- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Cine pe cine pacaleste, firma de asigurari sau clientul? Procese pe rol de 113 mil. lei

04 Oct, 10:19 • adrian.mihaltianu
Clientii se vaita ca societatile de asigurari refuza sau intarzie sa-i despagubeasca, iar asiguratorii spun ca se confrunta cu tot mai multe cazuri de tentative de frauda, prin care clientii cer sa fie despagubiti fara sa fie indreptatiti, din diverse motive. Vezi ce spun jucatorii din domeniu si ce asteptari au.
Cine pe cine pacaleste, firma de asigurari sau clientul? Procese pe rol de 113 mil. lei

Pe forumuri intalnim foarte multe discutii in care clientii sunt nemultumiti de asiguratori, in special pentru ca li se refuza plata daunelor pe motiv ca nu corespund celor declarate. La randul lor, asiguratorii se plang de clientii care incearca sa obtina despagubiri necuvenite.

Potrivit legii, in cazul in care clientul nu se intelege cu societatea de asigurari privind plata daunei, acesta poate recurge la instanta.

La data de 30 iunie 2012, se aflau pe rolul instantelor de judecata un numar total de 14.280 dosare de dauna, in suma totala a pretentiilor de peste 113 milioane de lei, conform Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

Liderii companiilor de asigurari recunosc faptul ca [b]clientii au dreptate[/b] cand reproseaza asiguratorilor intarzierea la plata daunelor. In cadrul unui sondaj realizat de Media XPrimm la Conferinta Nationala a Asigurarilor Auto, unde au fost invitati peste 100 de oficiali din domeniul asigurarilor, 42% dintre respondenti au spus ca principala problema pe care o au clientii in relatia cu asiguratorii este faptul ca „asiguratorii platesc cu intarziere”.

CSA a primit [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/ce-companii-de-asigurari-au-primit-cele-mai-multe-reclamatii-la-csa-in-2011-79795/]mai multe sesizari de la asigurati[/url] in 2011, respectiv [b]7.570[/b]. Numarul acestora nu este mare raportat la milioanele de contracte incheiate, insa este o problema ca doar 3 companii (Euroins, Carpatica Asig si Astra), dintr-un total de 40, detin peste 60% dintre aceste reclamatii.

CSA a constatat ca neplata despagubirilor/valorilor de rascumparare reprezinta cel mai reclamat aspect, acesta facand obiectul a 6.697 petitii, ceea ce reprezinta 88,47% din totalul inregistrat in anul 2011. Printre alte aspecte sesizate la CSA s-au aflat si probleme de comunicare intre asigurati sau pagubiti si inspectorii de dauna, precum si solicitari de recalculare a valorii despagubirilor.

Cimisia a solutionat in mod favorabil petentilor 3.732 de reclamatii si sesizari, ceea ce reprezinta 49,30% din totalul inregistrat in 2011. In acelasi timp, CSA a constatat ca 3.838 de reclamatii si sesizari au fost neintemeiate, respectiv 50,70% din total.

Totusi, in numar mai mic se intalnesc nemultumiri si la alte societati de asigurari.

Atat Mihail Tecau, presedinte directorat Omniasig VIG, cat si Adrian Marin, CEO-ul Generali Romania, au recunoscut ca au mai avut unele probleme cu intarzierea platii daunelor catre clienti, din cauza proceselor de fuziune prin care au trecut cele doua grupuri, insa nu au fost intarzieri excesive si fac tot posibilul sa nu mai aiba astfel de situatii.

„Pentru noi, asiguratorii, plata despagubirilor este principalul senzor prin care putem fi evaluati”, a spus Mihail Tecau.

Potrivit acestuia, „piata ar trebui educata si trasata dupa celelalte piete din Europa, fiind vorba atat de educarea asiguratorilor, brokerilor, clientilor, cat si a service-urilor auto.

„Problemele pe care repondentii le ridica sunt probleme reale, fie intarzieri in raspunsul pe care il dam privind dosarele de dauna si solutionarea acestora, fie intarzierile la plata a despagubirilor”, a declarat Mariana Diaconescu, presedinte directorat Asirom VIG.

„Respondentii au insa dreptate in ceea ce priveste lipsa de promtitudinde la plata a asiguratorilor, dar [b]nu au dreptate cand solicita acordarea de despagubiri pentru riscuri neasigurate[/b] sau cand este dovedita o alta realitate a evenimentului de despagubit”, a adaugat Diaconescu.

[b]Prima medie a scazut, dauna medie a crescut[/b]

Jucatorii din domeniu spun ca principalele probleme ale asigurarilor auto sunt reducerile de prime RCA si cresterea daunelor, ceea ce face ca acest business sa nu fie profitabil.

„Tarifele sunt sub nivelul riscurilor acoperite. Am putea vedea cresteri de polite”, a aratat Mariana Diaconescu.

Potrivit datelor CSA, prima medie a asigurarilor RCA s-a diminuat cu 7,5% in primele sase luni din acest an, pana la [b]444 lei[/b], dupa ce anul trecut era de 480 lei.

De asemenea, dauna medie pe RCA a urcat cu 6,5%, pana la 5.642 lei, de la 5.297 lei in 2011.

Cornel Coca-Constantinescu, vicepresedintele CSA, a aratat ca prima medie RCA  a inregistrat o scadere generata de competitia dura pentru cota de piata si a aplicarii aplicare sistemului bonus malus, circa 90% dintre asigurati beneficiind de bonus (scadere a primei, n.r.).

El a adaugat ca majorarea daunei medii pentru RCA este generata de: cresterea preturilor pieselor de schimb, majorarea limitelor de raspundere si variatia cursului valutar.

Tecau a subliniat ca, in Romania, din cauza „politicilor de pret si de cote de piata”, clientii pierd pe de o parte, dar si industria pierde, pe de alta parte.

Totodata, Artur Borowinski, vicepresedintele Omniasig VIG, a spus ca Vienna Insurance Group este prezent in 26 de piete de asigurare, iar la nivelul asigurarilor auto, cele mai mari probleme le intampina in Romania.

Conform acestuia, frecventa daunelor pe Casco depaseste 50% la companiile detinute de VIG in Romania, in timp ce in alte tari nu depaseste 20%.

Pe langa rata mare de dauna, Borowinski a constatat ca in Romania, tarifele asigurarilor sunt prea mici, nesustenabile, principala cauza fiind concurenta acerba de pe piata si lupta pentru cota de piata.

Piata de asigurari a inregistrat, in primul semestru din acest an, un volum total de [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/piata-asigurarilor-a-crescut-cu-2-7-in-primul-semestru-79616/]subscrieri de peste 4,1 miliarde lei[/url], nivel in crestere cu 2,7% comparativ cu aceeasi perioada din 2011, potrivit cifrelor preliminare centralizate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

Primele brute subscrise pentru asigurari generale au totalizat aproape 3,3 miliarde lei, ceea ce reprezinta o crestere cu 3,54% fata de acelasi interval al anului trecut.

Pe segmentul asigurarilor de viata, s-a inregitrat o scadere cu 0,38% a volumului de prime brute subscrise, care totaliza 857,1 milioane lei, la data de 30 iunie 2012.

In ceea ce priveste [b]despagubirile platite de asiguratori[/b], in primul semestru al acestui an, volumul acestora s-a ridicat la peste 2,5 miliarde lei, inregistrand o crestere nominala cu 3,07% fata de acelasi interval al anului trecut.

Din valoarea totala a indemnizatiilor brute platite, cele aferente contractelor de asigurari generale au totalizat 2,18 miliarde lei, inregistrand o crestere cu 2,75% fata de aceeasi perioada a anului 2011. Sumele platite pentru indemnizatii brute, maturitati si rascumparari aferente asigurarilor de viata au insumat 356,9 milioane lei, nivel in crestere cu 5,04% fata de primul semestru al anului trecut.

[b]Citeste si: [url= https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/modificari-la-plata-rca-pagubitii-vor-solicita-daune-propriilor-asiguratori-81482/ ]Modificari la plata RCA: Pagubitii vor solicita daune propriilor asiguratori[/url][/b]

Urmărește Daily Business pe Google News