Wizz Air a anuntat introducerea, incepand cu 28 februarie, a unei curse pe ruta Bucuresti-Cluj, la un pret de 49 de lei, cu toate taxele incluse. Pretul este aproape la jumatate decat cel pe care clientii CFR-ului il platesc pe aceeasi relatie, la vagonul de clasa I, unde tarifele sunt intre 80 de lei la accelerat si 114 lei la trenul intercity. Si asta in conditiile in care Tarom-ul nici nu poate fi privit ca un concurent direct. Pretul unui bilet Tarom, la clasa business, pe relatia Bucuresti-Cluj costa 1.200 de lei dus-intors.
Compania Wizz Air spera sa atraga mare parte din clientii CFR-ului de pe aceasta relatie, mai cu seama ca timpul de zbor si pretul reprezinta argumente greu de refuzat. Cu avionul, zborul nu dureaza mai mult de o ora, in timp ce cu trenul, drumul de la Bucuresti la Cluj este de circa 8 ore.
„Ne asteptam ca aceast zbor sa devina un serviciu de transport uzual pentru cei care calatoresc pentru afaceri sau de placere, sau pentru cei care isi viziteaza familiile si prietenii”, a declarat Natasa Kázmér, director Corporate Communications & Public Affairs Wizz Air.
„Ne adresam tuturor categoriilor de clienti, fie ca acestia calatoresc in interes de serviciu sau personal, se afla in vacanta sau doresc sa isi viziteze prietenii sau rudele”, a mai declarat oficialul Wizz Air.
O alta companie low-cost, MyAir, intentioneaza sa intre pe acelasi segment . Administratorul delegat al MyAir, Michael Harrington, a declarat, la finele anului trecut, ca in 2008, compania va achizitiona noi aeronave si, pe langa cursele externe, MyAir studiaza oportunitatea lansarii unor curse interne, Clujul putand fi una dintre destinatii.
Oficialii CFR nu se tem de concurenta operatorilor aerieni. Ei spun ca au destui clienti care prefera siguranta si confortul oferite de transportul feroviar, calatoriilor „nesigure si cu costuri ascunse” oferite de companiile low-cost.
„Nu am facut inca o analiza, dar nu cred ca ne va afecta foarte mult. Daca luam trenul intercity 531 pe relatia Bucuresti-Cluj, de pilda, sunt circa 110 calatori ce cumpara in medie bilete pentru Cluj, iar trenul cuprinde in total peste 300 de calatori pe toate destinatiile de pe traseu. Cel putin teoretic ar putea fi vorba de cei 100 de calatori interesati de aceste oferte”, a declarat Cintia Chinde, directorul comercial al CFR Calatori. „Vom analiza daca acesti calatori, ce nu reprezinta mai mult de 20% din totalul calatorilor, vor prefera calatoria cu un operator aerian sau vor merge in continuare cu trenul”, a mai spus oficialul CFR, care nu exclude varianta ca, pe viitor, compania sa lanseze oferte mai bune pentru astfel de rute.
CFR considera ca, dincolo de avantajele oferite de timpul de zbor, are in plus fata de companiile aviatice avantajul ca, cel putin pe relatia Bucuresti-Cluj, are 12 opriri in statii din diverse orase, astfel ca clientela este incomparabil mai mare, iar potentialul de crestere mai bun.
„Calatorii care vor alege transportul intre avion si tren vor avea probabil in vedere si eventualele calitati ale transportului CFR, in principal cea legata de siguranta transportului. Trenurile intercity au un confort deosebit, avem si vagonul de dormit, unde gradul de ocupare este de pana la 100 la suta cateodata.In plus, pe perioade in care vremea nu este tocmai favorabil, totusi trenul circula, se intampla foarte rar ca un tren sa fie anulat din cauza conditiilor meteo”,a mai declarat oficialul CFR.
Pe ruta Bucuresti-Cluj circula in acest moment cinci trenuri, dintre care un intercity, un rapid si trei trenuri accelerate.
Decizia Wizz Air de a introduce prima sa cursa interna pe relatia Bucuresti-Cluj nu este prima tentativa a unui operator aerian, altul decat Tarom, in a-si extinde operatiunile pe piata interna. Blue Air a introdus o cursa similara in 2006, dar a renuntat rapid la ea, din considerente economice. Oficialii companiei au declarat, la vremea respectiva, ca traseele aeriene interne nu sunt, pentru moment, eficiente din punct de vedere economic.
Wizz Air crede insa in potentialul pietei, conducerea companiei avand in vedere lansarea si altor rute interne.
„Cautam in permanenta noi oportunitati de rute, inclusiv interne, pentru a ne extinde reteaua de transport. Toate deciziile noastre vor fi facute publice pe parcurs, in functie de hotararile luate”, a precizat Natasa Kázmér, director Corporate Communications & Public Affairs Wizz Air.
Wizz Air a anuntat ca, dupa inaugurarea curselor pe relatia Bucuresti-Cluj, in luna mai va deschide la Cluj un centru operational. Compania de transport aerian detine in regiune 6 baze operationale: Katowice, Varsovia, Gdansk in Polonia, Budapesta in Ungaria, Sofia in Bulgaria si Bucuresti in Romania, operand curse catre aproape 50 de destinatii. In aceasta luna, Wizz Air va inaugura cea de-a 7-a baza la Poznan (in Polonia).
Wizz Air a implinit, pe 15 ianuarie, un an de cand opereaza pe Aeroportul Aurel Vlaicu din Bucuresti si in aceasta perioada, a inregistrat o cota de piata de 28%. Pentru 2008, compania isi propune sa detina 29% din piata si sa transporte peste 1 milion de pasageri.
In primul an, Wizz Air a transportat 415.000 de pasageri din Romania si opereaza pe 17 rute spre 11 destinatii, anul acesta compania urmand sa mai aduca inca doua aeronave in Romania, una la Cluj si una la Bucuresti.