, a declarat Bogdan Chiritoiu, citat de Agerpres.
„Daca intre timp se semneaza contractul si, abia dupa sase luni, se ia o decizie, este un risc asumat de Consiliul Concurentei. Banuiesc ca cine cumpara CFR Marfa, care are pierderi, vrea sa controleze macar ce face managementul actual, daca nu chiar sa-l schimbe. Legal, ei nu pot sa preia controlul la CFR Marfa pana nu are ok-ul din punct de vedere concurential, fie ca-l dam noi, fie ca il dau cei de la Bruxelles, vom vedea. Cazul CFR poate fi de competenta Consiliului Concurentei din Romania daca acesta depinde de o parte strict tehnica, cat de mari sunt cifrele de afaceri. In acelasi timp, Comisia are posibilitatea sa preia cazul daca, totusi, considera ca este unul care are relevanta la nivelul pietei interne a Uniunii Europene, si depaseste strict interesul romanesc”, a explicat Chiritoiu.
Potrivit sefului Concurentei, incepand din primavara acestui an, institutia pe care o conduce a solicitat celor trei companii interesate de CFR Marfa informatii cu privire la activitatea lor, dar nu au oferit foarte multe detalii.
“Undeva din primavara ne-am pus problema ce ne facem daca unul dintre cei trei candidati initiali /la privatizarea CFR Marfa, n.r./ ne crea probleme sau daca procesul de privatizare trebuia sa se deruleze rapid pentru ca avem un termen cu FMI. Ne-am pus problema cum vom proceda atunci cand va veni vorba despre procesul de privatizare a CFR Marfa. In acest sens, am cerut date de la toate companiile implicate, dar necazul a fost ca n-am primit foarte multe astfel de date. Oameni au spus ca sunt ocupati cu pregatirea ofertei, ca nu au timp si ca nu au resurse umane sa inceapa sa raspunda si la intrebarile noastre. [b]Desi am incercat sa fim buni gospodari si sa ne facem sanie vara si iarna caruta, nu suntem in relatii foarte avansate cu aceste companii [/b]”, a afirmat Chiritoiu.
Pe de alta parte, presedintele Consiliului Concurentei a precizat ca o cota de piata a unei companii de 75-80% reprezinta o problema, in mod normal cifra-cheie fiind de 40%.
“In mod normal, o cota de piata de peste 75% a unei companii este este o problema. Pentru noi, cifra-cheie este 40%, conform definitiei din legea noastra si o practica europeana”, spus Bogdan Chiritoiu.
Compania Grup Feroviar Roman (GFR) a fost declarata, joi, 20 iunie 2013, castigatoare a competitiei pentru privatizarea CFR Marfa, dupa sapte ore de negocieri.
“Dupa sapte ore de negocieri pot sa va anunt ca a iesit fumul alb. Astazi putem declara un castigator in competitia de privatizare a CFR Marfa, Grup Feroviar Roman”, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
Potrivit acestuia, pretul oferit de GFR este de circa 202 milioane de euro si va fi achitat integral. Pe de alta parte, GFR isi asuma investitii de aproximativ 900 milioane de lei in CFR Marfa, a precizat Fenechiu.
Grup Feroviar Roman este o societate cu capital social integral privat, care presteaza servicii de transport feroviar de marfuri si servicii conexe transportului feroviar. GFR exploateaza un parc de 8.000 de vagoane si 260 de locomotive. In asociere cu CFR Marfa in societatea Rolling Stock, GFR a inregistrat, in 2012, un profit de 4,5 milioane euro.
Citeste si CFR Marfa, un nou caz Oltchim? Intre forta contestatiilor si atuurile castigatorului