Cel mai optimist este Dan-Cristian Pelcuta, sales manager al NBG Leasing, care estimeaza o crestere spre 30% a pietei de profil in ansamblul ei, fata de nivelul inregistrat in 2010.
Anul trecut, piata de leasing s-a contractat cu 14% comparativ cu anul 2009, pana la 1,12 miliarde de euro.
„Trendul pietei se va mentine pozitiv in 2011, cifrele reale de crestere pentru piata de leasing situandu-se in jurul valorii de 15%. Proportia de crestere poate fi mai mare – in jur de 20% – daca se vor concretiza proiectele de infrastuctura si cele in agricultura”, a declarat Liviu Serban, directorul general al VB Leasing Romania.
Totodata, reprezentantii EFG Leasing au spus ca, in primele luni ale anului 2011, piata de leasing arata semne de redresare atat din perspectiva firmelor de profil, care au din nou apetit de finantare, cat si a companiilor beneficiare, care incep sa se gandeasca din nou la investitii.
„Aceste tendinte deriva in principal din reluarea cresterii economice la nivel de tara, ritmul este totusi unul destul de prudent”, au adaugat ei.
Unii jucatori din domeniu se arata mai rezervati, desi confirma semnalele pozitive.
„Exista semnale ca lucrurile merg mai bine acum, dar este inca prematur sa vorbim despre o tendinta, deoarece aceasta depinde de mai multi factori cum ar fi economici, sociali, politici si asa mai departe si trebuie sa fie durabila in timp. Am inregistrat un rezultat foarte bun pentru primele cinci luni ale anului, cand numarul contractelor noi de leasing financiar a crescut cu 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cu toate acestea este inca devreme sa spunem ca acesta poate fi considerat un trend in piata”, a declarat Kurt Leitner , CEO al Porsche Finance Group.
Membrii conducerii Asociatiei Societatilor Financiare – ALB Romania au estimat la inceputul acestui an ca piata romaneasca de leasing [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/alb-piata-romaneasca-de-leasing-va-creste-cu-cel-putin-10-in-acest-an-59243/]va creste cu cel putin 10% in 2011[/url].
[b]Finantarile auto continua sa domine piata[/b]
„In acest an, varful de lance al finantarilor vor fi – in ordinea enumerarii – finantarile de achizitii auto si finantarile de echipamente”, a mentionat Dan-Cristian Pelcuta.
El a mai spus ca in pofida crizei financiare, autovehiculele au ramas cea mai lichida categorie de bunuri, respectiv cea mai vandabila – cu cel mai scazut risc de revanzare in caz de esuare a contractului de leasing.
Apoi, la cresterea segmentului auto participa si reverimentul transportului de marfuri, care a impusionat achizitiile de autovehicule comercale, precum si programele corporatiilor cu privire la reinnoirea flotelor auto pe care acestea le-au contractat in urma cu 4-5 ani, a adaugat oficialul NBG Leasing.
De asemenea, reprezentantii EFG Leasing au declarat ca segmentul care pare a avea cel mai mare avant este reprezentat de vehicule, in special vehiculele comerciale pentru transport sau distributie de marfuri. Compania are clienti care se gandesc sau chiar au realizat reinnoiri sau mariri de flote.
Liviu Serban, seful VBL, a precizat ca, in cadrul companiei, pe partea de auto se inregistreaza o tendinta de crestere la achizitia de auto second-hand. „Ca si solutie preferata de client pentru achizitie auto, este foarte clar ca [b]a crescut leasing-ul ca solutie de finantare[/b]”.
Dupa segmentul auto, finantarile de echipamente pare ca vor avea o evolutie buna anul acesta.
„O evolutie notabila estimam ca va avea si [b]segmentul echipamentelor[/b], ce va porni de la premisa cresterii productiei industriale, evolutie ce se va repercuta intr-o nevoie tot mai mare de capital (in sensul strict economic, de mijloc de productie). Suntem siguri ca pe fondul ofertei inca scazute de oferte de creditare, aceasta nevoie crescanda de capital isi va cauta satisfactia in sectorul leasingului, ca solutie de creditare alternativa – mult mai abordabila si mai facila pentru cei aflati in nevoie”, a spus Dan Pelcuta.
In acelasi timp, oficialii EFG Leasing au precizat ca echipamentele de productie folosite in diverse industrii prelucratoare sunt din nou solicitate la finantare de firmele de profil.
„Nu in ultimul rand, sunt solicitari si pentru echipamentele folosite in proiectele de infrastructura – constructii si reparatii de drumuri, retele de canalizare, lucrari de interes public, in general”, au adaugat ei.
Pelcuta a precizat ca majorarea productiei industriale a avut impact si asupra cererii de finantare si a structurii portofoliului de contracte nou-incheiate. Intrand in detalii, cele mai mari cresteri s-au inregistrat dinspre segmentele echipamentelor IT, al echipamentelor medicale si chiar dinspre segmentul echipamentelor de constructii.
Totusi, ramane pe primul loc segmentul finantarilor de achizitii auto, cu 63-64% in totalul valoric al finantarilor, insa semnificativ diminuat fata de acelasi prim trimestru al anului 2010, cand inregistra o pondere de aproximativ 87%.
In ceea ce priveste piata de [b]leasing imobiliar[/b], reprezentantii EFG Leasing au constat o [b]abordare mai prudenta[/b], in special la proiectele de valori importante.
Liviu Serban a mentionat ca domeniile care sustin cresterea inregistrata de VB Leasing (VBL) Romania anul acesta sunt transporturile pentru proiectele de infrastuctura, agricultura.
[b]Romanii, mai prudenti[/b]
„In general, clientii au inceput sa acorde mai multa importanta procesului de selectie a activelor finantate din perspectiva raportului calitate/performante versus pret de achizitie, lucru care ne asigura si noua finantatorilor un confort mult mai mare”, au precizat oficialii EFG Leasing.
„De asemenea, am obervat ca deciziile de achizitie sunt mult mai bine fundamentate si mai putin hazardate ca in perioada de boom, in care se cumparau bunuri fara a avea neaparat o justificare sau proiecte precise in care urmau sa fie utilizate”, au adaugat acestia.
Kurt Leitner a subliniat faptul ca clientii Porsche Leasing au cautat in acest an solutii care sa li se potriveasca.
El a mai spus ca daca in trecut leasingul financiar a avut cea mai mare cota in portofoliul Porsche Finance Group (PFG), acum lucrurile s-au schimbat, avand un portofoliu mai stabil in care creditul si leasingul operational au castigat teren.
[b]Ce masini sunt cumparate prin leasing[/b]
„In portofoliul companiei noastre, cele mai vandute marci in primele luni din acest an au fost: Peugeot, Dacia si Ford”, a declarat Dan-Cristian Pelcuta, sales manager al NBG Leasing.
De asemenea, Liviu Serban a spus ca VB Leasing pastreaza mixul de marci auto finantate conform celui din clasamentul APIA, in sensul ca pe primul loc la vanzari este Dacia, urmata de Volkswagen, Skoda, Renault si Ford.
Kurt Leitner a precizat ca Porsche Leasing este o companie captiva, care vinde numai marcile auto importate de Porsche Romania – Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche si Bentley.