Pe de alta parte, tot cu aceeasi data urmeaza sa fie majorat impozitul pentru cladirile nereevaluate cu pana
la 40%, in conditiile in care piata imobiliara a scazut.
Despre ce ar mai putea taxa statul, dar si despre modificarile Codului Fiscal si al celui de Procedura Fiscala, care urmeaza sa intre in vigoare de la 1 octombrie, am stat de vorba cu reprezentantii companiei de consultanta fiscala si audit LeitnerLeitner.
Dupa aceste modificari, in economia romanesca pare sa nu mai fie loc de cresterea sau
introducerea de noi taxe si impozite, dar acest lucru nu este exclus de
catre consulantii fiscali, in conditiile in care Guvernul va cauta noi
modalitati de a creste veniturile si de a acoperi deficitul bugetar.
Astfel, cele doua coduri vor fi modificate din nou, de la 1 octombrie. Printre altele, urmeaza sa fie majorat impozitul pentru cladirile nereevaluate cu pana la 40%, in conditiile in care piata imobiliara a scazut, semnaleaza consultantii fiscali.
Ionut Movanu, tax director in cadrul companiei LeitnerLeitner, a declarat ca in economie „nu mai ai spatiu de manevre“, dar cu toate acestea se poarta discutii pentru introducerea de noi impozite. Printre acestea se numara impozitarea averilor care nu pot fi justificate, a veniturilor unor cantareti sau cea a remuneratiilor din cluburile de fotbal.
De asemenea, potrivit lui Movanu, Guvernul ar putea majora cotele datorate statului de catre companiile care se ocupa cu exploatarea resurselor naturale.
Modificarile CF, fara consultarea mediului de afaceri
In ceea ce priveste modificarile Codului Fiscal care urmeaza sa intre in vigoare de la 1 octombrie, reprezentantii aceleiasi companiei sustin ca o serie de schimbari sunt „realizate in mare graba si uneori absurde”, fara mediul de afaceri sa fie consultat.
Astfel, cresterea impozitului pentru cladirile nereevaluate vine in conditiile in care piata imobiliara a scazut, dar cu toate acestea, dupa cum a spus Ionut Movanu, o companie poate ajunge sa plateasca impozite de zeci de mii de euro pe cladirea pe care o detine.
[quote=Ionut Movanu, tax director LeitnerLeitner]Ca persoana fizica, platesti impozit pe cladire in functie de suprafata acesteia si a zonei, in timp ce ca persoana fizica trebuie sa platesti un procent cuprins intre 0,25 si 1,5% din valoarea contabila a cladirii[/quote]
Astfel, in cazul aceleiasi cladiri, situata intr-o zona centrala, o persoana fizica plateste un impozit de 500 de lei, iar o persoana juridica, peste 120.000 de lei.
De asemenea, noile reglementari impun penalitati pentru cei care nu realizeaza reevaluarea cladirilor, proces care devine o necesitate pentru companii, in conditiile cresterii impozitarii si a scaderii preturilor din piata imobiliara, chiar si cu pana la 50% in ultimii ani.
In acelasi timp, consultantii reclama o serie de modificari menite sa genereze confuzie in randul investitorilor, cum ar fi modificarea metodei de plata a impozitului pe profit, ce prevede reguli diferite pentru anii 2011, 2012 si 2013. Astfel, in fiecare dintre acesti ani, impozitarea se va face in trei feluri, dupa cum explica Ionut Moravu.
In timp ce in 2011 se pastreaza sistemul dinaintea modificarii Codului Fiscal, in 2012 sistemul este similar, numai ca in trimestul al 4-lea urmeaza sa fie depusa o declaratie de regularizare a impozitului platit, iar in 2013, plata acestuia sa poata fi facuta anticipat.
De asemenea, o alta modificare a fiscalitatii prevede introducerea unor reglementari „tratate superficial” cu privire la contractele de fiducie.
„Nu exista precizari cu privire la regulile fiscale ce se pot aplica. De exemplu, la calculul impozitului pe cladiri, daca fiduciarul (administratorul – n.r.) este o persoana fizica si proprietarul real o persoana juridica, ar putea exista diferente imense intre cele doua tratamente fiscale, pentru ca tratamentul fiscal aplicabil nu este in intregime clarificat”, a adaugat Movanu.
Propunerile investitorilor, ignorate de Minister
Pe de alta parte, consultantii LeitnerLeitner au amintit despre masuri importante care nu au fost incluse in modificarea recenta a Codului Fiscal si a Codului de Procedura Fiscala, desi ele au fost sugerate de catre Consiliul Investitorilor Straini si Camera de Comert Romano-Americana.
Rene Schob, partner LeitnerLeitner, a spus ca documentul rezultat nu isi propunea modificarea majora a cotei impozitelor si taxelor sau diminuarea veniturilor bugetului de stat, ci „eliminarea unor prevederi absurde”, a unor cazuri de discriminare si aducerea unor clarificari cu privire la anumite puncte neclare din legislatia fiscala.
Una dintre propuneri viza introducerea obligatiei statului de a plati dobanzi pentru sumele stabilite abuziv de catre inspectorii fiscali, pentru care investitorii obtin castig de cauza in instanta.
Faptul ca Ministerul Finantelor Publice (MFP) nu a preluat „aproape nimic” din propunerile mediului de afaceri, creeaza Romaniei o problema imensa de credibilitate in fata investitorilor straini, au adaugat reprezentantii aceleiasi companii de consultanta fiscala si audit.
Rene Schob a adaugat ca reprezentantii MFP asculta ce au de spus cei din mediul privat, dar nu iau in considerare propunerile.
„Practica autoritatilor fiscale sugereaza o intoarcere in timp cu cel putin 10 ani, si nu o incercare de modernizare, ceea ce face ca fiscalitatea sa reprezinte o parghie economica ce poate fi folosita pentru a iesi din criza”, a adaugat Ionut Movanu.
Mai mult, acesta apreciaza ca noile modificari au fost facute in graba si se creaza un cadru fiscal interpretabil, unde companiile trebuie sa intrebe chiar Ministerul de Finante, care deseori isi schimba pozitia.
Partea plina a paharului: Masuri favorabile mediului economic
Trecand peste toate acestea, reprezentantii aceleiasi companii au amintit si de masurile favorabile investitorilor care au fost introduse in modificarile aduse celor doua coduri. Printre acestea, schimbarea privind regimul penalitatilor pentru obligatiile la bugetul statului, precum si cele cu privire la noua ordine de plata a obligatiilor bugetare.
In opinia reprezentilor Leitner Leitner, acestea reprezinta una dintre cele mai bune masuri, fiind in acord cu o directie strategica de dezvoltare fiscala pe termen lung, respectiv imbunatatirea gradului de colectare a creantelor fiscale.
Ionut Movanu este de parere ca masura vine in ajutorul companiilor care intampina dificultati financiare si al caror posibil faliment, cauzat partial si de incapacitatea de a plati datoriile la bugetul de stat, nu reprezinta o solutie avantajoasa pentru autoritati.
Astfel, potrivit noului Cod Fiscal, noile prevederi sunt mult mai avantajoase pentru companii pentru ca dobanzile si penalitatile nu mai acumuleaza la randul lor alte dobanzi, in cazul platilor efectuate cu intarziere, ceea ce poate usura redresarea economica a acestor companii.
In plus, consultantii au atras atentia ca statul nu pierde nimic ca urmare a noilor masuri cu privire la anularea sau reducerea penalitatilor. Si asta pentru ca se sterg niste sume care existau doar pe hartie si a caror colectare ridica semne de intrebare.