În același timp, plata cu cardul în România a înregistrat o creștere semnificativă în ultimii ani, iar companiile încep să adopte tot mai frecvent această metodă de plată, însă numerarul rămâne în continuare dominant în unele sectoare.
Totodată, gradul de acceptare a plăților cu cardul la POS a crescut în rândul companiilor, fiind un semn pozitiv pentru digitalizarea sectorului financiar. Această schimbare este una dintre numeroasele evoluții observate în contextul unei economii care încearcă să facă tranziția către plăți electronice și reducerea dependenței de numerar.
„Un lucru destul de important care trebuie luat în considerare de către autorități în mod special este că, în continuare, o pondere foarte importantă a companiilor efectuează plata salariilor în numerar: 41% dintre companiile din România efectuează plata salariilor în numerar. Este într-adevăr o scădere, dar scăderea este modică comparativ cu anul 2022, de la 43% – și aici putem deschide o discuție, apropo de faptul că, în România, se înregistrează o pondere mare a economiei gri în produsul intern brut, de 24% – și din această perspectivă România se situa în top 10 în Uniunea Europeană, ca pondere a economiei gri în produsul intern brut”, a explicat Gabriela Folcuț.
În ceea ce privește utilizarea plăților cu cardul în rândul companiilor, Folcuț a menționat că „circa 9% dintre companii declară că au un magazin online. La întrebarea ce metode folosesc pentru a încasa banii, companiile au răspuns: 29% predominant cu ordin de plată, 24% toate metodele de plată în egală măsură, 22% exclusiv ordin de plată, 11% predominant numerar, 5% predominant card, 4% exclusiv numerar, 3% exclusiv card”.
De asemenea, a subliniat că plățile în numerar rămân încă la un nivel ridicat, deși tendința este de scădere.
„Este foarte adevărat că, în ultimii ani, a scăzut ponderea numerarului sau ponderea plăților cu numerar, dar analizăm perioada de dinainte de pandemie, undeva la nivelul anului 2016, 94% dintre plățile efectuate pe zona de retail erau efectuate numerar. În prezent, probabil că ponderea plăților efectuate în numerar pe zona de retail este la 60-65%”, a adăugat ea, potrivit Agerpres.
Gradul de incluziune financiară a crescut, conform datelor prezentate de ARB, atingând 71% în iulie 2024, cu o creștere de trei puncte procentuale față de jumătatea anului 2022.
”Incluziunea financiară a fost măsurată în rândul persoanelor adulte. În funcție de rezidență, 82% dintre cei care locuiesc în mediul urban dețin produse și servicii bancare, respectiv 60% dintre cei care locuiesc în mediul rural. Circa 77% dintre bărbați dețin produse și servicii bancare și 66% dintre femei”, a precizat Folcuț.
Ea a mai adăugat că 29% dintre persoanele neincluse financiar susțin că nu dețin un cont curent din cauza veniturilor prea mici și că preferă numerarul.
„Important este că, la momentul acesta, cei chestionați și integrați financiar afirmă că efectuează plăți în proporție de 34% mai mult cu cardul, 32% în numerar și card în egală măsură, 20% mai mult numerar, 11% numai numerar, 3% numai card”, a subliniat Gabriela Folcuț.
În ceea ce privește companiile, 87% dintre acestea efectuează plăți prin mobile și internet banking, iar utilizarea zilnică a mobile banking-ului a crescut semnificativ.
„S-a constatat o creștere destul de amplă de la ultimul sondaj realizat în 2022 până la cel realizat în iulie 2024 al utilizării mobile banking în regim zilnic, de la 22% la 37%”, a concluzionat Gabriela Folcuț.