Daca statele europene sunt greu de abordat de catre investitorii romani, fiind piete ultrareglementate, pe care competitia se manifesta acerb, cele din zona Europei de sud-est prezinta oportunitati excelente pentru extinderea afacerilor autohtone, sunt de parere reprezentanti ai marilor companii.
„Statele din fosta Iugoslavie, Serbia si Macedonia, se afla in prezent la nivelul nostru de acum 10 ani. In acest zone abia a demarat privatizarea industriei, deci exista oportunitati imense de investire”, a afirmat Manuela Diculescu, managing partner in cadrul firmei de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen.
Albania este totodata extrem de atractiva pentru investitori. „Companiile care vor sa patrunda pe aceste piete trebuie sa se pregateasca intens cu privire la legislatia tarilor respective si cu privire la mediul de afaceri, iar aici intervine rolul consilierilor financiari si juridici”, a mai spus Diculescu, apreciind ca este vorba de piete care nu sunt ultrareglementate, riscul aferent afacerilor demarate aici fiind mare, deci si potentialele castiguri.
Provocarile noilor zone
In randul tarilor europene, Bulgaria este una din putinele piete care ofera oportunitati de extindere pentru investitorii romani. „Intrarea pe pietele europene implica un risc mare din partea investitorului din cauza competiei acerbe, Bulgaria fiind o tara la limita din acest punct de vedere. Aceasta este la nivelul de dezvoltare a Romaniei”, a spus Virgil Cezar Rapotan, director general Arabesque, distribuitor de materiale de constructii si finisaje.
Anul trecut, compania s-a extins in Ucraina prin achizitionarea celei de-a treia companii ca marime din acest domeniu, iar acum doi ani, Arabesque a intrat in Republica Modova, deschizand un depozit la Chisinau.
„Atat in Serbia cat si in Ucraina, o problema majora cu care s-ar putea confrunta investitorii este proprietatea imobiliara, detinuta acum integral de stat. Pentru investitori e foarte dificil sa achizitioneze teren pentru ridicarea de constructii”, explica Ropotan.
Anul acesta, Arabesque are in vedere extinderea in Bulgaria si Serbia, prin deschiderea unui depozit la Sofia, respectiv Belgrad.
Natura afacerii dicteaza potentialul extinderii
Calin Fusu, director general Neogen, considera ca afacerea pe care o coordoneaza este „born global”, adica nascuta pentru a se extinde. Businessul pe Internet angreneaza numar mic de active si se deruleaza intr-un mediu care permite o viteza crescuta de penetrare.
Una dintre dilemele cu care se confrunta companiile in curs de extindere consta in stabilirea unei strategii care sa le permita atat sa pastreze pozitia pe care o ocupa pe piata locala, cat si sa fie competitivi pe alte piete, a mai spus Fusu.
Neogen s-a extins in urma cu doi ani in Bulgaria si Serbia, iar anul trecut in Moldova prin cumpararea celui mai mare site moldovean, faces.md.
Oportunitati pe plan local
Investitorii care vin in Romania stiu ca piata autohtona are un potential de dezvoltare imens, considera Nicolae Danila, presedintele Bancii Comerciale Romane (BCR). In opinia sa, modul in care companiile vor sti sa gestioneze resursa umana va fi hotarator pentru a rezista in fata competiei.
La randul lor, retailerii mizeaza pe potentialul autohton, estimand dublarea pietei locale de consum, in urmatorii ani. Romanii afecteaza consumului in medie1.780 euro pe cap de locuitor in Bugaria aceasta valoare fiind chiar mai mica, de 1.650 de euro.
„In Cehia si Ungaria sunt directionati catre consum circa 3.500, respectiv 4.400 euro pe cap de locuitor. Vom ajunge si noi la aceste valori”, apreciaza Dan Ostahie, director general Altex, cel mai mare retailer de electrocasnice.
Ostahie a precizat ca Altex ar putea patrunde anul urmator in Bulgaria.