„Restructurari si reduceri de costuri fac de 4 ani. Chiar ieri (marti – n.r.), i-am adunat pe cei din conducere si le-am spus sa mai taie cu 20% din costuri”, a spus seful Cristim in cadrul unui seminar organizat miercuri de Ziarul Financiar.
El a explicat ca pentru a mentine compania competitiva, a adus directori din multinationale, in vreme ce unii dintre directorii mai vechi si angajati rude ale sale au plecat. Cristim a fost fondat in 1992 ca un business de familie, de catre Cristina si Radu Timis.
„Chiar si eu am renuntat la functia executiva. Nu pot sa fiu one man show, omul bun la toate”, a marturisit seful Cristim.
El a spus ca jucatorii din industria carnii si mezelurilor nu pot aplica majorari de preturi la produse, pentru ca nu le mai suporta piata, care s-a comprimat cu pana la 20% in volum in primele doua luni.
Desi spune ca a inregistrat o crestere de volum de 6% in primele 2 luni, Timis recunoaste ca dupa ce a tras linie, a observat ca „nu mai este profit”
Or, in aceste conditii, bancile nu vor mai acorda finantari, a subliniat oficialul Cristim.
„Suntem obligati sa facem profit. Si asta nu putem sa o facem decat prin taierea costurilor”, a precizat Radu Timis.
El a spus ca o modalitate de reducere a costurilor va consta in disponiblizarea unor angajati. De exemplu, in decembrie compania a renuntat la 100 de persoane, grupul Cristim numarand in prezent 2.500 de angajati.
„Dupa restructurarea din decembrie, productivitatea oamenilor care au ramas a crescut cu 25%”, a mai spus seful Cristim.
El estimeaza ca productivitatea angajatilor din domeniul FMCG din Romania este de 4 ori mai mica fata de media europeana.
Mai mult de jumatate din piata mezelurilor, „neagra”
Seful celui mai mare jucator din industria locala a mezelurilor sustine ca piata la negru reprezinta 50-60% din totalul pietei, adica in jur de 400-500 milioane euro.
In opinia sa, criza va reusi ceea ce nici o guvernare nu a putut, si anume sa „mature” jucatorii din piata neagra.
„Angajatii celor care lucreaza la negru fura mai mult, panicati de criza. Astfel, business-ul acestora se autodistruge”, a explicat Timis una din modalitatile prin care criza va curata piata neagra.
Alta solutie pentru reducerea pietei la negru, dar guvernamentala, este reducerea TVA la 8%, in opinia lui Radu Timis.
Desi initial spunea ca va face achizitii, in contextul actual Timis s-a razgandit si afirma ca vrea sa-si creasca business-ul in mod organic, natural.
Pentru aceasta are in vedere investitii de 7 milioane euro, inclusiv din fonduri structurale, pentru noi ferme de scroafe si abator. Anul trecut, investitiile Cristim s-au redus la jumatate, pana la 6 milioane euro.
In 2009, Radu Timis mizeaza pe o crestere cu 20% a business-ului propriu, la fel ca si in anul precedent, si pe marirea cotei de piata cu 1-2 puncte procentuale, pana la 19-20%.
Grupul Cristim a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 120 milioane euro, din care 90 milioane euro pe divizia de mezeluri.
Grupul de firme Cristim include companiile Recunostinta si Cristim 2 Prod Com, pe partea de procesare, Cristim Impex (catering si magazine), Eco-ferm (ferme vegetale si zootehnice).
Pe piata mezelurilor, estimata la 1,2 miliarde euro (la pretul de la raft), principalii jucatori sunt Cristim, Caroli, Aldis Calarasi, Campofrio si Angst.