Acum insa, o companie inovativa perturba piata, folosindu-se de limitarile din Africa in propriul avantaj de a face cea mai buna ciocolata din lume. Cum se remarca Madagascar in toata aceasta poveste?
[img=3530][/img][b]”Planul de atac”[/b]
Compania Madecasse a inceput sa lucreze la acest plan inca din 2008. A fost infiintata de un fost voluntar Peace Corps, care i-a urmarit pe fermierii africani in actiune, si care stia ca un foarte mic procent din profitul generat de piata globala de publicitate se intoarce la fermele din Africa.
Madecasse, care in 2011 s-a clasat in topul celor mai innovative companii, si-a propus sa faca si mai puternica cultura ciocolatei in Madagascar.
Compania a redescoperit aici specii de cacao, despre care pana acum se credea ca au disparut, dupa care a spus ca aceasta descoperire subliniaza si mai mult conditia acestei tari faptul ca adaposteste in procent de 80% specii de fauna si flora care nu se mai regasesc nicaieri in lume.
Fermele de cacao pot contribui la conservarea acestora, deoarece constituie zone-tampon in apropierea zonelor protejate.
[img=3528][/img][b]Provocarile afacerii intr-o tara saraca[/b]
Am transformat dezavantajele in avantajele noastre. Scopul nostru este ca toate ingredientele din ciocolata pe care o producem sa vina din Madagascar. Acest lucru ne-a obligat sa fim mai inovativi, sa cautam arome care nu s-au mai folosit pana acum, precum piperul roz sau lamaia, explica Tim McCollum, unul dintre fondatorii Madecasse, citat de fastcoexist.com.
Realizand un produs finit intr-o tara ca Madagascar a presupus o suita de provocari: McCollum a descris experienta lucrului cu fermierii din aceasta tara:
Ciocolata din interiorul ambalajului este la fel sau chiar mai buna decat ciocolata produsa in Europa, insa ne confruntam cu analfabetismul fermierilor de la tara, infrastructura deficitara, lipsa de electricitate, recunoaste acesta.
[img=3529][/img][b]Lucrul cu africanii care nu au gustat niciodata ciocolata[/b]
Compania lucreaza cu fermierii pentru a face boabele de cacao, iar pentru acest segment al productiei trebuie sa le explice cum pot fi realizate nuante de arome, prin procesul de uscare a boabelor:
Incercam sa le explicam ce inseamna un gust fructat care se simte dupa primul contact cu gustul ciocolatei, si de ce trebuie ca boabele de cacao sa fermenteze 6 zile, insa cei mai multi dintre fermieri nu au gustat niciodata ciocolata.
[img=3527][/img][b]O reinterpretare a industriei[/b]
Daca vrei sa ai un impact real, trebuie sa mergi dincolo de material prima. Am intuit ca, daca Africa produce materia prima, poate sa faca si produsul finit. 40% din profitul pe care Madecasse il inregistreaza din vanzari se intoarce la tarile de origine, povesteste McCollum.
„E un nou mod de a te gandi la ciocolata o industrie veche si incetatenita. Vrem sa ne concentram pe tulburarea lucrurilor spre schimbare, in loc sa muscam din varf”, spune acesta.
Madecasse lucreaza cu o masina de printat locala, pentru a face etichetele, apoi ciocolata e ambalata manual. O masina automata de ambalare nu exista in Madagascar, dar acest lucru nu le-a incetinit afacerea: Modalitatea aceasta de ambalare probabil ca ne diferentiaza la vanzare si din perspectiva brandingului. Si singurul motiv pentru care am luat aceasta decizie este ca nu aveam acces la o asemenea masina. Putinele optiuni ne-au determinat sa fim cat mai creativi”, explica McCollum.