- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Comisia Europeana doreste revizuirea sistemului TVA din 2010

05 Jul, 16:10 • Redactia DailyBusiness
Sistemul complex de cote reduse ale taxei pe valoare adaugata (TVA) din Uniunea Europeana trebuie revizuit astfel incat sa scada costurile administrative ale firmelor si ale celor care colecteaza veniturile, a declarat joi Laszlo Kovacs, comisarul european pentru taxe si impozite, citat de presa internationala.
Comisia Europeana doreste revizuirea sistemului TVA din 2010

Comisarul a cerut inlocuirea derogarilor permanente si temporare acordate statelor, pentru ca acestea sa aplice o multime de cote reduse ale taxei pe valoare adaugata, lucru realizabil odata cu simplificarea sistemului din 2010.

Anumite derogari temporare in cele 10 state fost comuniste care au aderat la Uniunea Europeana in 2004 vor lua sfarsit inainte de 2010. Kovacs a propus joi ca acestea sa fie extinse pana in 2010, insa nu si pentru produse agricole, respectiv carbune, carburant sau petrol.

Un studiu facut pentru Comisia Europeana de catre grupul de analiza Copenhagen Economics a aratat ca piata interna a Uniunii Europene nu a fost afectata de cotele reduse de TVA.

Studiul nu a putut insa aduce nicio dovada ca ratele reduse ar fi incurajat semnificativ bunastarea si crearea de locuri de munca, adica argumentul pe care anumite state l-au adus pentru a putea practica un TVA mai mic decat plafonul minim de 15% al Uniunii Europene.

Ratele reduse ar putea fi eficiente in cazul restaurantelor, iar Franta ar putea sa isi apere pozitia pentru TVA mai scazut in acest sector.

„Comisia a interpretat aceste rezultate in sensul in care indica o anumita utilitate in aplicarea de rate reduse pentru serviciile furnizate local, insa doar in situatiile in care masurile sunt bine tintite, iar conditiile specifice ale pietei sunt indeplinite”, a anuntat executivul Uniunii Europene, reprezentat de Kovacs.

Ratele foarte scazute, intre 0 si 5%, ar putea fi aplicate produselor si serviciilor „esentiale”, cum ar fi cele alimentare, iar o rata mai redusa, intre 10% si 12%, ar putea functiona pentru servicii cum ar fi transporturile, potrivit noii scheme.

De indata ce este adoptata aceasta schema, statele nu ar trebui sa obtina sustinerea tuturor celorlalte tari membre ale Uniunii Europene, ca sa aplice rate mai reduse pentru lista de produse si servicii care a fost stabilita.

Kovacs a lasat la alegerea statelor membre ale Uniunii Europene sa stabileasca lista exacta a produselor si serviciilor care ar trebui sa urmeze acest regim.